Den första sviten tycker jag föreställer blödskinn. Trädslaget är gran och det är mycket typiskt att blödskinn kommer på färska snittytor. Dessutom ser man en och annan “bloddroppe” på bilden.
Den andra sviten ser spännande ut. Min första tanke var rynkskinn, men trädslaget ser ut att vara asp (rynkskinn finns så vitt jag vet bara på gran) och dessutom saknas de koncentriska ringarna. Törs inte uttala mig om den.
..att det kan vara vaxskinn - Phlebia tremellosa och tremellosa är också vad jag tror det är. Den hette för Merulius tremellosus - Dallergröppa.
Vaxskinn är en gemensam benämning på släktet Phlebia. Ordet gröppor kommer av att undersidan är gropig och på denna välutvecklade dallergröppa har groparna blivit så djupa att de närmar sig porer.
Tack svampstaff! Din bild bekräftar att det är svedticka Stockholms svampvänner fann på marken vid ett träd i Drottningholmsparken.
Är substratet på första bilderna verkligen tall? I så fall tror jag på blödskinn, men jag tycker även det kan vara raggskinn (på björk).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.