0 1701 visningar

13 svar

olga från Volga

klas jaederfeldt

13 nov 2008 kl. 22:47

undrar om någon på forumet har en bit Olga att sända mej (kallas också Volgasvampen) vad skall jag med den? liten förklaring,
Olga lades i vatten tillsammans med socker och några tepåsar, hon åt av sockret och växte (svampen i henne) sedan ombildade bakterien i henne alkoholen som svampen gjort till en syrlig vätska.
det sades att detta te var bra mot mycket, bla prostatabesvär (jag har det inte).
när olga vuxit sig tillräckligt stor så kunde man dela henne å ge en bit till någon annan, jag behöver en bit att fotografera

0

Alf Pallin

13 nov 2008 kl. 23:10

Skall till Rysska vänner på nu på lördag, jag kollar om dom har en bit över.

0

Alf Pallin

13 nov 2008 kl. 23:11

på middag nu på lördag skall det vara

0

Alf P

gunhild i Kåddis

14 nov 2008 kl. 08:57

Ta med en bit till Umeå nästa helg. På tal om Umeå vad synd att ingen svamputflykt är inbokad under kursdagarna.

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2008 kl. 23:59

Fanns det inte en rysk svamp som man la i vanlig mjölk och fick en jättegod filmjölk av det hela och så höll man på och efter ett tag så delade man svampen och gav bort. Vart tod den vägen?

0

klas jaederfeldt

15 nov 2008 kl. 00:52

da va nog en annan svamp

0

Alf Pallin

15 nov 2008 kl. 14:12

JAS, jag tror du tänker på tätört.

0

Jan A, Uppsala

15 nov 2008 kl. 14:47

JAS blandar nog ihop rysk med tibetansk. Googla på ‘tibetansk svamp’ så får ni se.
Undrar om vi inte har några smulor sparade nånstans…

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 15:02

Nej, jag är övertygad om att den kallades för rysk svamp. Skall kolla med mamma för säkerhets skull och det var inte Tätört. Detta var en grynig gelé artad sak, gräddfärgad med en angenäm syrlig lukt. Jag hade 2 satser, det tog 1 dygn för mjölken att bli fil / yoghurt så man fick köra 2 satser med lite mellanrum så man fick till frukost varje morgon.Men det verkar ju vara en annan mot den som Klas söker.

0

Boman

15 nov 2008 kl. 15:21

Den där ryska svampen, var det möjligen Kefir man gjorde med den? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kefir

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 15:37

Så var det kefirgryn eller Tibetansk svamp. Det tog lite tid att hitta det på nätet. Så när man skulle komma med sitt inlägg så var Boman redan där, så kan det gå. det fanns en del danska sidor om denna och dess hälsoeffekter.
KEFIRSVAMP/SYGDOMME - http://www.heidisvanborg.dk

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 15:37

Och Jan hade rätt som vanligt. Har han koll eller:)

0

klas jaederfeldt

15 nov 2008 kl. 18:34

googla på volgasvamp massor av träffar

0

Brenko

15 nov 2008 kl. 19:59

Eller sök på KOMBUCHA för 10000 ggr fler sökträffar..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone