0 444 visningar

11 svar

snart ska det....

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 17:03

pysslas och pyntas, gå på julmarknader och fixa klappar och laga julmat. Punchsyltade trattisar står iår på min gebortlista. Traditionsenligt beger vi oss den 1:a advent till Klippan och fortsätter därifrån till Köpenhamns julmarknad. God Mat och lite Gammeldansk är uppskattade inslag liksom beskådandet av det Kungliga Danska Svampporslinet “Flora Danica Fungi”.

0

Dieter Endom

12 nov 2008 kl. 17:24

också Flora Danica Fungi

0

Helena i Lund

13 nov 2008 kl. 07:30

Från och med nu står Flora Danica Fungi på min önskelista! ;) Kanske kan starta en insamling….

0

Maric // Arlanda

13 nov 2008 kl. 09:29

Punchsyltade trattisar står iår på min gebortlista…...

Dieter, du vet var min brevlåda bor :-)

0

Godis är gott

13 nov 2008 kl. 10:09

Snälla Dieter! Kan du inte lägga in receptet på punchsyltade trattisar i receptbanken.

0

Dieter Endom

13 nov 2008 kl. 12:30

Där ser man vad man ställer till med! Jag var nog punchig (lite bara)under hårrötterna.
Det ska vara GLÖGGSYLTADE TRATTISAR (dom ska ju vara till julbordet)och inget annat.
Receptet är enkelt men måste anpassas till hur mycket svamp man vill sylta. Jag syltade totalt 5 kg och smakade mig fram till färdig produkt.

Ingredienserna är följande:
Lagen:
fintärnad rödlök, rödvin och vinglögg i lika andelar, citronsaft, syltsoker, kryddnejlikor, kanelstång och malet pomeransskal.

Färska eller förvällda trattkantareller (går även bra m frost- o olivvaxind, vinterskivling bl a) kumquat eller blodapelsin och citronsyra.
Koka lagen
lägg i svampen och sovel som ska sjuda ca 12 minuter. Skumma,i med citronsyra och låt svalna, Klart.

0

Dieter Endom

13 nov 2008 kl. 12:40

jag är nog fortfarande punchig…
syltsocker och olivvaxing ska det vara.

0

Godis är gott

13 nov 2008 kl. 12:48

Tack så mycket. Ska försöka hitta trattisar i helgen och pröova receptet.

0

Irene A

13 nov 2008 kl. 13:19

Dieter, vilket bra tips att sylta frostvaxingar! Då finns det ju användning för såna också - och man behöver inte slösa med trattisarna till syltning..
Du lägger väl in receptet bland “recept”?

0

Irene 6 Godis/snart ska det....

Dieter Endom

13 nov 2008 kl. 13:43

Som sagt punchig var det här..
receptet finns ju i svampkokboken fast med vinterskivling

0

Åsa

13 nov 2008 kl. 14:35

Irene, eftersom du skriver slösa med trattisar till syltning, har du andra bra tips hur man använder dem bäst? Jag plockar och torkar men vet inte riktigt vad jag ska göra med slutprodukten förutom förvara dem i fina burkar :)

0

Irene A

14 nov 2008 kl. 07:59

Åsa, det var sagt mest på skämt. Är det någon svamp man lätt kan få ett överskott av, så är det ju trattisar, men samtidigt har de så mycket egen smak, att det nästan är synd att sylta just dem.
Förutom syltade, brukar vi ha dem till soppor, och gräddstuva dem till stekt fisk.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone