Inte svamp men en rolig länk med en kulinarisk läckerhet som de flesta borde testa på rätt sätt. :) http://www.surstromming.se/surstrommingsakademien/Akademi-Guldnal/nr4/akademien-guldnal-nr4.htm
Jag har ätit surströmming en gång i mitt liv, och blev positivt överraskad! Var rädd för lukten innan burkarna öppnades, men det var liksom en lukt jag kunde relatera till, svaveldoft, lite som när man river eller mixar lök, så det var inte farligt alls! Riktigt gott, men jag blev mätt på den intensiva smaken efter bara en klämma…
Kan inte annat än att bli glad över denna länk! Tack “JAS” men varför kalla du det för kadaver? Du äter väl mjölksyrade grönsaker som framställs enligt samma metod, mjölksyrejäsning:
Vi ska vara stolt över att vi har surströmmingen, den är unikt i matsammanhanget. Här på guiden finns ju många åsikter om hälsofrämjande mat och dit hör onekligen surströmmingen. Jag som invandrare äter surströmming tre gånger varje år och ta ett glas kantarellsnaps till,det är mums mums det! Jag vet inte men skulle tro att man kan kombinera surströmming med mjölksyrad svamp! Ska jag prova nästa år.
Jag rodnar flickor! Men Anitha, det är hemma i kylskåpet kadavren är uppätna; i butikerna är det gott om dem! Och det kanske inte är så lämpligt att skicka en bomb på posten. Du får väl ist ta med en burk till det famösa “Svampguidtinget” nästa år!..;)
Ola, killen med stort K, han fattade vad jag menade. Jag har aldrig kallat mig vegetarian eller vegis däremot “icke köttätare” alltså kränger jag gärna alla havets läckerheter förutom däggdjuren som lever däri. Så klart slinker en Mjölksyrejäst firre ner då och då. Så kadaver för mig är ett dött däggdjur men egentlig mening borde nog ett kadaver vara ett självdött djur som är stadd i viss förruttnelse och i det närmaste ett as alltså. Slaktade däggdjur/fisk däremot skall väl betraktas som lik antar jag. Jag försöker alltså även undvika odlad fisk som slaktas som den odlade Norska laxen som man tar upp skär/sliter ut gälarna på slänger tillbaka i kassarna så de får simma tills de förblöder för att inte det skall stanna en massa blod i köttet (halal eller) ?? Usch !
Jaha! Där ser man jag var lite snabb när jag skrev förra inlägget, såg inte att ni saknade mig :) Jag har varit i Västervik några dagar och vinterbonat husvagnen m.m. Så var jag en sväng i skogen på uppvägen, det enda som jag hittade var några mycket fina kantareller ej blöta blev till en liten macka i alla fall. Orkar inte surra om detta i den “andra” tråden men nog finns det torra kallingar i skogen :)
Provade surströmmingsklämma en gång för många år sedan och det var ingen höjdare. Kanske berodde det även på lukten, men smaken var riktigt unken och jag fick kväljningar, tyvärr (smaken är som baken). Kommer aldrig mer att äta denna “delikatess”. Föredrar absolut härliga kräftor och helst egenfångade med alla tillbehör som kräftor “kräfva”.
Mvh//
Tja jag äter båda delarna men i ärlighetens namn så äter jag mig inte mätt på surströmming men det gör jag på kräftor och då helst egen fångst och eget kok, aldrig, aldrig äter jag importerade inte ens i ny lag då får det mycket hellre bli räkor och då så klart färska.
KRÄFTTÅRTA
Åja ÖJÅ. Du får nog läsa lite nogare för inte tror jag att du äter självdöda däggdjur, vad du troligen äter är väl lik och vad är det med det äter man kött så äter man ju slaktade däggdjur och det måste betraktas som lik vad skulle det annars vara? visserligen finns det något som kallas “slakteriavfall och köttliknade produkter” men det försöker väl även en sund köttätare undvika eller?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.