0 416 visningar

15 svar

Några från idag ?

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 18:36

Serie 1. Är Ostronmussling. Det är säkert några som kommer ihåg att jag för ca: ett år sedan tipsade Affe i Landskrona om att han hade ett säkert Ostronställe i parken vid simhallen i LK. Han var tvivlande och hittade inget där, jag åkte dit från HBG fotade och la in på forumet, han åkte tillbaka och skördade. Nu får han skylla sig själv, jag var och hämtade dottern i LK efter att hon badat i ovannämnda simhall. Jag var så klart tvungen att kolla Ostronstället :)

De små söker skydd.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 18:39

Serie 2. Denna kan jag inte, växte på en gren som fallit av från föregående låga av bok, rören/porerna på undersidan väldigt små, den känns i det närmaste helt slät. vad är det för en?

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 18:49

Serie 3 består av tre olika arter. 1an. Judasöron som det verkar bli mängder av i vinter, på denna gren i armtjocklek och ca. 2 m. lång fans det över 200 öron? jag har aldrig sett dess make. 2an en gröppa, eller hur? 3an. jag fick för mig om att det är en laxfärgad Ametistskivling?

0

Helena i Lund

16 nov 2008 kl. 18:50

Brrrr bild 1:3 ger tsunamivibbar… Anyway, jag ska nog ta en tur i Lunds parker för att se om jag hittar lite ostronmussling, du har ju tur i både Hbg och Lkr(?)!

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 19:03

Nix Helena i Lund, inte tur utan systematiskt letande på rätta platser och biotoper, och så återkommer man till de platser man hittat innan för att skörda och ibland, faktiskt oftast så blir det en skörd.
En bild till på den laxrosa från förra serien, visst är den vacker.

0

Helena i Lund

16 nov 2008 kl. 19:35

Förlåt JAS, jag förstår att det ligger idogt arbete bakom dina fina fynd! Och att du är systematisk märks också. Jag är bara lite avis… ;)

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 20:03

Det är ok Helena i Lund. Jag blev inte stött och du borde inte bli avis för det borde finnas en del områden runt Lund där det finns Ostronmussling. Vad jag har märkt här är att de bryter ner lågor av Alm, ja allt utom Bok fort, Ek verkar de inte gå på. Det verkar som om de inte växer mer än ett par år på “mjukt” trä, på bok verkar de kunna trivas i åratal. Du får väl fjäska lite för Joachim Krumlinde han har nog koll var det kan finnas lämpliga lågor.

0

Robban O-hamn

16 nov 2008 kl. 21:19

Min hustru hade i dag party lite party, så jag var som vanligt förpassad till spisen för fika.
Gör mig inget där trivs jag. Men
körde ditt recept på dillstuvad
Ostronmussling, den i kamp med mina andra röror som brukar vara omtyckta. Musslingen var slut efter andra varvet som tanterna tog blixt snabbt. Men igen bröt burken som jag fick av dig JAS, halva kvar hur länge håller den sig i kylskåpet?

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 21:50

Hej Robban! Jag måste erkänna att jag inte riktigt är med på vad du menar, annars som följer. Öppnad konserv och bara rena verktyg i den, så 10 dagar. Annars tillaga något så kan du ju frysa in “maträtten”. Håller just nu på att torka några liter Ostronskivling, måste ju prova det oxå på den. Ha dé så bra.

0

Irene A

16 nov 2008 kl. 22:35

Tickan liknar sydlig sotticka,
“gröppan” ribbgrynna och
den laxfärgade “ametistskivlingen” borde väl vara laxskivling om den inte är lila..?

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 22:38

Ha! Irene A! Du svarade exakt när jag ropade på hjälp. Ribbgrynna så klart och en laxskivling oxå får den är ju inte lila. Sydlig sotticka tack för allt Irene.

0

klas jaederfeldt

16 nov 2008 kl. 23:04

tror oxå på sydlig sotticka

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 23:38

Ok, Jág har googlat och kollat i Klas bok och det verkar helt klart att det är Sydlig Sotticka. Det var ju kul inte så vanlig, jag pallar inte av artbanken men jag skall ta kontakt med “Puggehatten” så fyndplatsen blir rappoterad.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2008 kl. 09:53

Hej Helena i Lund! Jag förstod inte det där men tsunamivibbar först men idag ramlade poletten ner. Jag såg en beskyddande vinge över de små medan du såg en stygg våg. Så kan det va, så olika kan man se på saker!

0

Bo E

18 nov 2008 kl. 12:19

Fina bilder!

Såg heller inte vågen direkt, men förstår associationen när jag kollar igen!

Grattis till ostronmusslingar och judasöronen (om du äter de sistnämnda?)och naturligtvis grattis till alla fina fotoobjekt du hittar.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2008 kl. 19:01

Tack Bo E om du vill se mer av Ullklubban så kan du kola mina trådar under nov. så får du se dem i olika utvecklingsstadier.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone