0 398 visningar

18 svar

Snö, snö..

anithau

15 nov 2008 kl. 18:28

Just nu snöar det här i Umeå, har hållit på i ett par timmar och det är minusgrader ute. Mysigt.

0

stisse/mjölby

15 nov 2008 kl. 18:30

visstär det mysigt anitha.men för egen del räcker det om det kommer dagen före julafton.i mjölby är det 8 plusgrader just nu.

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 21:50

HBG, mörkt lite vind + 8g. Hoppas på en runda i skogen i morgon om det inte kommer för mycket regn. Har du provat någon av svamparna eller spar du?

0

anithau

15 nov 2008 kl. 21:58

JAS!
Sparar så länge, ska nog testa nästa helg, då jag för besök.
Du får höra vad vi tycker.

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2008 kl. 22:48

OK!

0

Lena M

16 nov 2008 kl. 08:55

Här i Gästrikland faller också något vitt från himlen, vill inte, ännu.

0

Bo Reyer

16 nov 2008 kl. 11:15

Jag är just hemkommen från trattisskogen där jag överraskades av kraftigt snöfall vilket omintetgjorde mina planer på ytterligare något tiotal liter trattisar. Jag fick nöja mig med drygt 3 liter. Det är bara att inse att det är dags att skaffa kontaktlinser!

0

Lena M

16 nov 2008 kl. 11:18

Jag sitter och funderar på om jag skall bylta på mig och bege mig till skogen, grått och 0-gradigt , snöfallet upphört.
Har du plockat tranbären nu Bo ?

0

Värmdöbo

16 nov 2008 kl. 13:04

Vi fick årets första snöfall för en stund sen, men luften och havet är inte tillräckligt kallt för att det ska ligga kvar, längtar lite efter snötäcke faktiskt. Plockade mina sista trattisar i onsdags (så säger jag varje gång men får “återfall” om vädret inte är för stökigt)

0

Bo Reyer

16 nov 2008 kl. 13:06

Lena M: Svar ja, men det är inte någon panik efter dessa läckerheter då de bara blir bättre och bättre av att få frysa/tina upp ett par gånger. Allra godast är de på vårkanten när snön börjat smälta bort.

0

Lena M

16 nov 2008 kl. 15:04

Det låter bra de Bo R, såg ju så fina tranbär igår och inget att plocka i.
Tänk att du fick mig att krypa uppe på myrarna för jag minns att jag var så negativ till dem, tyckte de var så sura . Man är inte sämre än att man kan ändra sig :o) !

0

anithau

16 nov 2008 kl. 16:13

Förmedlar härmed lite vinter- ev julkänsla. Så här ser det ut idag i Umeå.

0

Värmdöbo

16 nov 2008 kl. 16:16

Hur ser de ut egentligen, och var växer de? Jag skulle gärna plocka om jag visste….

0

Lena M

16 nov 2008 kl. 16:23

Värmdöbo, menar du tranbären eller Anithas svampar ?
Tranbären växer på myrar,rärr så lika lingon men ingenting man kan plocka med bärplockare.På sytrådstunna ” trådar “ligger de i mossan, så det är en och en som gäller, mkt. C-vitaminrika.

0

Bo E

17 nov 2008 kl. 15:28

På återväg från gårdagens svamputflykt kom snön.
Började som duggregn.

Det blev i alla fall ett 20-tal fina kantareller och bleka taggsvampar som fick smörstekas i en panna till kvällen.
Gott tillbehör till enbärskryddade rödvinsmarinerade kycklingklubbor med fullkornsbulgur och tomat&gurksallad.
Gott gott…mums
Säkert sista målet med färska kantareller för i år.
Ikväll bvlir det nog nån fryst fisk.

I svampväg har jag lite torkat kvar, stensopp, sandsopp, trumpeter och fjällskivling.
Funderar på hur man bäst använder de torkade trumpeterna…

Det ligger ingen snö kvar här nu, men det är på minusstrecket och ska komma mer i veckan.
Usch, nu är vintern här…brrrr

0

Lena M

17 nov 2008 kl. 15:48

Här kom solen fram på dagen men 0-gradigt och blåst, jg var en liten sväng och det tog ett par timmar här hemma innan jag tinade upp.
Trumpeterna kan du väl både smörsteka eller stuva / göra sås på .

0

Bo E

17 nov 2008 kl. 15:52

Det var det jag lurade på, om de blir goda att smörsteka, eller om de bara funkar som pulver i sås.

Det är inte så många att det är stor idé att testa bådadera nämligen.

0

ÅsaJ Umeå

18 nov 2008 kl. 07:40

Härliga vinterbilder Anitha…

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2008 kl. 09:48

Instämmer, fina bilder Anithau. Här är det typiskt Skånehöst/vinter. +4g rätt hård nordvästan och regn, nu vill man bara kura ihopp i läsfotöljen med en go filt,en bra bok, lite “bakåtlutad” kool jazz och en god kopp the:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone