0 407 visningar

13 svar

Gifthätting

Madde Småland

9 nov 2008 kl. 13:54

Nu har jag varit och fotat lite till. Växte på lövträd, troligast körsbärsträdet där grenarna låg staplade. Jag hoppas bilderna är tillräckligt tydliga och att jag fått med alla viktiga kännetecken.
Första 3 korten är: 1: från sida hur den växer 2: olika utseenden på hattarna 3: hattfärg jämfört med skivornas färg

0

Madde Småland

9 nov 2008 kl. 13:59

Fler bilder.
1: hattar uppifrån på växtplats 2: hattarnas storlek 3: utseende underifrån på 3 olika

0

Madde Småland

9 nov 2008 kl. 14:02

Nu lite närbilder på foten och skivorna.
Om ngn har fler tips på viktiga detaljer som jag missat så säg till så kan jag ta nya kort.

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2008 kl. 14:12

Snyggt Madde! Har aldrig sett den på körsbär! Med dina bilder, Anithas och ev också mina, så är den lilla svampen rätt väl dokumenterad. Den som nu söker på “gifthätting” kommer att hitta en del trådar på Svampguiden!

0

anithau

9 nov 2008 kl. 15:48

Madde!
Jag håller med Jan. Mycket bra bilder, pedagogiskt, perfekt.

0

Sofia, Skåne

9 nov 2008 kl. 17:16

Jättefina bilder, Madde! Så viktigt att bli påmind om den rackaren.

0

Madde Småland

9 nov 2008 kl. 20:33

Tack allihop.
Har suttit och kollat in länkar här på forumet och gifthättingen verkar skifta ordentligt i utseende. En liten luring. :)

0

Robban O-hamn

9 nov 2008 kl. 20:42

Jag tror jag kan bidra med en jag med. Det känns som jag ätit sådana i dag.

0

Irene A

9 nov 2008 kl. 21:09

Inte konstigt att det har beskrivits så många arter av den här artgruppen. Några hittas mest på marken, en del föredrar barrved, andra lövved. De har olika strimmighet, olika tydlig ring o.s.v. Riktigt färdigutredd är nog inte den här gruppen, men alla arterna (undersläktet Naucoriopsis) står i alla fall väldigt nära varann, och tills vidare betecknas alla som gifthättingar, Galerina marginata. Hit hör också Galerina unicolor.

0

Bo E

10 nov 2008 kl. 12:23

Jaha…så föll teorin att de växer med tall….suck….nu vågar man väl knappt plocka svamp på ved överhuvudtaget.

Vinterskivlingen har jag koll på, och rökslöjskivlingen, men frågan är om man vågar sig på föränderlig tofsskivling igen, eller rökslöjskivlingar med otydlig rökslöja eller icke grånade skivor…brrrr

Tack i alla fall för infon….

Hittade för övrigt en liten rackare i fredags som jag misstänkte kunna vara gifthätting fast den växte i mossa på berghäll och inte på ved.
Den hade lite kornig hattkant och en liten vit kornig ring.
Mycket späd sak typ 1 cm hög.

0

Madde Småland

11 nov 2008 kl. 23:53

Tack Irene för den informationen.
Det förklarar varför utseendet varierar så mkt och varför det var svårt att hitta ngn som liknade de jag hittat.

0

RasBohlin

13 nov 2008 kl. 10:46

Jag har fått veta att detta inte är gifthätting, men kan det vara någon närstående art? Ska ju finnas ett flertal… Kan inte låta bli att tycka att den liknar Robbans svampar på något vis…

0

Bo E

13 nov 2008 kl. 11:54

När den vänts uppochned så är den ju inte så lik någon ätlig art längre tycker jag.

Men hur är det med de som är “närstående” gifthättingen? Är de lika livsfarliga?

0

RasBohlin

13 nov 2008 kl. 12:06

Det är nog inte riktigt kartlagt än, har jag för mig att Irene A har sagt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone