Serie 8. 2 klubbor varav en är vit, den andra är en gammal så det är nog i det närmaste omöjligt att säga vilken det är. Den 3je. är en lien rackare det oxå, det var den enda jag såg så jag ville inte pilla på den,blev bara en bild så det är nog inte så lätt att artbestämma denna heller.
5:3 är nog en mer okänd skålsvamp i släktet Pezicula. Trädslaget kan vara avgörande för artbestämningen.
5:2 verkar bl.a. föreställa ett slemsvampsplasmodium som kryper fram och “äter upp” det vita, vad nu det är. (Slemsvampar anses ju stå nära djurriket för att de kan röra sig!).
8:1 Sådana vita plasmodier har jag en gång fått till Trichia favoginea (sedan de mognat och blivit bruna).
8:2 Kanske Arcyria nutans eller närstående.
8:3 Kan tänka mig mycket ung grönmussling.
9. Kolla om de har sklerotier d.v.s växer upp från små knölar under löven. I så fall släktet Typhula, trådklubbor.
Kärnsvampar och skålsvampar är de två stora grupperna inom sporsäcksvamparna.
Hos skålsvamparna alstras sporerna på en öppen yta på fruktkroppen, medan de hos kärnsvamparna skjuts ut ur en mycket liten, sluten fruktkropp, ett perithecium. I detta fall sitter flera perithecier i ett s.k. stroma (klumparna hos grönpricksdynan) och mynningarna syns som prickar (sporerna är här gröna).
Bra Hans, tack för förklaringen, det var jag som undrade. Vad säger du om Arcyria pomiformis på 8:2. Den lilla som du vill ha till Grönmussling är nog inte helt fel då det faktiskt fanns en hel del sådana på denna och lågorna intill. På en annan tråd föreslår du Bävermussling och Irene Björnmussling, varför Bäver?
och narurligtvis till alla. Har ni sett den här?
http://www.nivicol.de/index.htm
Himmel vad lååååååång. Vi får kolla om det funkar.
Först trodde jag att det var trämjöl efter någon trämask det har jag sett mycket av nu. Så tittade jag närmare och petade på det och det känns absolut svampaktigt och jag tror inte på resterna av någon äten svamp (om den varit uppäten hade det inte funnits något kvar ;). Skall se i veckan om jag hittar mer/fler. Tack så länge. Fler förslag!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.