? Klas!? Det är samma svamp/ticka i varje serie alltså inte 2 eller flera arter i en serie. Humm kanske för mycket sagt men de växte intill varandra på samma låga men nu när jag tittar närmare så ser det faktiskt ut som om du kan ha rätt och du är ju experten inte jag. Jag skall kolla upp det inom en snar framtid. Serie 1, den verkar inte gammal, har däremot en seg köttaktig konsistens, humm den ligger nog kvar i bagageluckan på bilen.
JAS, har du ingen ammoniak hemma kan du göra som jag. Tog bikarbonat i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=91569&fnr=1&sok=lysticka?&Start=0&Offset=50&16
Kul JAS, då får du väl börja färga ull (eller kanske håret?).
Var bara rädd om golvet när du slår huvvvet i det, det kanske inte pallar för en äkta småländsk skalle!
Lystickan är ettårig, och de jag sett i höst är ännu tämligen små. Brukar nog ge sig under senvåren. Elisabeth har nämnt att när hon skördar försiktigt så kommer det nya och så har det fungerat för mig också på den enda hassel där jag skördat.
Men i Rydman / Holmåsen står det hösten till våren och jag hittade den i veckan och då borde den ju vara ung eller vad är det jag inte fattar? Visserligen är den 5-6 cm “bred” så den är ju rätt stor för att vara en ung Lysticka och som jag nämnt tidigare, Klas du är experten och jag är bara en amatör som försöker lära sig ;) Humm, hur många måste man ha för att färga 1 hg. garn måntro?
Jag har kollat mina foton, det är lätt att begå misstag. Tegeltickan växer på en armstjock björkgren endast ett par meter lång, jag tog upp den fotade ovansidan vred den ett halvt varv fotade det som var där fortsatte rotationen och kom till undersidorna av Tegeltickan! Alltså så växer Hjorttickan mitt för Tegeltickan på andra sidan grenen. Så kan det gå i svampvärlden, det gäller att vara uppmärksam och ibland slarvar man med det. Tack för hjälpen och för er uppmärksamhet ;)
Jag har aldrig svampfärgat garn men har en massa böcker i ämnet för de ”kemiska tipsens skull”.
1-3 lystickor ska räcka till 100 g garn enligt Carla och Erik Suindström: Färga med svampar. (ICA 1983 andra uppl.)
Det finns massor på Internet, bl.a. här
http://school.chem.umu.se/Experiment/103
och så finns det mycken färgningskunskap på detta forum. Fråga!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.