0 568 visningar

13 svar

Hjälp jag har svamp- kramp

zingo

13 nov 2008 kl. 00:25

Bild 1 blev ganska ironisk - jag tänkte aldrig på vattenflaskan i bakgrunden.. :-)
Förresten vad är det för svamp??
Luktar gott som kola eller nåt…

Bild 2 är väl kanske en champinjon? Hjälp mig!!
Fanns under grenarna på en gran,
jag har hittat fler på annat ställe men även där i barren under gran.

Kanske döden står och lurar bakom…....

0

svampstaff

13 nov 2008 kl. 01:18

Vilken tid på året hittade du dom?
Bild två ser ut som kungschampinjon för mig.

0

svampstaff

13 nov 2008 kl. 01:23

Bild 1, kanske nån mandelriska/kremla? Jag gissar givetvis bara…

0

Lena M

13 nov 2008 kl. 09:09

Kan det inte vara en knölfotad snöbollschampinjon ?
Just under gamla granar har jag hittat sådana i år.

0

h

13 nov 2008 kl. 10:23

Gissar pepparriska och snöbollschampinjon.

0

Hans v E

13 nov 2008 kl. 10:23

Det var jag, som bara fick med ett h.

0

Jan A, Uppsala

13 nov 2008 kl. 10:25

Luktar den möjligen lakritskola?

0

Bo E

13 nov 2008 kl. 12:02

1:an är mycket svår att se tycker jag.
Första associationen var prickmusseron, men jag vill väl inte motsäga Hans om att det kan vara en riska.
Lakritsriska, finns det inte en sån?

2:an kanske kan vara en vit kungschampinjon i så fall. Den saknar ju gulbruna fjäll helt och hållet. Jag har aldriog sett en vit kungschampinjon, men gissar på den.
Annars kan det vara den knölfotade som Lena föreslår. Om den inte har den för snöbollen typiska kuggmönstrade ringen förståss!
Det finns ju många champinjoner, och de som växer med gran brukar vara ätliga och goda i alla fall.

0

Helena i Lund

13 nov 2008 kl. 12:27

Luktar inte kokosriskan som kola?

0

Bo E

13 nov 2008 kl. 13:37

Sant!
Nån kokosdoftande riska vill jag minnas ha luktat på.
Kan det vara den?

0

zingo

13 nov 2008 kl. 23:12

1. Ja det borde vara en riska och med hjälp av böcker ev. en kokosriska - MEN… den är lite för färgstark - den är vackert brun på hatten och nästan som om den vore pudrad med florsocker el dyl. Foten gick åt beigeorange eller aprikos. Doften vill jag ha under näsan hela tiden. Egentligen spelar det inte så stor roll för jag tänker inte äta, men kul att veta ändå.

2. Hatt och fot hade tendens till gult/ gula fläckar, skivor som synes mot rosa -på bilden är hyllet(eller vad det nu heter) nyss bortpetat, sedan låg svampem ute några dagar och skivorna blev bruna. Har de oätliga champinjonerna nån egenhet man kan skilja dem från de ätliga med??
Båda dessa svampar plockade sept/okt

0

Bo E

14 nov 2008 kl. 12:08

De oätliga champinjonerna har inte den fina arom av mandel/kryddor som snöbollschampinjon och kungschampinjon.
Är det vit kungschampinjon så smakar den läckert mandelaktigt liksom den doftar…

Tyvärr är champinjoner färskvara så har du inte käkat upp den än så lär den vara för gammal nu.

0

zingo

15 nov 2008 kl. 01:18

Men känner man mandeldoften tydligt eller måste man smaka på den eller t om tillaga innan de aromerna kommer fram?
Har giftchampinjonerna en neutral doft?
1000 frågor….  :-)

0

Pita

15 nov 2008 kl. 14:10

Jag gissar på att du fått tag i en kokosriska. Det finns två varianter, en ljus och en mörk. Jag håller med dig “zingo” man vill aldrig ta den från näsan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone