Priset på kantareller sätts väl efter tillgång, efterfrågan och hur man motiverar folk att plocka för försäljning.
Vete katten om jag skulle tycka det var värt att sälja de kantareller jag hittar, men visst, jag vet att det finns de bland er andra forumister som har ställen som ger kantareller i överflöd.
Bara att gratulera er som avyttrar överskottet!
Visst kan det verka dyrt om amn ser till kilopriset! Om jag inte hade svamp hemma skulle jag iof inte tveka att köpa tex 2-3 hekto till en god middag. Men att Madde i Småland tycker det kan jag förstå. Har flera vänner i grossistbranchen när det gäller dyrare och lyxigare konsumtionsvaror, och de bryr sig knappt längre om försöka sälja varor till småland. Var för inte så länge sedan i Kalmar och försökte få tag på lite färsk hummer, det var inte det lättaste. Madde dock inget ont om smålänningar med angående snålhet har det helt klart en viss sanning.
Heller har du kanske hört talas om “ekonomiskt tänkande människor” alltså sådana som inte slösar obetänksamt. Men sanningen är den att en Smålänning frågar - Vad kostar det? medan en Västgöte frågar - Köster dä nött? Och ändå var det gårdfarihandlarna som myntade utrycket “Snåla Smålänningar”, de flesta nasarna var ju ändå Västgötar som var dumma nog att försöka kränga sina varor till idogt slitande, stenbrytande envisa Smålänningar. :)
Man måste inte äta färsk hummer när man är på besök i Småland, lika lite som man absolut måste äta färska jordgubbar i januari i Helsingborg. Har man lite fantasi och flexibilitet kan man på de flesta ställen hitta god närproducerad mat och kanske tom lyckas vidga sina matvyer lite.
HEHE kan inte annat att göra än att skratta när man läser om snåla smålänningar!
Hmm jag är nog den minst snåla smålänningen häromkring iaf.. Jag bryr mig inte så mycket om vad mat kostar utan jag köper hem det jag vill ha, kosta vad det kosta vill!
Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är svinaktigt dyrt med 425:- / kg för kantareller, kanske bara jag som tycker så men skitsamma!
Visst kan jag springa runt å kolla om det finns något bra pris på kött, men å andra sidan så lägger jag en satans massa pengar på goda dessertostar och annat gottis som jag kan ha till min syltade svamp!
Måste kommentera bilden. Tror inte att jag med egna ögon sett så fräscha kantareller i butik förr. Jag tror faktiskt jag vet var dom kommer ifrån. :-)
Ungefär vilket datum var bilden tagen Madde?
Angående priset säger jag bara att det är kul att någon uppskattar varan trots priset. Det är nämligen inte hel enkelt att få fram såpass fräscha grejer vid dessa datum!
Lite trist att inte fler här kan inse det goda med att fräsch matsvamp kostar så mycket i affären. Ju dyrare svampen är då den säljs i affären, desto större chans för oss som vill plocka och sälja att tjäna pengar.
Byt rubriken på denna tråd mot “bästa nyheten i stället”. För det är ju just så det är.
Ola
Bilden togs i söndags- den 9/11. Kvaliten såg ut att vara väldigt bra med tanke på hur sent det är på säsongen.
Jag vet också att priset alltid beror på tillgång och efterfråga och det är bra att de som lägger ner tid och arbete med att plocka kantareller får betalt för det.
Däremot har jag aldrig sett detta pris tidigare på kantareller, inte ens på säsongens första kantareller i butik.
Jag jämför med priser jag sett i de butiker jag varit i och vet inte hur priset brukar se ut i resten av landet. Men det här var 100 procents ökning i pris på 2 veckor.
Jonas,
Har dina vänner i grossistbranchen vänt sig till inköpare i butiker eller pratat med konsumenterna?
Jobbar själv med försäljning och träffar dagligen mina kunder. Har själv inte märkt av att det är ngn skillnad på smålänningar, stockholmare, skåningar mfl när det gäller snålhet. Däremot är det svårt att få ett stort företag att börja med ngt nytt och dyrt även om kunder vill köpa.
Så jag tror inte att det handlar om snåla smålänningar utan försiktiga företagare.
Lasse,
Det går inte att ändra rubriken så här i efterhand utan i så fall får det bli en ny tråd. :)
Ha det gott!
/ en stolt men inte snål smålänning:)
Kvaliteten på kantarellerna ser väldigt bra ut. Förra året undrade jag mkt över de svenska kantareller som förekom i riklig mängd i butikerna efter mitten av november. Inte ens här i zon 1 hittade vi annat än frysta kantareller då, det var ju vinterväglag minst 1 vecka omkring 14/11. Nu tänker jag att det då verkl rörde sig om fusk med ursprungsmärkningen, och att man har dämpat sin kreativitet på det området i år efter alla matskandaler. Men då måste butikerna köpa in dyrare svenska kantareller och prissätta dem därefter.
Konstigt nog tycker jag att de senaste veckornas kantareller på ICA sett mycket fräschare ut än under “högsäsong”.
Inga tecken på frostskador.
Men priser i nivå med de nämnda!
De som fortfarande hittar så fina kantareller är dock värda varje öre de får för dem och de riskerar väl nästan att få frostskador på fingrarna av allt plockande!
Har vi inte en värmländsk forumist som är i branschen?
Minns nåt från förra hösten med bilder på packlådor o allt…
Förstår faktiskt inte problemet! Det är som vanligt efterfrågan och tillgång som styr priset. Att man skulle vara en “ekonomisk tänkande” person får väl stå för var och en. Jag personligen kan hysta upp en jäkla massa pengar för saker jag tycker gör livet värt leva. Jag är ledsen JAS men jag gillar dricka Bolinger, äta skaldjur mm. Det är dyrt och jag kan välja att antingen avstå eller hansla. Samma sak på resturang jag åt en 7 rätters förra veckan alla rätter innehållande tryffel. Dyrt som fan men jag gillar göra det och tycker det är värt pengarna.
Är man sämre för att man gillar att lägga pengar på en lyxig konsumtion?? Jag äslkar vara i naturen och göra upp en eld fiska och leva enkelt. Men jag gillar också det helt motsatta. Två hekto utav kantarellerna på bild skulle räcka till en underbart god sås. Skulle inte tveka betala 90 spänn för det.
För mig är det just vetskapen att jag med lite tur och nyttigt promenerande på ledig tid kan få GRATIS kantareller som får mig att avstå från ICA:s kantareller!
Annars är jag oxå svag för att lägga “hutlösa” summor på “icke livsnödvändig” god mat….viner, skaldjur, kravmärkt….
Var i Rom härförleden och hittade mycket svamp, bl.a torkade rödgula trumpetsvampar. Men även kantareller, chantharellus cibarius var påsarna märkta. De såg väldigt små ut men äkta. Det fanns dessutom mängder med Karl-Johan, både färska och torkade. Torkade fick man ett halvt kg för 15,90 euro vilket jag tycker är ett bra pris. Klart resan tillkommer!
För er som inte känner till det så finns det folk som bor i stora städer, de är tom många fler än de som inte gör det. Det finns säkerligen miljoner som gillar äta kantareller men inte har en uns intresse av att söka dem i skogen. Själv är jag helt om att äta kycklig, men jag är inte speciellt sugen på att föda upp dem och slakta dem!!
Lite jobbigare för en stadsbo att ha kycklingar i lägenheten än att ta spårvagnen/länsbussen/T-banan eller vad du har ut till svampmarkerna.
I en stad av den storlek jag bor i krävs det bara en timmes motionspromenad så är du ute bland älgar, vildsvin och kantareller!
När jag var barn fiskade jag gös i Hjälmaren, numera kan jag i alla fall se den i fiskdisken på ICA!
Alla har väl möjligheten att plocka svamp. Men man måste ju inte vara intresserad av att plocka den själv. Jag är det precis som alla andra här men det finns ju massor med folk som inte tycker det är så kul. Då väljer man betala för det. Och att slänga nån hundring på svamp känns inte direkt främmande för många. Själva kärnan i denna tråd var ju att det var ett rån att ta så mycket betalt för kantarellerna. Det var dyrt men å andra sidan fanns det svamp att tillgå, jag föredrar det sista alternativet.
Nu vaknar hultman i Kil. Detta blev en tråd som intresserar mig i högre grad :-)
Kan nog inte låta bli att kommentera de flesta kommentarerna ovan, men det riskerar bli mycket text så jag tar lite pö om pö som andan faller på. På det viset kanske jag kan hålla långt liv i tråden också:-) Kommentarer kommer.
Jag börjar med att berätta att plockarpriset nu i någon vecka varit 150 kr/kg för välsorterade grejor. I praktiken är det, p.g.a det höga priset och den i skogen glesa förekomsten av fräscha kantareller, inte många plockare som lyckas motstå frestelsen att “smuggla med” några ex av undermålig kvalitet. Det “straffar” vi då med att hålla ned priset något med motiveringen att vi inte har någon anställd som är villig att sortera ideellt. Summarium så har plockarna den senaste tiden fått i snitt 130kr/kg. Vi säljer den sedan till grossister för i stort sett självkostnadspriset 260kr. Sedan måste grossisten ha ett visst påslag om denne ska hållas intresserad. Vidare så ska i samma anda butiken ha sin marginal. Lättnadssvinn tillkommer och slutligen moms. Vips så har vi 425kr. Bara kul att konstatera att konsumtionsintresse finns i vårt avlånga land. Mitt företag blir inte fett på den här omsättningsnivån men det är stimulerande att vid detta sena datum kunna få en utkomst från vad naturen har att bjuda på.
Bo E
Du sätter huvudet på spiken i ditt första stycke.
Lasse
Du är också träffsäker. Sådan insiktsförmåga imponerar på mig. Jag har kämpat med mina medel i många år för att få upp priserna i alla led. Vad gäller plockarpriser så är det förbannat enkel matematik. Om jag säljer så bra av en viss kvalitet så att efterfrågan överstiger tillgången så driver det med automatik upp priset i plockarled.
Madde
Innan prisökningen hade vi ett onormalt totalt överskott i Sverige på kantarell, framför allt svenska men även importerade hjälper till att hålla priserna nere. Tillgången sjönk sedan dramatiskt och följaktligen blir prishöjningarna dramatiska. Alternativet hade varit att stänga igen för säsongen, fast det är ju egentligen inget alternativ så länge som efterfrågan kvarstår. Jag + 10-15 anställda försöker ju leva på det här.
Ojdå. Vilken intressant diskussion det blev! Roligt att se hur olika vi människor reagerar på olika saker:) Att pris på svamp kunde väcka så här stort intresse och så olika åsikter var inget som jag förväntade mig.
Det var också intressant att få veta att det finns så mkt kantareller kvar i skogen så att Ola med anställda kan få ihop en förtjänst.
Det väcker också frågan var det fortfarande finns sådana mängder.
Så Ola, vilken del av landet går det fortfarande att hitta fina kantareller? Häromkring kan jag själv bara hitta vattenfyllda..
Tänk att man har samma växtzon i östgötamyllan som stora delar av skåne:) Därför odlar jag mängder med vindruvor oxå...Undrar vilken zon i landet dom där fina gulisarna kommer ifrån:) Obs!Inte avis, bara nyfiken av mig.
http://www.kalenius.com/default.asp?page=8&m=4&ms=12
Buffy
Du har helt rätt i att det förekommer fusk med ursprungsmärkning. Jag har vid ett par tillfällen sett det med egna ögon (Hötorget). Vidare så får jag ofta höra saker från branschkollegor som talar för att fusk förekommer. Nu däremot, så här sent på säsongen, tror jag inte att det förekommer . Mig veterligt så är säsongen sedan flera veckor tillbaks slut i de länder som det vanligen importeras från. Några länder kan man fortfarande importera från, Kanada bl.a. men jag har fått för mig att de kantarellerna skiljer sig såpass i utseende från våra så att ommärkning till Svenska skulle vara vanskligt.
Madde
Kantarellerna är plockade över stora delar av Värmland, Dalsland och Närke. De hittas minsann inte var som helst utan det är tack vare en stor inköpsorganisation med flera hundratals erfarna och entusiastiska plockare.
Förra veckan fick vi in några hundra kilo men denna vecka har det sinat dramatiskt, inte för att det tagit helt slut i skogen utan snarare att både plockarna och vi som köper har haft en lång hård säsong. Det börjar helt enkelt bli tungt för alla inblandade att hålla motivationen uppe.
Kan meddela att jag själv plockade drygt 2 kg i söndags:-)
Om du bara är ute för att provocera och väcka debatt svampstaff så tycker jag du byter ämne nu. Jag finner inget lustigt i att bli kallad lögnare.
Lägg an en ödmjukare ton så kanske jag får lust att berätta hur 30 välanvända års erfarenhet kan få fram dessa kantareller nu. Kanske du rentav kunde bli välkommen att besöka oss.
Det finns faktiskt seriösa företag i branschen. Ola har helt rätt. Jag vet att Sorunda i Stockholm har svenska kantareller till lyxrestaurangerna. Dom köper kanske av dig Ola!
Svampstaff ska nog stilla sig lite.
