0 229 visningar

12 svar

Gnagare

Lena M

27 apr 2006 kl. 08:09

Såg en gran som nästan var avgnagd, vem har varit framme och kalasat? För inte var det en bäver som förirrat sig in i skogen.
Någon som har ett svar ?  Lena

0

Hasse

28 apr 2006 kl. 11:12

Avgnagd gran?

Antingen är det bäver eller så har du upptäckt en tidigare okänd art, Squirrel Giganticus.
Björn kan det iofs vara, vet inte riktigt varför.

0

Bo E

28 apr 2006 kl. 18:28

Bävern trodde jag bara tuggade på lövträd men jag kan ha fel.
Är det långt till närmaste vattendrag?
Annars är det väl älgen som äter på barrträden tror jag.

0

Lena M

28 apr 2006 kl. 18:57

Jag tror inte på era förslag !
Finns inget vatten i närheten. Om jag preciserar det närmare, så var trädet avgnagt runt om , ovanför markytan, en gran.
Vilket djur, alltså ?  Lena

0

Irene A

28 apr 2006 kl. 20:10

Om det var en liten gran, tror jag på älg.
Om det var en grövre och rötskadad gran, tror jag på spillkråka, björn eller grävling som har letat efter myror.

0

Lena M

29 apr 2006 kl. 09:18

Då lutar jag åt grävling. Visserligen har det rapporterars björn i närheten, men jag har svårt att tro att det är nalle som varit framme. Spillkråka ? Kan de göra sådan åverkan ?  Lena

0

Irene A

29 apr 2006 kl. 19:09

Spillkråkor är väldigt duktiga på att smula sönder träd i jakt på myror och larver. Tänk på att de hackar ur bohål åt sig i träden också...

0

Lena M

30 apr 2006 kl. 08:51

På samma skogstur såg jag mängder av någon slags ticka på en fälld gran. Små, 2-3cm i storlek, ljus/gråaktiga i färgen, växte efter hela stammen.Vad heter de måntro. Lena

0

Irene A

30 apr 2006 kl. 09:42

En av de vanligaste tickorna på gran är violticka (Trichaptum abietinum). De är små, tunnköttiga och fint borsthåriga på ovansidan, och med violett porlager innan de har blivit gamla och torra.

0

Lena M

30 apr 2006 kl. 16:53

Men björkticka då ?
Såg sådana idag på döda björkar, stämmer med bilden i boken, stora beigefärgade med porlager i samma färg. Under hatthuden var den vitfärgad. Men i boken står att de är utväxta i okt. november. Hur förhåller det sig ? Lena

0

Irene A

30 apr 2006 kl. 19:00

Det stämmer som det står i boken att björktickorna har växt ut under hösten. Porlagret är nästan vitt på de unga exemplaren. Är det beigefärgat nu, tyder det på att det är äldre fruktkroppar från i höstas.

0

Lena M

2 maj 2006 kl. 17:51

Pratade med en granne för någon dag sedan och hon hade hört, att om tickbeståndet minskar är det ett tecken på miljöförstöring. Kan det stämma ? Lena

0

Irene A

3 maj 2006 kl. 12:05

Nej, jag tror att din granne har förväxlat tickor och lavar. Lavar som växer på träden har minskat betydligt på grund av försurning och nedsmutsning.
Möjligen kan skadesvampen rotticka hämmas av försurning, men jag är inte säker på det heller. I så fall kommer det andra sorters tickor istället.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone