0 406 visningar

4 svar

utbredningsområde?

svampstaff

9 nov 2008 kl. 05:34

För en inbiten skogsvandrare så kopplar det inte riktigt för mig:)
Hur kan man veta/uttala sig om svampars förekommst osv. när man i princip aldrig ser nån “Nisse tratt” (inventerare) typ? Inte i mina skogar iaf.
vore intressant att veta.

Förövrigt är klockan straxt 06
så då slutar jag mitt arbete:)

0

Anita S

9 nov 2008 kl. 09:38

Har Du varit inne på Artportalen.se, där kan man numera få en någorlunda bild av utbredningen av de vanligaste svamparna, även om det saknas en hel del, eftersom det är problem med de latinska synonymerna. Många svampar har bytt latinska namn av olika anledningar och har man använt de senaste, kommer fynden inte in.
Vad beträffar inventerare, så blir de fler och fler. Inte minst har SMF:s mykologiveckor bidragit till att kunskaperna om utbredningar ökat. Dessutom är vissa svampklubbar och enskilda personer mycket aktiva.

0

Irene A

9 nov 2008 kl. 10:46

Veta helt säkert om en svamps utbredning kan man inte, bara uttala sig om vad som är känt.
Så gott som varje år görs det nya överraskande fynd, även av arter som man inte visste fanns i Sverige.

0

Skogsfrun i Obbola

10 nov 2008 kl. 09:57

Gör en insats, Svampstaff och ni andra! Rapportera era fynd på Artportalen. Det är inte särskilt krångligt. Här på Svampguiden finns så oerhört många kunniga människor som noterar arter över hela Sverige—ni ger ett viktigt bidrag till kunskapen om utbredningsområden om ni också rapporterar vad ni ser! Men man bör förstås vara tämligen säker på sin artbestämning innan man rapporterar. Vanliga arter är ofta underrapporterade, så lägg in dem också!

0

gunhild i Kåddis

10 nov 2008 kl. 12:58

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone