visst är den värd priset med tanke på hur lite tryffel man behöver för att smaksätta. Överdoseras tryffel blir smaken ganska äklig. Den ska användas med mycket återhållsamhet och framförallt förvaras i tätsluten glasburk. Läggs den bara i kylen förstör dess arom allt annat som står i kylen t o m ägg.
Ja de hade den i en tätslutande glasburk med risgryn i och sa b.l.a att den fick inte hettas upp till mer än 70 grader
Lite säger du, vad är lite ???
Och tryffeloljan som nämdes, är det olivolja som är smaksatt med tryffel ?
Bäst att passa på att fråga när vi har en kock på guiden.
Oj Lena, nu blir det avancerat!
risgrynen är till att dra åt sig fukten så tryffeln inte mögla. Tryffeln har ca 12-15 dagar hållbarhet sedan dör aromen. Det går inte att steka eller koka tryffel, den förlora all smak och arom direkt. Den är egentligen mer smaksättare (lyxig sådan) än tillbehör.
Det är svårt att säger generellt hur mycket “lite” är men som exempel kan vi ta en tryffel på ca 50 g och lägga den i en större glasburk. Lägg 10 hela ägg i samma glasburk och sätt på ett tättslutande lock. Låt Glasburken stå ett dygn i kylen. Alla äggen har nu smaksatts med tryffelaromen genom äggskalen. Ta ut det antal ägg som du vill göra omlett eller äggröra på. Knäck äggen och vispa ihop dessa och grädda till omlett eller äggröra(kom ihåg att pannan får inte vara varmare än 70 grader))Nu har du tryffelomlett eller tryffeläggröra utan att har använd själva tryffeln.
Man kan också göra vanlig omlett eller äggröra och garnera sedan med tunna tunna skivor färsk av den tryffeln. Det var så jag menade med “lite”.
Tryffelaromen är eteriskt och jag tror inte att tryffelolja innehåller äkta tryffelarom (isf dom riktig dyra sorterna men de är framställt med essens av den vita albatryffeln)utan är framställd med arteficiell tryffelessens.
Jag är inte “hundra” på detta, kanske någon här på guiden vet mera.
Tack för svaret Dieter, då begriper jag lite mera, vilken lyxprodukt. Så då går det inte att spara den på någe vis, frysa eller ????
Och som Eva skriver, tryffelolja är ingen höjdare, men det kanske är som TVkocken sa, att man skall ge den en chans till, första ggr kan man tycka urk…
Något av det godaste jag har ätit i hela mitt liv ärsmaksatt med tryffel! Från en restaurang i Hbg, och det var pyttekrustader men tryffeltapenade och halva mjukkokta vaktelägg! Tapenaden var säkert gjord på en mildare svampsort, och smaksatt med tryffel… Sagolikt! Har aldrig köpt tryffel själv, men när jag blir pensionär ska jag flytta till Gotland och bli tryffelsvin! ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.