Åtminstone här i Salatrakten kan man fortfarande skörda trattkantareller av god kvalitet. Visserligen lätt frysta men med tanke på väderleken med omväxlande blötsnö och regn samt många frostnätter är de fortfarande fräscha. Det är för tidigt att kasta in handduken redan nu!
Nu när frosten jagat iväg både mygg och andra plockare, när fästingarna taggat ner lite så står dom där i klungor, med hattar stora som tefat och sjunger:
“Vår bästa tid är nu
vem bryr sig väl om lite
frost och snö.
Än skall vi inte dö
så snälla säg inte
adjö, adjö, adjö.....”
Helt underbart!!!!!
Hej,
Håller med fantastiskt att plocka frysta ståtliga trattisar!
Fråga:Vi plockade massor förra helgen och har torkat dessa, men många har blivit svarta och blir orolig när många skriver att då är det en förväxling på giftsvampen!? Kan det verkligen stämma, ingen av oss som plockade känner igen av vi har plockat fel!
Är du duktig på detta eller var kan jag vända mig för att få reda på ett svar!?
Vad jag fattat så är det svarta en rötsvamp, så jag förstår inte vad du menar med “det en förväxling på giftsvampen!”???? De svartnade trattisarna brukar lukta apa, så det stinker i hela huset. Jag torkar aldrig trattisar som jag plockar så här sent.
Här finns också fina trattisar men jag har slutat att plocka svamp.
Såg du att jag plockade lite tranbär i veckan, det bär som du alltid slår ett slag för. Så i kväll skall de avnjutas med en port. gammeldags vaniljglass toppat med lite grädde och bären förståss. Över det smular jag lite maränger så att inte käkarna låser sig av de sura bären. :o)
Jag undrar, vilka plockar dessa bär till försäljning? De växer ju en och en på sytrådssmala trådar, sent på hösten i blöt miljö . Vilket jobb att få ihop nån liter.
När man skördar tranbär komersiellt så, åtmindstone i Amerika så, ja de har väl planerat det hela på någe vis men man översvämmar området med de mogna bären och de släpper från de tunna skälkarna och flyter och så skummar man av ytan? Hämtade detta från nätet = I Nordamerika odlas tranbär på stora invallade fält. Handplockning av bären ett och ett skulle kräva enorma manuella insatser, som inte vore ekonomiskt försvarbara. När bären är mogna fylls i stället hela dammen med vatten, varvid bären lossnar och flyter upp till vattenytan. Vinden driver bären åt sidan, varefter länsar läggs ut på lovartsidan och dras åt så att bären föses samman till ett tjockt täcke. Bären skyfflas därefter till transportbehållare. I större odlingar kan upptagningen ske med paternoster-verk.
I Nordamerika odlas tranbär på stora invallade fält. Handplockning av bären ett och ett skulle kräva enorma manuella insatser, som inte vore ekonomiskt försvarbara. När bären är mogna fylls i stället hela dammen med vatten, varvid bären lossnar och flyter upp till vattenytan. Vinden driver bären åt sidan, varefter länsar läggs ut på lovartsidan och dras åt så att bären föses samman till ett tjockt täcke. Bären skyfflas därefter till transportbehållare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.