I Index Fungorum finns drygt 386 000 art- och varietetsnamn på svampar, men större delen av dem är synonymer och med många andra av artnamnen är det så att man inte vet vilka arter som egentligen avsågs när de beskrevs och namnsattes. Därför är det svårt att säga det exakta antalet, men jag tror att det kan handla om ca 100 000 arter.
Det finns drygt 200 ätbara arter i Sverige - om man även räknar in sällsynta arter, sådana som har farliga förväxlingsarter, och de som måste eller bör kokas av. Hur många av dem som egentligen kan rekommenderas och räknas som goda och bra matsvampar, är en helt annan sak. Kanske någonstans mellan 50 och 100, beroende på hur man bedömer matvärdet och hur väl man klarar av att skilja liknande arter från varann - av t.ex. champinjoner, strävsoppar och kremlor…
Irena. Tack för att du tar dig tid med våra frågor. Det är lite segt just nu, jag tror att alla väntar och längtar ut i naturen och enligt dagens väderleksrapport ser det lovande ut om ett par dagar.Iallafall har den långa vintern / våren gjort att jag med er hjälp har förkovrat mig i ämnet. Det skall bli kul att omsätta teorin i praktiken. Det vore intressant om du, eller någon annan som vet, nämner några av de svampar som räknas som sällsynta. Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.