tur som blev rätt så givande, men jag har två svampar som jag vill ha artbestämda.
Den första vill jag ha till en musseron, ser mera grå ut i dagsljuset. Växte efter en stig med både gran och tall.Gråmusseron ?
Den andra är i ljusare brunt med lite fjäll på hatten, samma växtmiljö och jag har ingen aning, men säkert finns det någon kunnig.
Usch, de där små grå musseronerna är besvärliga. Den första kan jag tänka mig att kalla jordmusseron.
Eftersom de kan vara mer eller mindre fjälliga och bli lite brunare med åldern, kan den andra också vara en sån, men det är också tänkbart att det är en gulnande musseron. Den brukar vara brunare från början, småfjällig i mitten och blekare mot kanten. På dem gulnar skivorna helt eller delvis, och ibland inte alls..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.