Bild 1 blev ganska ironisk - jag tänkte aldrig på vattenflaskan i bakgrunden.. :-)
Förresten vad är det för svamp??
Luktar gott som kola eller nåt…
Bild 2 är väl kanske en champinjon? Hjälp mig!!
Fanns under grenarna på en gran,
jag har hittat fler på annat ställe men även där i barren under gran.
Kanske döden står och lurar bakom…....
1:an är mycket svår att se tycker jag.
Första associationen var prickmusseron, men jag vill väl inte motsäga Hans om att det kan vara en riska.
Lakritsriska, finns det inte en sån?
2:an kanske kan vara en vit kungschampinjon i så fall. Den saknar ju gulbruna fjäll helt och hållet. Jag har aldriog sett en vit kungschampinjon, men gissar på den.
Annars kan det vara den knölfotade som Lena föreslår. Om den inte har den för snöbollen typiska kuggmönstrade ringen förståss!
Det finns ju många champinjoner, och de som växer med gran brukar vara ätliga och goda i alla fall.
1. Ja det borde vara en riska och med hjälp av böcker ev. en kokosriska - MEN… den är lite för färgstark - den är vackert brun på hatten och nästan som om den vore pudrad med florsocker el dyl. Foten gick åt beigeorange eller aprikos. Doften vill jag ha under näsan hela tiden. Egentligen spelar det inte så stor roll för jag tänker inte äta, men kul att veta ändå.
2. Hatt och fot hade tendens till gult/ gula fläckar, skivor som synes mot rosa -på bilden är hyllet(eller vad det nu heter) nyss bortpetat, sedan låg svampem ute några dagar och skivorna blev bruna. Har de oätliga champinjonerna nån egenhet man kan skilja dem från de ätliga med??
Båda dessa svampar plockade sept/okt
De oätliga champinjonerna har inte den fina arom av mandel/kryddor som snöbollschampinjon och kungschampinjon.
Är det vit kungschampinjon så smakar den läckert mandelaktigt liksom den doftar…
Tyvärr är champinjoner färskvara så har du inte käkat upp den än så lär den vara för gammal nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.