0 951 visningar

27 svar

Svamp-bok/ Bert Karlsson

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 13:57

Jag har just läst ut “Svamp-Bok för vanligt folk” av Bert Karlsson. Omdöme: helt ok, egentligen en rätt bra bok om några sorter få arter med ett inslag om vad några kända och okända människor upplever i skogen. Bra recept oxå tycker jag. En lite annorlunda bok som är väl värd att ha. Detta är alltså mitt personliga omdöme!

0

RasBohlin

16 nov 2008 kl. 14:10

Tänkte det skulle va kul att läsa den, men nu när jag inte fick Klas svampbok i födelsedagspresent så är det ju förstås den jag måste önska mig i julklapp!

0

RasBohlin

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 14:19

RasBohlin, önska båda vett vá.

0

Bo Reyer

16 nov 2008 kl. 14:24

RasBohlin! Önska dig Klas svampbok till jul istället! Jag garanterar att den är mer läsvärd än “Bävern” Karlssons s.k. bok.

0

RasBohlin

16 nov 2008 kl. 23:00

Ja, jag tycker att Klas inte bara är oerhört kunnig utan dessutom ganska underhållande, så det får nog bli hans bok i första hand.
Bert skall emellertid ha en eloge för sitt skolmatsprogram! Det är ju helt sjukt att våra barn skall behöva äta en massa skräp för att somliga skall få tjäna mer pengar…

0

Bo Reyer

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 23:27

Bo Reyer, varför så nedlåtande och vadå “bävern”, skall vi nu börja sätta betyg på litteraturen efter författarnas utseende oxå? Jag känner Bert personligen och det är det säkert fler på forumet som gör, jag upplever honom som en just kille som säger vad han tycker och står för det, det borde fler göra. Sedan är det lite svårt att jämföra Klas bok med Berts, de spelar i 2 olika serier så att säga. Men jag kan läsa en deckare med behållning lika väl som jag kan läsa Kenne Fants ” Alfred Nobel” eller Bibeln för den delen. Det ena utesluter ju inte det andra och har du läst Berts eller Klas bok?

0

Bo Reyer

anithau

17 nov 2008 kl. 06:47

Tack JAS!
Du sätter fingret precis på vad jag känner. Håller med dig helt och hållet.
Jag känner inte Bert personligen, jag gillar hans raka framtoning. För många är det jobbigt.

0

Läs och var glad

"JAS" Helsingborg

17 nov 2008 kl. 18:18

:)

0

Dieter Endom

18 nov 2008 kl. 20:42

Jag fundera över var recepten i Berts bok kommer ifrån! De tillhör 60 & 70 tals matlagning. Så laga inga yrkeskockar mat i dag! Jag undrar även vilka det är som Bert kalla för “Sveriges skickligaste Kockar”? Dagens kockar skulle inte skriva några recept anonymt. För min del lukta det lite falskt marknadsföring. Mitt omdöme är att den boken klara jag mig utan.

0

Marixia

18 nov 2008 kl. 21:12

Dieter vs Bert!
Har precis läst färdigt Berts bok! Och du Dieter, måste väl ha tjuvkikat på recepten iallafall!
Boken är för vanligt folk, recepten lika så, även några av Berts egna. Kockarna är bland oss “vanliga” och har inget med yrket att göra!
Tycker Berts bok är bra, enkel och trevlig. För oss vanliga! Var glad att få den i present!

0

Dieter Endom

18 nov 2008 kl. 21:27

Inte bara tjuvkikat, jag köpte den faktiskt. Det står tydligt på på pärmen “med recept från Sveriges skickligaste kockar” då är väl det en yrkeshänvisning eller hur.
Det är ingen kritik mot Bert som person, jag ifrågasätter dom anonyma kockarna som skriver recept utan inspiration och inovation. Även “vanligt folk” uppskattar nya och spännande rätter (recept).

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2008 kl. 21:56

Hej på er! jag skrev ” Bra recept” jag hoppade inte upp i taket av entusiasm, men bra recept för vanligt folk. Sedan kan man undra vilka kockarna är så klart för som Dieter skriver så är recepten inte märkvärdiga. 1 kockmössa av 3 kanske, som betyg:)

0

anithau

18 nov 2008 kl. 22:02

I stället för att spekulera hit och dit om vilka kockar som står bakom recepten, är det väl enklast att fråga Bert Karlsson.
Han om någon kan lösa den gåtan.

0

gunhild i Kåddis

18 nov 2008 kl. 22:13

På den här sidan kan man kontakta Bert, tipsa honom.
http://www.skarabert.se/

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2008 kl. 22:20

Hej Bert!
Jag tipsade och lovordade din ”Svampbok” på  svampguiden .com i forumet där och nu är man lite upprörda över att det står i boken att recepten är av ”några av Sveriges mest framstående kockarfast inga namn är nämnda. Har du lust att namnge dem eller? Du kunde göra det på svampguidens forum.

Med Vänliga Hälsningar
Borgmästare Janne Svensson
Borgväkterna i Luftkuddeland AB
Box 5030
250 05 Helsingborg
0708 - 872 523
http://www.luftkuddeland.se

0

Dieter Endom

19 nov 2008 kl. 12:29

Bra förslag anithau! Det var inte så enkelt att komma i kontakt m Bert men till sist hittade jag en e-postadress. Jag skickade mail och bifogade den här länken. Få se om han svara mig privat eller här på länken!

0

Dieter Endom

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 19:39

Dieter Endom, mitt inlägg innan ditt är en kopia på det jag sände till Bert. Nu får vi se om han har rent mjöl i påsen.

0

Kim

22 nov 2008 kl. 16:26

Varför just Bert Karlsson? Det finns ju så många bra svampböcker. Skulle ni köpa en svampbok av Jimmie Åkesson bara för att det är en svampbok?

0

klas jaederfeldt

22 nov 2008 kl. 17:01

om jimmi hade skrivit en så hade jag köpt den av nyfikenhet

0

Kim

23 nov 2008 kl. 19:53

Jag märker att politik inte hör denna sida till, inget fel med det.

0

JAS/Svamp-bok/ Bert Karlsson

Dieter Endom

8 dec 2008 kl. 10:19

Har du fått svar av B.K.?
Det har iaf inte jag fått. Han har nog ingen mjöl alls i sin påse! Inget ont om Bert Karlsson men han tycker nog om att smycka sig med andras fjädrar tycker jag.

Var den första advent i dina trakter. Klippan-Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn och retur. Kul med Julmarknad i Köpenhamn.

Fin Julbelysning i Helsingborg men det var riktig sk..väder

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 17:57

Jag gör ett nytt försök med Bert K. han var i HBg i fredags och då fick han signera boken jag köpt och efter att han fått en burk konserverad Ostronskivling så lovade han att höra av sig. I vilket fall som helst vill han att jag hör av mig för han vill ha min stora uppblåsbara hinderbana i Grebbestad i sommar, jag får inka lite utpressning på honom så får vi se.

0

sunshine

8 dec 2008 kl. 18:08

“Gillar berts raka framtoning”??Me svampstaffs raka framtoning dög inte?
Men det är klar, han är ju inte känd från TV!ÄN!

0

sunshine

8 dec 2008 kl. 18:13

Beträffande en kantarellduell?? med bert kontra svampstaff, måste ni skämta?
en valross kontra en iller i skogen:)
Bert plockar mest med käften, och min kompis svampstaff plockar hur mkt.när och var som helst..Fast idén låter ju kul, med en opartisk skog!4timars fritt plock…

0

Dagens...

Enelie, Linköping

8 dec 2008 kl. 18:18

...i-landsproblem.

0

Gula

13 dec 2008 kl. 11:04

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3986719.ab

Han kommer nog aldrig att svara…..

0

"JAS" Helsingborg

13 dec 2008 kl. 13:49

Jaha där ser man, då sket det sig säkert med en kommentar såvida han inte pratar in ett svar då. Man kan se det som ett handikapp men jag tror snarare att det är så att de inte vill lära sig för då slipper de en massa arbete och känner sig säkert mer fria för nog är det så att ibland känns det jobbigt att alltid vara nåbar. Som egen företagare så känns det frustrerande ibland att stänga av när man är i skogen exempelvis, jag är lite skadad men försöker att stänga av den jäkla nallen ibland.

0

Dieter Endom

13 dec 2008 kl. 13:52

Han har inget svar heller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone