0 2480 visningar

12 svar

Skicka färsk svamp på posten?

Novis i skogen

9 nov 2008 kl. 23:49

Någon som provat?
Har en bekant som vill ha Trattkantareller. Jag har i överflöd. Hon vill ju helst ha färska då...

0

svampstaff

9 nov 2008 kl. 23:52

Med posten??
Då lär dom vara torkade och klara innan leveransen är framme:)
Skicka en svampbok och en svampkniv istället hehe..

0

Novis i skogen

9 nov 2008 kl. 23:56

Jooo… Men jag kollade med posten, OM jag skickat idag, skulle paketet varit framme på tisdag. Lite torra i kanterna kanske dom hade blivit…
Denna bekant är helt oförmögen att hitta svamp. Så jag ville bara vara hjälpsam.

0

svampstaff

10 nov 2008 kl. 00:03

Lägg inte i den FÖR färsk bara!Då ruttnar den garanterat..

0

Sofia, Skåne

10 nov 2008 kl. 00:11

Det går ju att förvara trattar en dag i kylskåp, problemet är bara att man inte vet hur lång tid av postgången äger rum i rumstemperatur och om inte postsäcken råkar hamna brevid ett element. Tänk också på att frimärksstämplingsmaskinen kan krossa svampen och då minskar hållbarheten ytterligare. Är det inte bättre att du torkar den först och skickar torkad? Lycka till!

0

Gör ett försök

10 nov 2008 kl. 08:36

Hur transporteras färska trattkantareller härs och tvärs över hela landet?
Jag tror säkert det fungerar med posten i lämplig förpackning.

0

Värmdöbo

10 nov 2008 kl. 08:39

Jag tror också att det funkar om man lägger dem i en pappkartong, men som någon redan sagt så får dom inte vara för blöta så låt dem ligga luftigt ett tag innan.
Lycka till!

0

Jan A, Uppsala

10 nov 2008 kl. 09:18

Jag har skickat - och fått - svamp och annat levande med skrymmande brev (kartong) och de har varje gång kommit fram redan nästa dag. Skickar man sånt som inte tål hetta eller köld får man studera och ta hänsyn till väderleken och kolla att mottagaren finns på plats! Det är nog bara portokostnaden som talar mot metoden. Och som redan sagts; svampen bör givetvis inte vara för fuktig/blöt.

0

BirgittaD

10 nov 2008 kl. 09:22

Jag skickade för några veckor vanliga kantareller med posten. De var framme dagen efter och i prima skick. Nu är ju allt så blött så man vet ju inte hur de håller då.

0

buffy

10 nov 2008 kl. 13:08

När man distribuerar svamp över landet gör man väl det i kylbilar, precis som med frukt och grönsaker och snittblommor. Temperaturen är synnerligen avgörande för svamps hållbarhet, 4 + lär vara optimalt. De trattisar jag plockade 31/10 höll sig alldeles utmärkt t o m 8/11, först i en låda på balkongen, därefter i kylen när utetemperaturen vände upp igen förra veckan.

0

Enelie, Linköping

10 nov 2008 kl. 13:49

Dieter E. har lärt mig att när man postar eller transporterar tickor så kan man paketera dem i akvarievadd.

Det borde gå att använda för färsk svamp också om man närmast svampen har silkes- eller hushållspapper.

(Jag antar att vadden drar åt sig en del fukt. Den skyddar i alla fall mot en del stötar.)

0

Môe å grônne på....

zingo

10 nov 2008 kl. 21:33

När jag fick Nemaslug (snigelmedel) på posten under försommaren så var medlet tvunget att hållas kylskåpssvalt.
Runt förpackningen hade de satt isolerande plast (liknande det man packar porslin i) och sedan lagt en kylklamp i paketet.
Med A-post var paketet framme dagen efter och allt verkade ha gått bra.
Det borde gå att lägga svampen i nåt som inte är helt tätt och sen lägga ett par klampar utanpå. Portot ökar lite med kylklamparna I men å andra sidan går det mycket svamp per kilo. 
Ja ja , det var bara en liten tanke från mig….....

0

Rapport:

Novis i skogen

13 nov 2008 kl. 16:41

Jag skickade ca 7 liter, ungefär 2 kilo orensade ;-) trattisar nerpackade i först en st papperskasse från affären och nedstoppade i ett s.k. Sverigepaket. Paketet skickades på måndagen och var framme på onsdagen. Svampen kanonfin! Nöjd mottagare m.a.o., som nu har rensat och förkokat svampen för framtida behov. Det gick tydligen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone