0 335 visningar

9 svar

Rökslöjskivling

Lena M

16 nov 2008 kl. 15:00

har jag plockat mycket i år, även idag men vad är det här.
Växte på rötter av gamla granar, så ljusa, glänsande hattar och skivorna så vita, ingen smak. Känner mig lite konfunderad, hjälp !

0

Lena M

17 nov 2008 kl. 07:13

Ingen som har någon åsikt om dessa, kan det trots allt vara rökslöjskivling ?

0

Godis är gott

17 nov 2008 kl. 08:21

Inväntar svar med spänning. Har också hittat en del rökslöjskivling och jag tycker de kan variera väldigt i färg. Smakar på varje nytt bestånd för att känna mig säker.

0

Mattias Andersson

17 nov 2008 kl. 09:18

Gamla granrötter säger du. Inte något lövträd? Ser ut som blek vinterskivling, Flammulina fennae - den är ovanlig och ska växa på dolda rötter av lövved. Är marken kalkpåverkad?

0

Lena M

17 nov 2008 kl. 09:46

Ja den är kalkrik. Mkt. gamla granar men även ett och annat lövträd,enstaka björk & al, bäck i närheten. Inte långt ifrån platsen växte vinteskivling ostronmusslingen där det var mera blötmark.

0

Bo E

17 nov 2008 kl. 11:10

Liknar väldigt mycket en art som jag hittade för några veckor sedan och examinerade men inte vågade ta medc som rökslöjskivling.
Den växte oxå troligen på granrötter, men man vet ju inte vad som döljer sig i marken mellan granarna.

Vill minnas att Irene A. hade nån teori om en dylik svamp på lövved då?
Minns inte vad den hette.

Invänta fler svar!

0

Lena M

17 nov 2008 kl. 15:59

Tillbaka på brottsplatsen, jo visst fanns lövträd ett par liggade stora gamla björkar men det mesta var mossbelupet. Mycket lav, vilken ?
Kan vi då enas om att det är blek vinterskivling, hittade ett inlägg av Affe, Hälsingland men fyndet han gjorde var ifrån Aug. ???

0

Mattias Andersson

17 nov 2008 kl. 16:41

Ja, till skillnad från den vanliga vinterskivlingen brukar den bleka komma tidigare, den är värmegynnad. Så om ditt fynd verkligen är den så är den ovanligt sen.

0

Lena M

17 nov 2008 kl. 16:51

Kan det inte vara så att den stod skyddad under granarna och strax bakom så är det muycket stora stenblock som förmodligen håller värmen, bara en teori.
Men du skall ha tack Mattias för svaren, det vore skoj om det var dem iallafall.

0

Sofia, Skåne

17 nov 2008 kl. 17:51

Så spännande. Är blek vinterskivling ätlig?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone