0 371 visningar

3 svar

Er berättelse

Madde Småland

14 nov 2008 kl. 14:26

Sitter här och funderar på hur mkt ni verifierat svampkunniga kan och hur många timmar ni måste lagt ner på att lära er allt. Tycker att ju mer jag själv lär mig desto mer finns det att upptäcka.
Nu när säsongen minskat och vädret blir sämre så tycker jag att det skulle vara intressant att höra lite mer om er väg till att bli verifierat svampkunniga.
Vad fick er att välja det här? Hur många timmar/år la ni ner på att utbilda er?

Även ni som inte har blå stjärna men ändå kan otroligt mkt får gärna dela med sig av era berättelser. Vad fick er att gå från de “vanliga” lätta nybörjar svamparna som kantareller, trattisar mfl, till de sorter som okunniga håller sig ifrån?

Ni som är som mig som precis börjat plocka nya och spännande sorter vad fick er att vilja utöka er kunskap?

Det har verkligen varit intressant att se alla vackra bilder på svamp jag aldrig sett innan och det skulle vara minst lika intressant att höra era berättelser. Vill också passa på att tacka alla er igen för att ni hjälpt mig så otroligt mkt!

0

Svampsmurfen

14 nov 2008 kl. 17:56

Jag är nog som du och precis börjat plocka intressanta arter,
så jag är långt ifrån verifierat svampkunnig, även om jag kan en del. Efter en jobbig upplevelse för några år sedan, med kräkningar i flera timmar, pga att jag åt massor av karljohan (älskade den svampen), så trodde jag att jag aldrig skulle äta svampar igen, men nu har intresset vänt, främst pga att jag gick en svampkurs på universitet. Jag har varit ute massor det här året och lärt mig mer och mer. KarlJohan rör jag dock aldrig mer, tyvärr. För mig räknas den som den sämsta matsvampen, så de som går med mig, får alltid alla sådana jag hittar :o)

Rimskivling, rökslöjskivling, ängsvaxing, saffransgul och brun kamskivling, streckmusseron är nog de svampar jag för närvarande gillar bäst, men jag har inte hittat alla matsvampar än, men det får man lära sig från år till år.

Det är alltid roligt med svampar som en rolig sysselsättning på hösten, då mitt plock av medicinalväxter om sommaren tar slut.

0

Madde Småland

14 nov 2008 kl. 23:01

Mitt eget intresse började när en vän visade hur kantareller och trattisar såg ut. Det var för 12 år sedan och innan dess hade jag aldrig ens ätit svamp.
Tyvärr kunde hon enbart dessa 2 och jag kände då ingen annan som kunde mer. Självklart försökte jag via böcker luska ut vad som fanns i skogen men vågade inte plocka ngt nytt.
Tiden har aldrig riktigt funnits till för att gå på svampkurser men jag hade tur som hittade hit till svampguiden.
Jag har alltid drömt om att varje gång få med mig ngt gott ifrån mina svamprundor och nu när jag äntligen kan fler sorter så får jag alltid ngt med mig hem.
Än så länge plockar jag de sorter som inte har ngn farlig förväxlingsart. Jag känner ingen som kan mer än mig och som kan lära ut sin kunskap så därför tar jag det säkra före det osäkra.

Alla här har ett intresse för svampen i våra skogar och marker. Det intresset har på ett eller annat sätt fått oss allihop att hamna på det här forumet, så är det ingen mer som vill dela med sig av sin berättelse?

Trevlig helg!

0

buffy

15 nov 2008 kl. 10:41

Jag var med och plockade champinjoner med mormor och morfar på ängarna runt deras sommarstuga när jag var liten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone