Såg i JAS tråd nedan att du gillar kantarellsnaps. Måste då berätta att WSF AB, på förfrågan från en konsult representerande danska motsvarigheten till vårt Vin & Sprit, levererat några hundra kilo kanterell avsedda som ingrediens i en aquavit (eller hur det nu stavas). Tycker bara att det var en himla kul grej!
Gör du din snaps själv?
Svar Ja, efter eget recept.
Intressant med WSF AB, finns det möjlighet att komma i kontakt med dom?
Lång historia det här med kantarellsnaps. Kantarellsnaps har gjorts på vetenskaplig väg i Österike baserat på 98%tig läkarsprit. Hur den smakade vet jag inte men jag tände på iden. Många prov har jag gjort under ca 5-6 år och slutresultatet får jag inte avslöja då det nu finns andra intressenter inblandat.
Kommentar till Klas. Du kan inte ens tänka dig hur mycket kantarell det smaka och det bästa är att man kan styra smaken i snapsen m volym o tid.
jag skrev ju att det smakade kantarell, jag har testat att göra spriten både med råa och stekta kantareller, både med 40 % sprit och 95 %, visst smakar det kantareller, men jag vet inte om jag gillar smaken, dessutom är det gammalt, resturangen i Borgafjäll hade den på menyn redan för 15 år sedan, dessutom brännvin som var kryddat med Bävergäll
Jag har förstått att kantarellen inte är din favoritsvamp direkt och att du inte gillar smaken. Du kan alltid testa med andra svamparter typ trumpeterna.
Vad jag förstår har du gjort snapsprover på samma sätt som Österikarna! Jag använde mig av en helt annan teknik. Min hemlighet är att jag kan kontrollera smaksättning,(även variera den) till fullo på kort tid utan att spä ut spriten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.