0 1049 visningar

22 svar

detta är sanslöst!

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 14:44

jag känner bara att jag måste berätta om dagens svamptur.vi tog som vanligt sikte på skogarna runt boxholm.vi gick in i en för mig outforskad skog.jag går en bra bit ifrån min svamppolare som plötsligt skriker i högan sky!.min första tanke var att han sprungit på något vilt.150 meter senare får jag förklaringen till illvrålet.han ligger på knä och plockar kantareller!.jag har aldrig tidigare sett så mycket kantareller på en och samma gång tidigare,och det dessutom den 16 november.i och för sig var en del av dom i oätbart skick men vad svamp vi ändå fick med oss hem!.korgarna blev överfulla så vi fick även plocka i pappkaassar,vilka vi tagit med mest för om vi skulle hitta mycket trattisar.som grädde på moset kan tilläggas att kompisen hittade två felfria blomkålssvampar!nej nu måste jag sluta,för jag har svamp att rensa!ha det gott alla på forumet!.

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 14:48

jag ligger visst en dag före i almanackan!.15 november ska det naturligtvis vara.

0

anithau

15 nov 2008 kl. 14:52

GRATTIS!
Jag ser den stora gula mattan framför mig. Vilken upplevelse det måste ha varit. Den skogen måste ni undersöka mer innan ni lägger av för vintern. Va kul.

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 15:09

tack anita!vilken dag det var.12 plusgrader med sol.jag lovar att det blir i alla fall ett besök till!.

0

Lena M

15 nov 2008 kl. 15:19

Undrens tid är inte förbi, jag gjorde också en sanslös upptäkt idag, kommer rapport.
Grattis till er !

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 15:21

vad lena?.jag är nyfiken!.

0

GretheF Skåne

15 nov 2008 kl. 17:06

Grattis det måste vara helt underbart jag måste fråga var liggar Mjölby?????????

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 18:10

hej grethe!.mjölby ligger ca 3 mil söder om linköping i östergötland.mjölby är en kommun med ca 27000 invånare.

0

Evus

15 nov 2008 kl. 18:17

Härligt, härligt, då får det bli en sväng i skogen i morgon.

Man vet aldrig, för två år sedan plockade vi massor av kantareller på ett ställe, långt in i december.

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 18:22

jag tror att jag tände hoppets låga!.god tur evus!.

0

Evus

15 nov 2008 kl. 18:25

Tack Stisse, ja det gjorde du.
:-)))

0

GretheF Skåne

15 nov 2008 kl. 18:33

Tack ska du ha det är trevligt att veta var nån stans på kartan det är folk bor .här är det milt också runt 11 grader i dag men alldeles för blöt för kantarellerna dom är verkligen våta

0

svampstaff

15 nov 2008 kl. 18:54

Du får önska dig en kamera i julklapp stisse! Så man kan få se på härligheterna. Mjölby var väl staden Gud glömde? som man passerar på väg till Motala:)

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 20:10

tjena svampstaff!,en kamera står högt på önskelistan!.men var inte det där med motala tvärtom?.men du är förlåten det är lätt att få saker om bakfoten.motala är ju staden som gud glömde och som man passerar på väg till mjölby.

0

svampstaff

15 nov 2008 kl. 23:45

:)

0

katarina

16 nov 2008 kl. 01:59

i umeå kan vi inte plocka svamp i dag.blåst å -4grader.

0

BirgittaD

17 nov 2008 kl. 09:47

Boxholm ligger bara 2 mil från Tranås. Tack för tipset stisse.

0

detta är sanslöst! - Katarina

Eva K

17 nov 2008 kl. 10:27

Har inte ni snö? Här, lite söder om Umeå ligger snön som en vit matta. Men det är bara bra. Jag är less på att rensa svamp. :)

0

Bo E

17 nov 2008 kl. 11:05

Grattis Stisse i Mjölby!
Här i Örebro hade vi oxå fint i lördags 11+ och växlande sol o moln.
Hård vind dock.
Utforskade några skogsdungar som ligger s a s bortglömda av mänskligheten, d v s onåbara på olika sätt, omgivna av elstängslade betesområden, sankdiken eller plöjd åker typ.

Därinne hittade jag först en en med fina blå enbär som är läckra i såser.
Sen inne i själva skogen, en endaste kantarell!

Det tyckte jag var oväntat för årstiden.

På söändan likadant väder till en början och en annan skogsplätt där rådjuren och grävlingen regerar.
Hittade ca tiotalet bleka taggsvampar och minst lika många kantareller.
Sen började det dugga så jag drog mig mot en buss hemåt. Väl inne i bussen såg jag hur dugget övergick i snöfall!

HUUU…
I alla fall ett värdigt slut på kantarellsäsongen, tyckte jag.

Bättre i Mjölby dock….

Har snön nått ner dit än?

0

Jan A, Uppsala

17 nov 2008 kl. 11:07

Men Eva då! All svamp behöver inte rensas; en del kan “plockas” med kameran - på växtplatsen eller hemma i “atejen”! Det finns alltid något ovanför snön!

0

Eva K

17 nov 2008 kl. 14:17

Ja Jan. Det har du alldeles rätt i och jag har mobilen och kameran “full” med fräna bilder. Jag måste bara tjata på sonen att få låna hans dator för att föra över bilderna.

Men det är sällan något nytt man kommer med. Varianter på tickor och roliga vinterskivlingar. Något krös och en och annan lav.

Jag skulle vilja ha en egen hemsida så en sådan har jag funderat på att knåpa med i vinter. Jaja. Snart är det vår igen och man finner att inget man sa att man skulle göra har blivit gjort.

0

stisse/mjölby

18 nov 2008 kl. 07:13

hej bo e.nej vi har klarat oss från snön än så länge.men såg på prognosen att det är på gång!.jag hoppas hinna ut en sväng i helgen.ha det bra.

0

stisse/mjölby

18 nov 2008 kl. 11:45

håll till godo birgitta!.hoppas att ni också hittar kantareller.god tur och ha det bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone