0 523 visningar

17 svar

Jag är osäker.....?

anithau

8 nov 2008 kl. 14:24

Kan jag få bekräftat om de tre första bilderna föreställer svedticka? Om inte, vad kan det då vara?
Tack på förhand.

Nästa två, känner jag igen, men kan inte komma på vad det är.
Trädslag - ja som vanligt är jag dålig på det.

0

anithau

8 nov 2008 kl. 14:27

Nästa två - vadå?
Tacksam för hjälp.

0

Skogsfrun i Obbola

8 nov 2008 kl. 16:49

Den första sviten tycker jag föreställer blödskinn. Trädslaget är gran och det är mycket typiskt att blödskinn kommer på färska snittytor. Dessutom ser man en och annan “bloddroppe” på bilden.

Den andra sviten ser spännande ut. Min första tanke var rynkskinn, men trädslaget ser ut att vara asp (rynkskinn finns så vitt jag vet bara på gran) och dessutom saknas de koncentriska ringarna. Törs inte uttala mig om den.

0

Skogsfrun i Obbola

8 nov 2008 kl. 16:50

Förlåt - trädslaget på de första bilderna är tall. Men jag tror ändå på blödskinn.

0

anithau

8 nov 2008 kl. 17:39

Tack för hjälpen, Skogsfrun!
Jag såg ju det röda, men tänkte inte så långt.

Rynkskinn, har kollat i boken och det verkar stämma. Det var första gången för mig. Tack.

0

Skogsfrun i Obbola

8 nov 2008 kl. 17:43

Fast jag tror inte själv på rynkskinn, även om jag kom att tänka på det. Tycker att framför allt bild 2 ser lite väl porig ut. Dessutom saknas som sagt intrycket av cirklar.

0

anithau

8 nov 2008 kl. 18:11

Jag kan inte ha någon åsikt.
Om det då är någon annan som har förslag så är det välkommet.

0

Hans v E

8 nov 2008 kl. 21:20

Tror ni inte det bara är ribbgrynna då? Eller möjligen ung dallergröppa?

0

svampstaff

8 nov 2008 kl. 21:23

Kanske kan stämma med svedtickan
Så här såg min ut från i förrgår.

0

klas jaederfeldt

8 nov 2008 kl. 21:39

inte kan det väl vara så svårt.
tickor har porer på undersidan (oftast,i bland skivor)
skinnsvampar är helt säläta på undersidan
grynnor, gröppor å vad de heter har en veckad undersida

0

anithau

8 nov 2008 kl. 21:44

Ja men, Klas!
Då kan du väl hjälpa mig och tala om vad du ser.

0

anithau

10 nov 2008 kl. 19:19

Nu har jag fått tips om att den varelsen kan vara Vaxskinn - Phlebia tremellosa.
Bifogar nya bilder.

Kom gärna med reaktioner.
Tack

0

RasBohlin

10 nov 2008 kl. 19:36

Nu när Hans v E redan har sagt det så vågar jag säga att jag också fick en känsla av dallergröppa på andra serien…

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2008 kl. 20:28

Kolla här Anithau!
Phlebia tremellosa (ýylak trzæsakowaty), Merulius tremellosus

Svampen är på väg norröver har lämnat HBG idag :)

0

anithau

10 nov 2008 kl. 20:37

Tack JAS!
Budskapet är uppfattat.
Vi hörs.

0

anithau

10 nov 2008 kl. 20:52

Och jag vet inte vad jag ska för känsla.
Nu skiter jag i denna varelse.
Hoppas att det inte är dallergröppa jag har ju tagit i den.

0

anithau skriver..

Hans v E

10 nov 2008 kl. 21:39

..att det kan vara vaxskinn - Phlebia tremellosa och tremellosa är också vad jag tror det är. Den hette för Merulius tremellosus - Dallergröppa.
Vaxskinn är en gemensam benämning på släktet Phlebia. Ordet gröppor kommer av att undersidan är gropig och på denna välutvecklade dallergröppa har groparna blivit så djupa att de närmar sig porer.

Tack svampstaff! Din bild bekräftar att det är svedticka Stockholms svampvänner fann på marken vid ett träd i Drottningholmsparken.

Är substratet på första bilderna verkligen tall? I så fall tror jag på blödskinn, men jag tycker även det kan vara raggskinn (på björk).

0

anithau skriver..

anithau

10 nov 2008 kl. 22:23

Tack Hans!
Du redde verkligen ut begreppen.
Nu har jag lärt mig något nytt idag också. Härligt.
Det är en tallstubbe som “blödskinnet” befinner sig på.

Tack alla som har engagerat sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone