0 591 visningar

44 svar

Till alla matgalningar :)

"JAS" Helsingborg

11 nov 2008 kl. 19:24

Inte svamp men en rolig länk med en kulinarisk läckerhet som de flesta borde testa på rätt sätt. :) http://www.surstromming.se/surstrommingsakademien/Akademi-Guldnal/nr4/akademien-guldnal-nr4.htm

0

anithau

11 nov 2008 kl. 20:30

Det ska till att vara en skånsk vegetarian som hänvisar till denna länk. Bra.
Tack för tipset.

0

"JAS" Helsingborg

11 nov 2008 kl. 21:52

Tja man kan väl vara gorme även om man inte äter “kadaver” :)

0

marie

11 nov 2008 kl. 22:32

hEJ
synd att inte surströmming går
att blanda med svamp, tycker
Marie

0

Jan A, Uppsala

11 nov 2008 kl. 23:11

Kanske trattisarna blir ätbara om man läger dom i “surströmmingsspadet” nån timme…

0

anithau

11 nov 2008 kl. 23:22

Jan!
Du kan väl testa och sedan berätta för oss hur det gick.

0

Birgitta D

11 nov 2008 kl. 23:28

Man kan kanske äta svamp som förrätt, men det är ju bra synd att bli för mätt innan. Snålvattner rinner men det är inget för doftallergiker.

0

Helena i Lund

12 nov 2008 kl. 05:57

Jag har ätit surströmming en gång i mitt liv, och blev positivt överraskad! Var rädd för lukten innan burkarna öppnades, men det var liksom en lukt jag kunde relatera till, svaveldoft, lite som när man river eller mixar lök, så det var inte farligt alls! Riktigt gott, men jag blev mätt på den intensiva smaken efter bara en klämma…

0

anithau

12 nov 2008 kl. 06:24

Birgitta!¨
Jag är doftöverkänslig. Men som tur är fixar jag surströmmingsdoften utan problem.

0

Boman

12 nov 2008 kl. 07:49

Det är väl normalt, det luktar ju skit. Blev itvingad surströmmning en gång. Aldrig mer! Fy och tvi!
Men jag äter annan fisk med god aptit.

0

Kristina i Lund

12 nov 2008 kl. 09:02

Surströmming ska inte tvingas på någon, som inte vill. Den ska njutas! Gottgottigottgott!

0

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 11:38

Kan inte annat än att bli glad över denna länk! Tack “JAS” men varför kalla du det för kadaver? Du äter väl mjölksyrade grönsaker som framställs enligt samma metod, mjölksyrejäsning:
Vi ska vara stolt över att vi har surströmmingen, den är unikt i matsammanhanget. Här på guiden finns ju många åsikter om hälsofrämjande mat och dit hör onekligen surströmmingen. Jag som invandrare äter surströmming tre gånger varje år och ta ett glas kantarellsnaps till,det är mums mums det! Jag vet inte men skulle tro att man kan kombinera surströmming med mjölksyrad svamp! Ska jag prova nästa år.

0

Helge

12 nov 2008 kl. 11:56

Det luktar kadaver och är inget för vegos.

Men dom som vill hållas med dylika experiment får väl göra det på egen risk där uppe i norrland.

Är det tradition i skåne oxå, det visste jag inte.

0

Är inte

Charina Halland

12 nov 2008 kl. 12:04

död, rutten fisk kadaver?!

0

Är inte

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 12:30

Rätt!
RUTTEN fisk är kadaver;
JÄST strömming är surströmming
Vad är surdeg? rutten gröt!

0

Är fisken

Charina

12 nov 2008 kl. 12:45

död så är den ett kadaver. Oavsett om den är sur eller rutten.

0

Är inte

Lena M

12 nov 2008 kl. 12:45

Surströmming är bara ett måste på hösten, då avstår jag hellre kräftorna.Men som sagt alla kan ju inte gilla den och ” smaken är som baken ” delad.

0

Surströmmingen slut, Anitha...

Jan A, Uppsala

12 nov 2008 kl. 12:51

...men ibland blir det rea efter säsongen, och då brukar vi ta hem några burkar att ha till en vacker, väldoftande vårdag i kuvösen!

0

Charina/Är fisken

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 13:06

Jag prata mat inte slagfält.

0

Surdeg

Helena i Lund

12 nov 2008 kl. 13:12

Underbart Dieter, rutten gröt! :)))) Sen trodde jag faktiskt att alla döda kroppar var kadaver, oavsett förmultning/jäsning/förruttnelse/ fermentering kalla det vad man vill.

0

Surdeg

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 13:17

OK, jag ger mig.
Min fru blir glad för hon får kadaverkalops i kväll.

0

Surdeg

anithau

12 nov 2008 kl. 15:40

Jan!
Jag kan kolla i affärerna här om det finns surströmming och så skickar jag till dig. Du får dem i julklapp av mig i så fall.
Vilken sort tycker du bäst om?

0

Surdeg

Lena M

12 nov 2008 kl. 15:51

Oj vad du är snäll Anitha !

Det är som Maric skrev i ett inlägg, forumet är inte bara svamp.Man får tips och råd knyter många trevliga kontakter och byter svampsorter m.m

0

Surdeg

anithau

12 nov 2008 kl. 16:04

Ja, Lena, det är ju så här, det man ger ifrån sig får man tillbaka.
Jan är en fin och juste person.

0

Surdeg

Lena M

12 nov 2008 kl. 16:07

Ja det har jag märkt !!!

0

Surströmming

Jan A, Uppsala

12 nov 2008 kl. 20:02

Jag rodnar flickor! Men Anitha, det är hemma i kylskåpet kadavren är uppätna; i butikerna är det gott om dem!  Och det kanske inte är så lämpligt att skicka en bomb på posten. Du får väl ist ta med en burk till det famösa “Svampguidtinget” nästa år!..;)

0

Surströmming

anithau

12 nov 2008 kl. 20:26

Jag får väl göra så.
Så får vi lära JAS att äta surisar.

0

Surströmming

Robban O-hamn

12 nov 2008 kl. 22:12

Nu blandar jag mig i och säger att jag tycker också surströmming är gott. Inte så att jag vill äta det hela livet men som med kräftor någon gång i bland. Jas äter fisk så han pressar nog ner någon då och då.

0

Surströmming

Ola H / Kil

12 nov 2008 kl. 22:16

Får för mig att JAS blivit missförstådd ovan. Jag tror att han med kadaver avser annat än fisk. Eller…

0

Surströmming

Robban O-hamn

12 nov 2008 kl. 22:46

Håller med dig Ola!

0

Surströmming

Ola H / Kil

12 nov 2008 kl. 22:49

Vart håller han hus tro, vår vän i Hbrg.

0

Surströmming

Robban O-hamn

12 nov 2008 kl. 23:01

Han kanske är sur. Skulle inte tro det, men man vet aldrig.

0

Surströmming

Ola H / Kil

12 nov 2008 kl. 23:03

Knappast sur men strömming kanske?

0

Surströmming

Robban O-hamn

12 nov 2008 kl. 23:27

Med tanke på att Jas har en del kunskap om finska skulle det kunna va suurig.

0

Surströmming

"JAS" Helsingborg

14 nov 2008 kl. 18:58

Ola, killen med stort K, han fattade vad jag menade. Jag har aldrig kallat mig vegetarian eller vegis däremot “icke köttätare” alltså kränger jag gärna alla havets läckerheter förutom däggdjuren som lever däri. Så klart slinker en Mjölksyrejäst firre ner då och då. Så kadaver för mig är ett dött däggdjur men egentlig mening borde nog ett kadaver vara ett självdött djur som är stadd i viss förruttnelse och i det närmaste ett as alltså. Slaktade däggdjur/fisk däremot skall väl betraktas som lik antar jag. Jag försöker alltså även undvika odlad fisk som slaktas som den odlade Norska laxen som man tar upp skär/sliter ut gälarna på slänger tillbaka i kassarna så de får simma tills de förblöder för att inte det skall stanna en massa blod i köttet (halal eller) ?? Usch !

0

Surströmming

"JAS" Helsingborg

14 nov 2008 kl. 21:30

Jaha! Där ser man jag var lite snabb när jag skrev förra inlägget, såg inte att ni saknade mig :) Jag har varit i Västervik några dagar och vinterbonat husvagnen m.m. Så var jag en sväng i skogen på uppvägen, det enda som jag hittade var några mycket fina kantareller ej blöta blev till en liten macka i alla fall. Orkar inte surra om detta i den “andra” tråden men nog finns det torra kallingar i skogen :)

0

Surströmming

Robban O-hamn

14 nov 2008 kl. 21:51

Ska till Växjö i morgon bitti med minsta dotterns basketlag. Tror inte det går att övertala dom att stanna en timme på vägen för att plocka svamp! Men man kan ju alltid lyfta frågan. Klart vi saknade dig jas.

0

Surströmming

Sussie

15 nov 2008 kl. 06:51

Provade surströmmingsklämma en gång för många år sedan och det var ingen höjdare. Kanske berodde det även på lukten, men smaken var riktigt unken och jag fick kväljningar, tyvärr (smaken är som baken). Kommer aldrig mer att äta denna “delikatess”. Föredrar absolut härliga kräftor och helst egenfångade med alla tillbehör som kräftor “kräfva”.

Mvh//

0

Surströmming

BirgittaD

15 nov 2008 kl. 10:51

Jag kan också bidra med en burk.

0

Surströmming/Kräftor

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 11:34

Tja jag äter båda delarna men i ärlighetens namn så äter jag mig inte mätt på surströmming men det gör jag på kräftor och då helst egen fångst och eget kok, aldrig, aldrig äter jag importerade inte ens i ny lag då får det mycket hellre bli räkor och då så klart färska.

KRÄFTTÅRTA

0

Surströmming/Kräftor

BirgittaD

15 nov 2008 kl. 11:48

Anithau vi kanske kan ses och äta surströmming i januari.

0

Surströmming/Kräftor

anithau

15 nov 2008 kl. 14:17

Birgitta!
Det var en bra idé. Den satsar vi på.
Hur går det med os-stoppet?

0

ÖJÅ

15 nov 2008 kl. 21:38

Nu får du skärpa dig JAS. Vi som äter kött ska väl inte klassas som kadaver ätare.Vi måste nog rensa den här loggen från till nått vettigare.

0

ÖJÅ

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 21:43

Åja ÖJÅ. Du får nog läsa lite nogare för inte tror jag att du äter självdöda däggdjur, vad du troligen äter är väl lik och vad är det med det äter man kött så äter man ju slaktade däggdjur och det måste betraktas som lik vad skulle det annars vara? visserligen finns det något som kallas “slakteriavfall och köttliknade produkter” men det försöker väl även en sund köttätare undvika eller?

0

katarina

16 nov 2008 kl. 01:14

går alldeles utmärkt.jag brukar göra varma mackor,vispa äggvita hårt,tillsätt v-b ost.bred över brödet rikligt gratinera i ugn.
passar både till kräftor och surströmming.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone