0 354 visningar

6 svar

Träsktrollhänder

Jan A, Uppsala

16 nov 2008 kl. 18:35

Kunde komma ut i regnblasket först vid ettiden. Mörkt, otrevligt… Vid hemdags syntes små himmelsblå partier där uppe.  Men innan dess hittade jag två små fina kantareller, en björkstubbe med övergamla ostronmusslingar, några hundra fina ’sammetsfotade vinternagelskivlingar’ på Salix cinerea (gråvide), några för mig okända som kanske kommer senare – och ffa, en annan, mycket medfaren Salix cinerea-buske med minst ett trettiotal frk av trollhand! Såg inte ett spår av kompisen kantöra, men måste dit i dagsljus och kolla noga!
Får då se till all att ha nåt vattentätt på fötterna – busken står i vatten, liksom många okollade gör!. På buskporträttet (bild 1) går det att urskilja rödbruna små (-3 cm) händer hod!
Bilderna blev så usla med darrig – ljus- och blixtfri fotografering – att bara en till får komma med här.
På den (bild 2) kan man se döda trollhandspartier, dels mellan de två större till vänster, dels nedom de levande delarna till höger.
Den högra har varit mer än 10 cm från topp till tå!
Dessa frk är mycket mera rödbruna än min hasseltrollhand och inte alls så vackra! Avståndet fågelvägen mellan buskarna – i olika socknar - är c. 1230 m.
Inga kantöron kunde ses på busken, däremot några vackra gelésaker (bild 3) som växte på ett dött ettårigt skott, 2½ mm grovt.

0

anithau - nordtrollet

16 nov 2008 kl. 18:58

Tjena Trollet!
Nu har det äntligen hänt.
Hoppas att du får möjlighet att ta mer bilder på trollen. Va, kul.
Ska bli spännande att se fortsättningen. GRATTIS.

0

Träsktrollhänder Jan

gunhild i Kåddis

16 nov 2008 kl. 21:21

Jan jag skulle vilja komma i kontakt med dig per mail är det möjligt?
Gunhild

0

Träsktrollhänder Jan

Jan A, Uppsala

16 nov 2008 kl. 23:11

Javisst Gunhild - maila uppsam@telia.com, så kommer du till mig.

0

Träsktrollhänder Jan

Jan A, Uppsala

6 dec 2008 kl. 16:24

Återbesökte lokalen idag, i m.l.m. hällande regn! Det var så mörkt att det inte blev mer än en dålig buskbild. Några stänk i vattnet kom med! Det intressantaste var att så MÅNGA trollhänder lever på levande ved!

0

Träsktrollhänder Jan

anithau

6 dec 2008 kl. 16:29

GRATTIS!
Vilken guldgruva, ska bli spännande att få se närbilder på dessa “otyg”. Vad jag blir glad att du gjort dessa fynd.

0

Träsktrollhänder Jan

Lena M

6 dec 2008 kl. 16:50

Avundsjuk !!!

Här i Gästrikland har snö fallit stor del av dagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone