0 796 visningar

15 svar

Dagens ätliga skörd...

Jan A, Uppsala

11 nov 2008 kl. 23:02

...den vackra men oätliga kommer kanske i morgon.
Det blev en konstig gul färg på kantarellerna som i verkligheten var lika kantarellgula som de brukar vara.  Dessutom var de flesta garanterat bara 8 dagar gamla. Samma mycel renplockades nämligen förra måndagen!
Årets första höstmusseron och d:o frostvaxskivlingar – och ett ovanligt stort ex (83 mm) av en favorit!

Säsong på gång!

0

anithau

11 nov 2008 kl. 23:24

Så nu är det din tur att “roffa” åt sig.

0

Madde Småland

11 nov 2008 kl. 23:39

Grattis till skörden!
Själv får jag vänta till helgen innan det blir en ny runda i skogen.
Har du ngt tips på vad jag ska titta efter mer än tall när jag letar efter frostvaxing? Har hittills bara haft tur när jag hittat dom.

0

svampstaff

12 nov 2008 kl. 00:04

Du får titta lite uppåt oxå Madde!
Så kanske du oxå hittar ostronmusslingar:)

0

Madde Småland

12 nov 2008 kl. 00:16

Ja svampstaff, jag gör det:) Men det är mest gran med inslag av tall häromkring. Sen finns det ngn enstaka björk, men inte så många. Däremot håller jag koll på körsbärsträdet.. Ser ut som att det kan vara ngt på väg där:)

0

Bo E

12 nov 2008 kl. 12:15

Grattis!

Låter helt otroligt att nya kantareller på bara 8 dagar skulle växa upp till plockbar storlek i Uppsalatrakten så här års?

Men det kanske var trattkantarellerna du menade?

0

Jan A, Uppsala

12 nov 2008 kl. 12:46

Tack alla! Frugan och hunden plockade rent förra måndagen och bara hunden trodde det var nån mening att gå dit i går - och så blev det. (Själv besökte jag vackra violstubbar m.m. istället; bildbevis kommer.)  Vi har visserligen haft riktigt milt hela perioden, +3-11, men ändå var kantarellfyndet överraskande. Jag tror dock att fler kan hitta färska, bara genom att uppsöka frostskyddade områden i yngre, tätare kantarellskog!

Madde, i år har vi inte haft många frostvaxingar, men de brukar främst HITTAS längs stigar i tall- och blandskog (med tall).

0

Lena M

12 nov 2008 kl. 12:51

Favoriten menar du den ensamma längst fram ? Är det en föränderlig eller rökslöjskivling ?

0

Jan A, Uppsala

12 nov 2008 kl. 13:00

Bra Lena, det är röksling. Det fanns gott om små superfärskingar - och äldre, hod!

0

Lena M

12 nov 2008 kl. 13:06

Ja jag gillar den skarpt, såg några små ex. igår då jag var ute i annat ärende. Kanske att man skall ta sig en liten tur till den gamla planterade granskogen.

0

Lena M

12 nov 2008 kl. 14:56

Sagt och gjort, jag gjorde en “tjurrusning” och det blev en del + en näve frostvaxingar på hemvägen.
Dessutom såg jag ockragul grynskivling, gyttrad bläcksvamp och dallergröppa.

0

Bo E

12 nov 2008 kl. 15:10

Grattis!

Hoppas bara det blir bra väder så man kan ta en tur på lördag…

0

Helena i Lund

12 nov 2008 kl. 17:10

Ja sannerligen, det hoppas jag med. Det börjar suga i frostvaxingtarmen!

0

Boman

12 nov 2008 kl. 18:39

Inte en frostvaxing hittade jag idag, däremot fina kantareller och trattisar. Har rapporterat.

0

stisse/mjölby

12 nov 2008 kl. 20:20

snyggt jobbat jan!.

0

Madde Småland

12 nov 2008 kl. 23:58

Tack för tipset Jan. Då vet jag lite mer och behöver inte springa runt varenda tall och kolla:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone