0 198 visningar

8 svar

STENMURKLA

Bo Reyer

27 apr 2006 kl. 18:28

Jag har ännu inte sett några rapporter om murklor från den södra delen av landet. De första rapporterna brukar vara en bra vägledning för ungefär när man ska ge sig ut i de mellansvenska skogarna.

0

Lena M

27 apr 2006 kl. 19:03

Hej Bo.
Jag har sett tre murklor, visserligen inte stora och detta är i Gästrikland.
Det är lite konstigt, för här och där ligger det bra med snö kvar, speciellt där träden skuggar och på norrsidor.
Våren kom av sig, men till helgen verkar det att bli varmare igen.  Lena

0

Helena

27 apr 2006 kl. 21:04

Jag har rapporterat stenmurklor vid ett par tillfällen nu. Plus att jag såg ännu flera igår. Dessa är ännu ganska små, men jag skulle tro att de jag såg först påskafton) borde vara i plockstorlek ganska snart. Det verkar bli väldigt gott om dom iår för de dyker upp på ställen där jag inte sett dem tidigare. Mina växer ganka mitt i Sörmland i trakterna runt Malmköping.

0

Lena M

28 apr 2006 kl. 08:50

Hur har jag kunnat missa det, läser alla insändare varje dag. Såg, att du skrev att du skulle ut och titta då, i påsk. Ja, de är små ännu och om det blir gott om dem här är ännu för tidigt att säga. Nog är det märkligt, fast man äter dem en, eller två gånger per år, är det spännande att söka efter dem.
Eller är det längtan ut i naturen som gör att man blir glad åt allt som kommer ?  Lena

0

Bo E

28 apr 2006 kl. 18:31

Lena har nog rätt i att det är själva skogspromenaden som är den största behållningen.
I alla fall för mig som bara hittat murklor två gånger i livet.
En ensam toppmurkla på 1960-talet och några stenmurklor i fjol vår.
Den som lever får se.
Kanske blir det ett murkelår i år?

0

Niklas

30 apr 2006 kl. 10:19

Då undrar en nybörjare…var ska man leta efter murklor? Befinner mig just nu i Stockholms skärgård på kalkrik mark. Det kanske är väl tidigt att leta nu men man kan ju prova. Är dessa trakter värda att leta i, och i så fall i vilken terräng?

0

Bo E

2 maj 2006 kl. 12:33

Timmervägar, hyggen och stigar på sandig, grusig mark men gärna i lägen nära sanka partier verkar vara bra.
Det blir nog ett murkelår, och nu regnar det igen….

0

Birgitta

3 maj 2006 kl. 12:33

Hittade gott om toppmurklor på ett ställe för ca 10 år sedan. Har därefter letat i början av maj men inget. Är toppmurklor senare än stenmurklor?

0

Ewa

7 maj 2006 kl. 19:24

Jag har aldrig sett murklor växa - förrän idag, när jag nästan trampade poå enliten rund toppmurkla på en campingplats i Barsebäck (Skåne)! Jag trodde faktiskt att det var en övervintrad persikokärna, när jag böjde mig ner gräset för att titta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone