jag känner bara att jag måste berätta om dagens svamptur.vi tog som vanligt sikte på skogarna runt boxholm.vi gick in i en för mig outforskad skog.jag går en bra bit ifrån min svamppolare som plötsligt skriker i högan sky!.min första tanke var att han sprungit på något vilt.150 meter senare får jag förklaringen till illvrålet.han ligger på knä och plockar kantareller!.jag har aldrig tidigare sett så mycket kantareller på en och samma gång tidigare,och det dessutom den 16 november.i och för sig var en del av dom i oätbart skick men vad svamp vi ändå fick med oss hem!.korgarna blev överfulla så vi fick även plocka i pappkaassar,vilka vi tagit med mest för om vi skulle hitta mycket trattisar.som grädde på moset kan tilläggas att kompisen hittade två felfria blomkålssvampar!nej nu måste jag sluta,för jag har svamp att rensa!ha det gott alla på forumet!.
Grattis Stisse i Mjölby!
Här i Örebro hade vi oxå fint i lördags 11+ och växlande sol o moln.
Hård vind dock.
Utforskade några skogsdungar som ligger s a s bortglömda av mänskligheten, d v s onåbara på olika sätt, omgivna av elstängslade betesområden, sankdiken eller plöjd åker typ.
Därinne hittade jag först en en med fina blå enbär som är läckra i såser.
Sen inne i själva skogen, en endaste kantarell!
Det tyckte jag var oväntat för årstiden.
På söändan likadant väder till en början och en annan skogsplätt där rådjuren och grävlingen regerar.
Hittade ca tiotalet bleka taggsvampar och minst lika många kantareller.
Sen började det dugga så jag drog mig mot en buss hemåt. Väl inne i bussen såg jag hur dugget övergick i snöfall!
HUUU…
I alla fall ett värdigt slut på kantarellsäsongen, tyckte jag.
Bättre i Mjölby dock….
Har snön nått ner dit än?
Ja Jan. Det har du alldeles rätt i och jag har mobilen och kameran “full” med fräna bilder. Jag måste bara tjata på sonen att få låna hans dator för att föra över bilderna.
Men det är sällan något nytt man kommer med. Varianter på tickor och roliga vinterskivlingar. Något krös och en och annan lav.
Jag skulle vilja ha en egen hemsida så en sådan har jag funderat på att knåpa med i vinter. Jaja. Snart är det vår igen och man finner att inget man sa att man skulle göra har blivit gjort.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.