0 794 visningar

26 svar

Knepiga från idag ???

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:19

Det blev en hel del småttingar idag, några vet vi, några vet i tusan??
Serie ett 3 bilder på Ullklubba i olika stadier.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:22

Serie 2. Vedplätt tror jag i olika stadier.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:23

Serie 3. Grönskålen har inte förändrats mycket på nästan 1 vecka. 3 bilder.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:28

Serie 4. En plätt eller skål eller vad? På Almlåga tillsammans med Cirtonskål och något annat som kommer i nästa tråd.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:30

Serie 5. 2 slemsvampar, de var tillsammans på Almlåga med det som är på serie 4 och så en vit geléskål eller vad?

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:33

Serie 6. En liten jäkla korallsvamp:) nej det är nog en slemsvamp detta oxå men viken då? Ca 15mm i diam. växer på Alpinne.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:35

Serie 7. Denna hade jag med häromdagen men har tagit lite nya bilder, då uppgav jag att den växte på Hassel vilket var helt fel, den växer på en liten halvdöd Alm.

0

Hans v E

6 nov 2008 kl. 18:37

Där har du grönpricksdynan igen (serie 4)!
Det är en kärnsvamp (pyrenomycet).

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:39

Serie 8. 2 klubbor varav en är vit, den andra är en gammal så det är nog i det närmaste omöjligt att säga vilken det är. Den 3je. är en lien rackare det oxå, det var den enda jag såg så jag ville inte pilla på den,blev bara en bild så det är nog inte så lätt att artbestämma denna heller.

0

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:41

Serie 9. En liten en på ett litet löv, men vadå?

0

Hans v E

6 nov 2008 kl. 18:46

5:3 är nog en mer okänd skålsvamp i släktet Pezicula. Trädslaget kan vara avgörande för artbestämningen.
5:2 verkar bl.a. föreställa ett slemsvampsplasmodium som kryper fram och “äter upp” det vita, vad nu det är. (Slemsvampar anses ju stå nära djurriket för att de kan röra sig!).

0

Kära Stjärnor?

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:49

Nu är vi några som kommer att undra över detta = Det är en kärnsvamp (pyrenomycet). Kan någon kortfattat förklara.

0

Geraldine Vällingby

6 nov 2008 kl. 18:51

Fina bilder, grönskålen mycket vacker.

0

Hans v E*

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 18:54

5:3 Trädslaget är Alm

0

Hans v E

6 nov 2008 kl. 18:58

8:1 Sådana vita plasmodier har jag en gång fått till Trichia favoginea (sedan de mognat och blivit bruna).
8:2 Kanske Arcyria nutans eller närstående.
8:3 Kan tänka mig mycket ung grönmussling.
9. Kolla om de har sklerotier d.v.s växer upp från små knölar under löven. I så fall släktet Typhula, trådklubbor.

0

Hans v E

6 nov 2008 kl. 19:01

OK. Alm. Då kan jag inte artbestämma den.

0

Förklaring till Geraldine

Hans v E

6 nov 2008 kl. 19:10

Kärnsvampar och skålsvampar är de två stora grupperna inom sporsäcksvamparna.
Hos skålsvamparna alstras sporerna på en öppen yta på fruktkroppen, medan de hos kärnsvamparna skjuts ut ur en mycket liten, sluten fruktkropp, ett perithecium. I detta fall sitter flera perithecier i ett s.k. stroma (klumparna hos grönpricksdynan) och mynningarna syns som prickar (sporerna är här gröna).

0

Förklaring till "JAS"

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 19:23

Bra Hans, tack för förklaringen, det var jag som undrade. Vad säger du om Arcyria pomiformis på 8:2. Den lilla som du vill ha till Grönmussling är nog inte helt fel då det faktiskt fanns en hel del sådana på denna och lågorna intill. På en annan tråd föreslår du Bävermussling och Irene Björnmussling, varför Bäver?

0

Förklaring till JAS

Hans v E

6 nov 2008 kl. 21:10

Kan vara pomiformis, ja.
Bävermussling för att den är vanligast och för att Björnmussling är luden.

0

Hans v E*

"JAS" Helsingborg

6 nov 2008 kl. 21:52

Ok Hans v E. Luden var inte den jag hittade så då blir det väl en bäver, jag tog hem några, då kanske jag räddade lite skog med tanke på att bävrar fäller och äter träd :) Tack för all hjälp.

0

Till "JAS"

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 07:46

och narurligtvis till alla. Har ni sett den här?
http://www.nivicol.de/index.htm

0

Till JAS

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 10:05

Hua! Snart vågar man inte gå i skogen för alla småttingar som det är risk att man trampar på och vem vet någon kanske tar illa upp. Fantastiskt är det i alla fall. Och tack för länken Tina.

0

Tina

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 11:21

Ok, den hade jag men tack ändå och den funkade.

0

Den lilla "korallsvampen"

"JAS" Helsingborg

9 nov 2008 kl. 10:53

Jag har en liten i serie 6, är det någon som har ett bra förslag på den?

0

Den lilla korallsvampen

Irene A

9 nov 2008 kl. 11:03

tycker jag ser ut som exkrementer + eventuellt rester av någon uppäten svamp.

0

Den lilla korallsvampen

"JAS" Helsingborg

9 nov 2008 kl. 11:27

Först trodde jag att det var trämjöl efter någon trämask det har jag sett mycket av nu. Så tittade jag närmare och petade på det och det känns absolut svampaktigt och jag tror inte på resterna av någon äten svamp (om den varit uppäten hade det inte funnits något kvar ;). Skall se i veckan om jag hittar mer/fler. Tack så länge. Fler förslag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone