0 298 visningar

9 svar

Fort. test

Lena M

19 apr 2006 kl. 18:10

Penseer

0

Lena M

19 apr 2006 kl. 18:17

Jag bar huvudvärk, nu kom bilden jag skickade tidigare.
Gör en paus, återkommer för kommentarer ! Lena

0

Affe

19 apr 2006 kl. 19:52

Se där, en bild!!!
;)

0

Lena M

20 apr 2006 kl. 07:27

Ja, detta går över mitt förstånd. Hur kinde denna bild visas nu, som jag inte kunde skicka tidigare ? Och den i stort format som jag skickade nyss är fortfarande på villovägar. Det har gått troll i detta !
Men nu skall jag lämna testerna och hoppas att det fungerar framledes.Har sparat alla instruktionerna för framtida behov.Tack igen till alla vänliga själar ! Lena

0

Lena M

21 apr 2006 kl. 07:19

Jag funderar fortfarande på, HUR kunde kantarellbilden skickas när det var en kruka med penseer jag markerade och skickade. Då måste den bilden legat kvar ? Förklara om ni kan och vad ni tror.
Risken är väl nu,  om jag gör ett nytt försök framöver, kommer blommorna istället.
Och hur är det, om jag vill skicka två eller tre bilder samtidigt, skall de förminskas ytterligare, eller är det de mått jag fått som gäller ?
Det verkar att bli en vacker dag och helg, härligt. Lena

0

Irene A

21 apr 2006 kl. 14:16

Lena, jag gissar att du har en mapp på skrivbordet som heter “mina bilder”, och i den mappen har du flera bilder. Bilden som innehåller kantareller och trattisar heter “mina_bilder_049.jpg”.
Kan det inte ha varit så att du dubbelklickade på mappen istället för att bläddra vidare, och på det viset råkade markera och skicka den bild som låg först i mappen?

Ett bra mått att sikta på för varje bild som ska visas på bildskärm, är ca 800 x 600 bildpunkter resp. 200 kb.
Bild 049 är 400 x 300 punkter och ca 50 kb, så dubbla bredden och höjden hade varit lagom. Det ger en bildfil som är 4 gånger större.

Viktigt:
Kom ihåg när du har tagit en bra bild, att behålla det originalet oförändrat, d.v.s. ge alla omarbetade och redigerade kopior andra namn än originalbildens när du sparar dem.

0

Lena M

22 apr 2006 kl. 09:19

Irene.
Jag hade tre bilder liggande på skrivbordet, ingen mapp alltså. Vet inte hur jag betett mig ?
Men skall försöka att organisera det hela lite bättre, för det står inte på förän svamparna poppar upp och med det, frågor.
Det räcker kanske att skriva “red. bild”, eller något ditåt ? Det är nog inte sista gången jag strular till det, men förhoppningsvis blir det bra i slutändan. Lena

0

Michael Krikorev

22 apr 2006 kl. 10:43

Hej Lena, tänk på att undvika punkter och mellanslag i filnamnet, det kan också vara en orsak till att det inte fungerar. Döper du bilden till “red.bild” så blir filnamnet “red.bild.jpg” vilket inte kan tolkas av alla applikationer.. dvs   filändelsen blir fel. Försök alltid att undvika mellanslag och tecken utanför omfånget a-z.

0

Irene A

22 apr 2006 kl. 11:07

Om det blev fel bild, har jag ingen bättre förklaring än att fel bild blev markerad. Det kan väl vara lätt gjort om man bara har nummer på bilderna istället för namn?

För att organisera och namnge bilder får man hitta ett system som passar en själv, bara man är konsekvent sedan. Mitt råd att spara originalbilden orörd, kommer av egna gjorda misstag… För varje gång en jpg-bild ändras och sparas om, försämras bildkvaliteten, men man kan öva på att redigera och prova sig fram hur mycket som helst, bara man gör det på en kopia med ett annat namn.

0

Lena M

23 apr 2006 kl. 08:29

Tack för era inlägg.Om jag sparar alla bilderna av svamp i en särskild mapp och döper den till svamp eller natur, fungerar det ?
Och har det ingen betydelse, om jag förminskar bilden till 800 X 600, eller till 50 %. Bilden på bombmurklan som Hans v E lagt ut är väl betydligt mindre.
Få se om jag tar mod till mig och skickar de två bilder jag tog häromdagen. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone