pysslas och pyntas, gå på julmarknader och fixa klappar och laga julmat. Punchsyltade trattisar står iår på min gebortlista. Traditionsenligt beger vi oss den 1:a advent till Klippan och fortsätter därifrån till Köpenhamns julmarknad. God Mat och lite Gammeldansk är uppskattade inslag liksom beskådandet av det Kungliga Danska Svampporslinet “Flora Danica Fungi”.
Där ser man vad man ställer till med! Jag var nog punchig (lite bara)under hårrötterna.
Det ska vara GLÖGGSYLTADE TRATTISAR (dom ska ju vara till julbordet)och inget annat.
Receptet är enkelt men måste anpassas till hur mycket svamp man vill sylta. Jag syltade totalt 5 kg och smakade mig fram till färdig produkt.
Ingredienserna är följande:
Lagen:
fintärnad rödlök, rödvin och vinglögg i lika andelar, citronsaft, syltsoker, kryddnejlikor, kanelstång och malet pomeransskal.
Färska eller förvällda trattkantareller (går även bra m frost- o olivvaxind, vinterskivling bl a) kumquat eller blodapelsin och citronsyra.
Koka lagen
lägg i svampen och sovel som ska sjuda ca 12 minuter. Skumma,i med citronsyra och låt svalna, Klart.
Åsa, det var sagt mest på skämt. Är det någon svamp man lätt kan få ett överskott av, så är det ju trattisar, men samtidigt har de så mycket egen smak, att det nästan är synd att sylta just dem.
Förutom syltade, brukar vi ha dem till soppor, och gräddstuva dem till stekt fisk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.