0 547 visningar

23 svar

Några att glo på!

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:14

Serie 1. DALLERSKÅL Ascotremella faginea, skogshjärna som jag kallar den.

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:18

Serie 2. Violett geléskål i 3 olika satdier, längst ned i vänstra hörnet på bild 3 upptäckte jag en annan liten parvel, den kommer i nästa serie.

0

Ögonskål eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:20

3an: Uppförstorad från förra serien, en Ögonskål eller vad tror ni?

0

Ögonskål eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:21

Hupp, här kommer bilden :))

0

Kantöra eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:22

Serie 4. Kantöra eller är jag ute och fladdrar? Är inge bra på dessa ännu.

0

Robban O-hamn

7 nov 2008 kl. 22:25

Du får mig att vilja ut i skogen igen JAS. Får tatag i det igen snarast.

0

Kantöra eller?

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:25

Serie 5. Ekkrös och så undrar jag om det är så att Ekkröser först är ljust eller är det 2 olika krös? På bild 3 så ser ni oxå judasöron och då på boklåga inte helt vanligt men det förekommer, så nu har jag Judasöron på Fläder, Alm och Bok. :))

0

Grönmussling.

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:27

Ja, Grönmussling, det är gott om dem just nu, vackra tycker jag.

0

Några att glo på! Ögonskål

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 22:28

Det är det allt, vad tror du kan det vara Scutellinia pilatii eller Scutellinia crinita.

0

Robban O-hamn

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:30

Jag fick frågan av en “dagisfröken” igår, de var i Råådalen oxå, finns det verkligen svamp här. Mitt svar - Mmm det fins en del:)) Barnen fick kolla i min kamera, va kul de tyckte det var med så fantastiska små färgklickar.

0

Några att glo på! Ögonskål

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 22:31

Tina, jag upptäckte den just, har inte hunnit kolla runt, jag skall kolla dina förslag senare.

0

Tina

"JAS" Helsingborg

7 nov 2008 kl. 23:03

Jag tror nog på Scutellinia pilatii.

0

Tina

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 23:07

Vilken tror du det här är?

0

Tina

Tina Nordberg Kolsva

7 nov 2008 kl. 23:08

Bild

0

Tina

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 00:09

Jag vet inte hur många arter ögonskålar det skall finnar på våra breddgrader men det står i literaturen att det finns flera närstående arter till S. scutellátan, har du eller någon annan någon aning? Hittade denna i våras.

0

Tina

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 01:03

Kom på att jag hittade en till i höstas på söderåsen tillsammans med Robban O-Hamn.

0

Ögonskålar

Hans v E

8 nov 2008 kl. 09:30

..måste mikroskoperas. Mäta hårens längd, kolla septering, väggtjocklek, sporernas ornamentering, form (ellips eller sfär) o.s.v.
Men det kanske ni har gjort, Tina och JAS?
S. scutellata är den i särklass vanligaste, men jag har även hittat crinita (gul disk och kopparröda hår), subhirtella, torrentis och kergulensis.

0

Serie 5

Irene A

8 nov 2008 kl. 10:52

Där tror jag att det är två olika krös, vårtkrös och kanske broskkrös.

0

Ja precis.

Hans v E

8 nov 2008 kl. 11:02

Ekkrös är det inte.

0

Ögonskålar

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 19:42

Hej Hans & Irene! Nej jag har i varje fall inte kollat i mikroskåp men jag önskade mig ett förra året och nu börjar det klia i mikroskoplängtan igen. Stämmer det Hans att du menar att det finns(hittats) 4 arter ögonskålar i Sverige? Ok, inget ekkrös då utan 2 andra, bra och tack båda för hjälpen så långt.

0

Broskkrös

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 19:58

Nu när jag läst på lite så är jag tveksamm till Broskkrös, verkar ju inte förekomma här i Skåne och det verkar heller inte ha lust att växa på annat än Björk mer än i sällsynta fall, mitt växer på bok.Så vad kan det då vara?

0

Ögonskålar

Hans v E

8 nov 2008 kl. 21:17

Fler än fyra arter har hittats i Sverige. Det var bara jag som sett fyra. I världen är det ett tjugotal (som hittills har beskrivits alltså).

0

Ögonskålar

svampstaff

8 nov 2008 kl. 21:20

Jassååå..Det är skålar som gäller nu för tiden?

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

8 nov 2008 kl. 23:18

De är ju lördakväll, skål!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone