0 476 visningar

10 svar

Nya skålar

Tina Nordberg Kolsva

10 nov 2008 kl. 16:06

och annat.
Bild 1-2. Fmina funderindar lutar åt älglegeskål.

Bild 3.Den har jag grunnat en hel del på, nu tar jag mod till mig och säger att det enda jag kan få det till är klubbdyna Podostroma alutaceum.
Tacksam fär era teorier.

Det blir en bild på skålarna. Bild 2 den eventuella klubbdynan.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 nov 2008 kl. 16:15

Den här hittade jag intill ett motionsspår för flera månader sedan. Den stämmer bra på beskrivning på taggticka. Angående lukten var den lilla kraken på ett par cm omöjlig att ha inne i köket.Förutom stark vanilj vill jag tillsätta lite av björkvaxingens lukt.
Kan det stämma med taggticka ?

0

Hans v E

10 nov 2008 kl. 16:17

Det kan knappast vara älglegeskål med den färgen! Är skålarna skaftade? Vad växer de på för substrat? Vilken årstid?
Visst påminner de andra om klubbdyna men de verkar så små jämfört med bladet de liger på och tuvade!

0

Hans v E

10 nov 2008 kl. 16:18

Taggtickan är lik sig.

0

Tina Nordberg Kolsva

10 nov 2008 kl. 22:09

Nu när jag tittar på olika bilder ser jag att älglegeskålarna är mera orange.
De växte på marken bland huvudsakligen granbarr.Inga skaft, fotade 1/9.
“klubborna” växte på murken stubbe och var 3-4 cm. Bladet var stort.

0

Hans v E

10 nov 2008 kl. 22:54

Så du tror på älglegeskålar? Det gör inte jag. Men jag har inget bättre förslag heller.
Klubborna kommer jag heller inte längre med.
Vi hoppas någon annan ger sig på dem.

0

anithau

10 nov 2008 kl. 23:10

Kan de här vara något liknande som Tina har på bild nr 1

0

Tina Nordberg Kolsva

10 nov 2008 kl. 23:15

“Nu när jag tittar på olika bilder ser jag att älglegeskålarna är mera orange.”

Det betyder att jag är tveksam till mitt tidigare förslag efter att ha sett färgskillnaden.

0

Hans v E

11 nov 2008 kl. 09:19

Nu när jag ser anithaus jämförelse kan jag möjligen tänka mig att det är gamla utvuxna citronskålar.

Nej, egentliogen inte.

0

Tina Nordberg Kolsva

11 nov 2008 kl. 11:18

De växte på marken, på jord och barr.
De största var en dryg cm.
Hjälper det något.

0

Hans v E

11 nov 2008 kl. 17:06

Nej, tyvärr inte, men jag skulle gärna vilja mikroskopera dem för att försöka få klarhet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone