Ek hör till de trädslag jag har tittat allra minst på. Men i serie två vill jag hävda att det är vinterticka och slingerticka. Nr 3 i samma serie kanske raggskinn (blir den så intensivt gul?). Fast det i bakgrunden ser ut som blödskinn (samma som är nr 1 i serie 3, väl), och det är ju mer knutet till barrved.
I serie 4 ser tickan ovanifrån ut som slingerticka, men den har för mycket skivor för det. I stället torde det vara en björkmussling, som tydligen inte är så ovanlig på ek.
(Vilket innebär att det jag sade om slingertickan i serie två kanske inte stämmer…)
Haha, jag tänkte likadant om “slingertickorna”, tror att det också är björkmussling.
Den första tror jag är svedticka (visst finns det några gråbruna hattbildningar här och där?).
Brunkrös och violett geléskål förstås, konidiestadiet syns på de två sista bilderna.
Skinnet som liknar blödskinn, kan vara brunskinn (Stereum gausapatum).
De bruna skivlingarna får jag inte kläm på, men den fjälliga skulle väl kunna vara en gammal toffelskräling t.ex?
Brunkröset och den violetta geéskålen är de enda jag känner igen.
Brunkrös har jag aldrig sett på ek men den violetta har jag för några år sedan hittat på ekstubbe och fått identifierad via guiden.
Massor av härliga bilder i alla fall!
Grattis till den intressanta fyndplatsen.
Jag har oxå saknat koralltickan i år, som jag brukar hitta i håligheter mellan gamla ekrötter i min “favorithage”!.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.