För ett tag sedan var du med all rätt stolt över din dotter men frågan är hur det ser ut åt andra hållet
Jag tycker att det är kul och intressant att få ta del av Ola Hs kunskap om den kommersiella aspekten på svamp. Jag vet f ö inte om svenska kantareller smakar bättre än långväga fraktade - dvs. om man kan jämföra med t ex jordgubbar. Spanska jordgubbar i Spanien är i mitt tycke lika goda som svenska är i Sverige, det verkar vara hanteringen/transporten de inte tål.
Kanske mitt minne sviker.
Kanske var det du, Ola, som la in bilder på värmlandsplockade kantareller förpackade i stora blå plastkorgar förra året?
Kul att det finns så mycket kantareller i år oxå.
Själv har jag sett en av de största kantarellerna någonsin som en tjejkompis hittade i värmlandsskogar nånstans mellan Karlskoga och Kristinehamn.
Den var nästan mer i storlek som en “jättetratt” än kantarell!
Det rekordet lär jag aldrig slå!
Hupp!! Har jag påstått att det inte är ok att lägga sina pengar på vad man vill, har jag påstått att jag inte äter och lever gått å andra sidan så plockar och fiskar jag många av de delikatesser som andra betalar för och å andra sidan så käkar jag gärna hummer och den köper jag. Vad jag däremot skrev var att jag tycker det är idiotiskt att kalla smålänningar snåla, en gammal myt skapad av påträngande krämare. Om du känner en smålänning så borde du veta att vi är precis lika generösa och konsumtionsvilliga som övriga invånare i detta avlånga land. Tror man något annat så finns hjälp att söka i lanskapet Småland, du är hjärtligt välkommen att besöka oss. Och att det inte finns så jättegott om ställen att köpa Svensk hummer på beror säkert på samma sak som att det ät helt omöjligt att köpa en sådan läckerhet som Västerviksströmming i Göteborg. Tillgång, efterfrågan och en rimlig fraktkostnad/tid.
Om jag inte minns fel så var det någon Robban dock inte Robban O-hamn som hade tagit en bild av blå champinjonlådor fulla med kantareller.
Du skrev själv “Heller har du kanske hört talas om “ekonomiskt tänkande människor” alltså sådana som inte slösar obetänksamt. Men sanningen är den att en Smålänning frågar - Vad kostar det?”
Nå jag har varit mycket i småland och fiskar mer där än många smålänningar själva gör. Tycker abolut att många smålänningar är ganska snåla, och att hundratals åt av vemod på näringfattiga åkrar ännu inte dött ut hos folket. Men när jag menar snåla är det mer mot sig själva än andra. Jag har många vänner och de tjatar alltid om vad saker kostar som om de vore Allan Edwall i Emil. Dock så blir jag alltid bra bemött hos mina vänner där och de delar med sig av dem själva.
MInns att en bekant en gång redogjorde för detdär med snålhet och geografi.
Smålänningarna är snålast i Sverige.
Skottarna snålast i Europa.
Togoleserna snålast i världen.
Men det gällde nog egentligen bara de representanter av vardera nationaliteterna som råkat slå sig ned i snåla Örebro….
Det jag vänder mig mot i JAS mening är just det där slösar obetänksamt! Jag gör väl vad jag vill med mina pengar. Och jag kan ha krognotor som är svindyra. Det kan verka obetänksamt men jag värderar det och trivs med att leva så. Det går mot sämre tider och jag jobbar i en branch där vi får alldeles för mycket betalt. Men blir det sämre får man prioritera om. Men jag tror bara man har ett liv och jag vill njuta så mycket som möjligt då. Jag vill gå i skogen fiska och få vara ett med naturen. Men jag älskar också storstadens alla möjligheter. Att gå ned till någon av saluhallarna i STHLM efter jobbet en fredag är bland det bästa jag vet. Lukten och vimlet, alla nationaliteter och delikatesser från alla världens hörn. Jag föddes utan pengar och jag planerar återgå till moder jord på samma sätt. Faktum är JAS att jag tänker slösa bort varenda krona:)
Hej Gös Jonas! Jag gillar som sagt inte generella påhopp och framför allt inte på oss Smålänningar :)Men jag tror nog att det ser likadant ut i hela landet/världen, det finns snåla och det finns generösa människor både materiellt och adligt sett. Jag tänker ungefär som dig, “jag kan ingenting ta med mig när jag går”, så varför inte unna sig det goda medan man är här men samtidigt gör jag en del för mina medmänniskor och när jag konsumerar så försöker jag att göra det på ett för jorden och dess bebyggare bra sätt och det hoppas jag att du oxå gör. Ha det så bra därute och lev väl.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.