0 273 visningar

6 svar

Murklor

Johnny

1 maj 2006 kl. 18:56

Hej!
Jag undrar om de småländska kalhyggena
efter den stora stormen är lämpliga ställen att
hitta murklor?

0

Lena M

1 maj 2006 kl. 20:01

Min erfarenhet av murklor är, att de uppträder på kalhyggen tre år efter skogen fällts. Sedan lite sparsammare året efter, för att sedan försvinna. Så det gäller att hålla koll på när skogen höggs. Men jag har även hittat dem där timmervältor legat och i gräs på gammla hyggen.Kanske inte i år, men nästa om du har tur, kan du finna dem där Gudrun drog fram.

0

cobra

2 maj 2006 kl. 12:28

Gott om murklor på nyanlagd timmerväg från förra sommaren.
En liknande väg som anlades för ca 2 år sedan hade inte en murkla vid samma tillfälle!
Så det kan variera alltså!
Reserverar mig naturligtvis för att det kan ha varit “murkelmänniskor” ute och tagit dem på den äldre vägen redan!
Det växer även murklor på relativt nyligen upptrampade ridstigar.
Hästar äter tydligen inte murklor i alla fall!

0

Lena M

2 maj 2006 kl. 14:53

Ja där ser man. Vi har olika erfarenhet vad vi kan finna murklor och det är ju positivt. Så det är bara att se sig omkring och hoppas på tur. Lena

0

Johnny

2 maj 2006 kl. 17:07

Tack för råden.
Jag får väl ta en tur ut till våra fula kalhyggen som mest består stubbar.

0

Magnus

21 maj 2006 kl. 18:45

Småländska skogar har hur mycket murklor som helst, vi har plockat flera kassar i spåren efter skogsmaskiner.
Har någon ett bra recept på murkelpaté?

0

Britt-Marie L

30 maj 2006 kl. 15:30

Hej! Har hittat 5kg murklor idag 30/5 på kalhyggen efter gudrun stormen, de fanns vid stubbar, så ut och kolla runt på kalhyggena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone