Nu har jag varit och fotat lite till. Växte på lövträd, troligast körsbärsträdet där grenarna låg staplade. Jag hoppas bilderna är tillräckligt tydliga och att jag fått med alla viktiga kännetecken.
Första 3 korten är: 1: från sida hur den växer 2: olika utseenden på hattarna 3: hattfärg jämfört med skivornas färg
Inte konstigt att det har beskrivits så många arter av den här artgruppen. Några hittas mest på marken, en del föredrar barrved, andra lövved. De har olika strimmighet, olika tydlig ring o.s.v. Riktigt färdigutredd är nog inte den här gruppen, men alla arterna (undersläktet Naucoriopsis) står i alla fall väldigt nära varann, och tills vidare betecknas alla som gifthättingar, Galerina marginata. Hit hör också Galerina unicolor.
Jaha…så föll teorin att de växer med tall….suck….nu vågar man väl knappt plocka svamp på ved överhuvudtaget.
Vinterskivlingen har jag koll på, och rökslöjskivlingen, men frågan är om man vågar sig på föränderlig tofsskivling igen, eller rökslöjskivlingar med otydlig rökslöja eller icke grånade skivor…brrrr
Tack i alla fall för infon….
Hittade för övrigt en liten rackare i fredags som jag misstänkte kunna vara gifthätting fast den växte i mossa på berghäll och inte på ved.
Den hade lite kornig hattkant och en liten vit kornig ring.
Mycket späd sak typ 1 cm hög.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.