Under dagens runda i skogen Såg jag en hel del svamp. Hittade kantareller, blek taggsvamp och trattisar.
Det fanns även en del som jag inte känner igen men som jag blev nyfiken på.
Här på första bildserien är 1:an och 2:an samma. Växte på död gren av körsbärsträd i trädgården. 3:e bilden växte på gräsmattan. Ngn som vet vad det är?
Bild 1 och 2 är samma svamp, bild 3 ngt annat
På samma björk hittade jag dessa. Det är väl ngn sorts mussling, men går det att säga vilken?
Tack alla ni som tar er tid att svara på mina och andras frågor. Har verkligen lärt mig mkt i år av er och mitt intresse för att lära mig mer blir bara större!
Trevlig helg!
Det ser ut som att det stämmer in på de jag hittat. Lite osäker bara på om det är vinterskivlingen. De här växte en och en och det fanns bara 3st på grenen. Har kollat runt på bilder men tycker att mina verkar ha för mörka skivor och för markant kant på foten.
Angående ev riska så ska jag gå tillbaka i morgon och kolla om det är det. Hittade iaf bilder som var väldigt likt mina.
Tack igen och trevlig helg på dig.
De två första bilderna liknar gifthätting. Kan det möjligen vara död grangren den växer på? Kan dock sällsynt växa på lövved!
Kolla bilder i tidigare trådar; sök på “gifthätting”.
Trean i gräsmattan påminner ngt om en okänd som jag har i gräsmattan http://svampguiden.com/forum/visa/127135
Jag är ganska säker på att det är körsbärsträd eftersom grenarna ligger travat under trädet, men ska kolla ordentligt igen i morgon. Jag har tittat på bilder av gifthätting och ser många likheter. Den är iaf mer lik bilder av gifthätting än vinterskivling.
Hatten är väldigt lik bilder från anithaus tråd om gifthätting och jag har hittat bilder på nätet där foten liknar “min”.
Jag ska försöka ta bättre kort i morgon så kanske det blir lite lättare.
Jag kollade tidigare idag på din trädgårdssvamp och såg vissa likheter med min. :)
Tack än en gång för att du försöker hjälpa mig!
Lite komiskt att det som anithau sprang runt och letade efter i skogen växer i trädgården.. Jag tar fler kort senare idag och lägger upp i egen tråd så andra ser hur de kan se ut. Några tips på hur jag ska ta korten? Mer än växtsätt, uppifrån, från sidan och underfrån?
Skönt att ha fått namn på de jag hittat men har du mer info om rödgrå grynskivling? Oätlig, ätlig el giftig? Den finns inte med i ngn av mina böcker.
Tack än en gång för att du hjälpt mig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.