0 714 visningar

21 svar

Några tickor ?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:02

Här kommer några tickor från igår, jag är inte säker på alla om ens på någon så ni får väl hjälpa mig.
Serie 1. Kötticka eller?

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:04

Serie 2. Växer på Al så jag tror att det är Alticka så klart. Eller?

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:05

Serie 3. Växer på Boklåga och liknar Alticka men jag vet inte?

0

En Mussling eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:06

Serie 4. Är detta Björkmussling?

0

Sidenmussling eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:09

Serie 5. Sidenmussling eller? Irene A. och jag har diskuterat den i en annan tråd, nu är den lite äldre.

0

En Mussling eller?

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 22:13

Tveksam till ditt förslag på serie 4.

0

En Mussling eller?

Joachim Krumlinde

7 nov 2008 kl. 22:14

Serie 4 är väl snarast tegelticka.

0

En Mussling eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 23:23

Javist, Tegelticka är det säkert och absolut inte Björkmussling, vet inte vad som hände med mig, var nog lite insnöad på att den just växte på Björk. Tack ska ni ha för ni påpekade detta. Håller ni med om resten då alltså?

0

serie 4

klas jaederfeldt

8 nov 2008 kl. 00:03

1 kan vara tegelticka men 2an tycker jag ser ut som Hjortticka Datronia mollis

serie ett gammal köttticka eller också en lysticka

0

serie 4

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 00:38

? Klas!? Det är samma svamp/ticka i varje serie alltså inte 2 eller flera arter i en serie. Humm kanske för mycket sagt men de växte intill varandra på samma låga men nu när jag tittar närmare så ser det faktiskt ut som om du kan ha rätt och du är ju experten inte jag. Jag skall kolla upp det inom en snar framtid. Serie 1, den verkar inte gammal, har däremot en seg köttaktig konsistens, humm den ligger nog kvar i bagageluckan på bilen.

0

Skogsfrun i Obbola

8 nov 2008 kl. 09:00

Håller med om kötticka i serie 1 (visst är det på gran?) samt alticka i serie 2. Skulle ha velat se mer av fruktkropparna i serie 3—poryta, snitt genom köttet…

0

klas jaederfeldt

8 nov 2008 kl. 10:49

1 an

droppa lite amoniak på den å se om den blir lila i så fall lysticka annars gammal kött-ticka

0

Jan A, Uppsala

8 nov 2008 kl. 12:33

JAS, har du ingen ammoniak hemma kan du göra som jag. Tog bikarbonat i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=91569&fnr=1&sok=lysticka?&Start=0&Offset=50&16

0

Lysticka då alltså.

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 19:18

Så här blev det med bikarbonat, så då antar jag att jag har en ung Lysticka och ingen gammal Kötticka. På andra bilden en bild på “altickan” på boklåga från serie 3, skall åka förbi i morgon och karva lite :)

0

Lysticka då alltså.

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 19:20

Glömde ju att tacka Jan A. för tippset om bikarbonat,tackar och bockar så jag slår huvudet i golvet :)

0

Lysticka då alltså.

klas jaederfeldt

8 nov 2008 kl. 20:25

kul att jag fick lära mej att det går lika bra me bikarbonat

0

Lysticka då alltså.

klas jaederfeldt

8 nov 2008 kl. 21:45

grattis till lystickan, men det är ingen UNG lysticka, snarare gammal

0

Lysticka då alltså.

Jan A, Uppsala

8 nov 2008 kl. 22:04

Kul JAS, då får du väl börja färga ull (eller kanske håret?).
Var bara rädd om golvet när du slår huvvvet i det, det kanske inte pallar för en äkta småländsk skalle!
Lystickan är ettårig, och de jag sett i höst är ännu tämligen små. Brukar nog ge sig under senvåren. Elisabeth har nämnt att när hon skördar försiktigt så kommer det nya och så har det fungerat för mig också på den enda hassel där jag skördat.

0

serie 4.2

NadaL, Umeå

8 nov 2008 kl. 22:40

tycker som Klas,ser ut som stor hjortticka.

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 22:52

Men i Rydman / Holmåsen står det hösten till våren och jag hittade den i veckan och då borde den ju vara ung eller vad är det jag inte fattar? Visserligen är den 5-6 cm “bred” så den är ju rätt stor för att vara en ung Lysticka och som jag nämnt tidigare, Klas du är experten och jag är bara en amatör som försöker lära sig ;) Humm, hur många måste man ha för att färga 1 hg. garn måntro?

0

Tegelticka / Hjortticka

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 23:03

Jag har kollat mina foton, det är lätt att begå misstag. Tegeltickan växer på en armstjock björkgren endast ett par meter lång, jag tog upp den fotade ovansidan vred den ett halvt varv fotade det som var där fortsatte rotationen och kom till undersidorna av Tegeltickan! Alltså så växer Hjorttickan mitt för Tegeltickan på andra sidan grenen. Så kan det gå i svampvärlden, det gäller att vara uppmärksam och ibland slarvar man med det. Tack för hjälpen och för er uppmärksamhet ;)

0

Färgning

Jan A, Uppsala

9 nov 2008 kl. 00:17

Jag har aldrig svampfärgat garn men har en massa böcker i ämnet för de ”kemiska tipsens skull”.
1-3 lystickor ska räcka till 100 g garn enligt Carla och Erik Suindström: Färga med svampar. (ICA 1983 andra uppl.)
Det finns massor på Internet, bl.a. här
http://school.chem.umu.se/Experiment/103
och så finns det mycken färgningskunskap på detta forum. Fråga!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone