Kunde komma ut i regnblasket först vid ettiden. Mörkt, otrevligt… Vid hemdags syntes små himmelsblå partier där uppe. Men innan dess hittade jag två små fina kantareller, en björkstubbe med övergamla ostronmusslingar, några hundra fina ’sammetsfotade vinternagelskivlingar’ på Salix cinerea (gråvide), några för mig okända som kanske kommer senare – och ffa, en annan, mycket medfaren Salix cinerea-buske med minst ett trettiotal frk av trollhand! Såg inte ett spår av kompisen kantöra, men måste dit i dagsljus och kolla noga!
Får då se till all att ha nåt vattentätt på fötterna – busken står i vatten, liksom många okollade gör!. På buskporträttet (bild 1) går det att urskilja rödbruna små (-3 cm) händer hod!
Bilderna blev så usla med darrig – ljus- och blixtfri fotografering – att bara en till får komma med här.
På den (bild 2) kan man se döda trollhandspartier, dels mellan de två större till vänster, dels nedom de levande delarna till höger.
Den högra har varit mer än 10 cm från topp till tå!
Dessa frk är mycket mera rödbruna än min hasseltrollhand och inte alls så vackra! Avståndet fågelvägen mellan buskarna – i olika socknar - är c. 1230 m.
Inga kantöron kunde ses på busken, däremot några vackra gelésaker (bild 3) som växte på ett dött ettårigt skott, 2½ mm grovt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.