Enligt boken “Den hemlige kocken” ska det inte finnas någon äkta tryffelarom i butikers tryffeloljor, men nu såg jag på Ica fokus att de sålde en liten flaska tryffelolja som innehöll solrosolja, tryffelarom och hade små bitar vita tryfflar i botten.
Tryffelaromen är säkert syntetiskt framställd, men hur är det med tryffelbitarna? På nätet står det att tryfflar ruttnar på några dagar om de ligger i olja, så hur borde det vara med dessa bitar?
Jag har skrivit det innan. Lita inte på “livsmedelsindustrin” För det första så borde det inte få heta så längre med all skit som de stoppar in i det som borde vara “livsmedel”. Hittar jag en sådan tryffelolja i butiken så skulle jag absolut fråga butiksinnehavaren om han/hon kan garantera att det är tryffelbitar från Vit tryffel i flaskan och då även fråga om aromen är äkta eller syntetisk. Vad kostade flaskan och hur många cl. rymmer den, du har ju sett på nätet vad Vit tryffel kostar kg. och skulle man verkligen använda äkta vara till olja för “vanliga” konsumenter när den kostar tiotusentals kronor per kg. på mataktionerna och de “fina” restaurangerna betalar förmögenheter för att kunna ha denna läckerhet på menyn? Nja, jag är skepptisk:)
Det var en liten flaska, på sådär 200 ml skulle jag tro, och den kostade 30:-
Kändes väldigt billigt.
Tyvärr skrev jag inte ner vad märket hette, så jag skulle kunna kolla upp på nätet. Fråga butikspersonalen litar jag inte på, då de flesta oftast inte haft någon aning om någonting.
En i kassan frågade mig t ex vad det var jag hade på bandet, och jag fick svara “ingefära”.
Det var tydligen svarta tryffelbitar i, och så här såg flaskan ut:
http://asp.clockwork.dk/zelected/nytweb/upl_images/troeffelolie.jpg
Det finns inga äkta tryffeloljor i handeln. Tryffelolja som innehåller tryffel har tyvärr mycket kort hållbarhet och är astronomiskt dyra. Finns det ändå tryffelbitar i så är dessa antagligen kokta eller var konserverade. Dessa tryffelbitar avger definitivt ingen smak. Det finns tryffeloljor baserat på Alba- eller Perigordtryffel men de kosta!
Tryffeloljorna har smaksatts med naturidentiska aromer som Bismethan eller Trithiaheptan.
Innehåller olja äkta tryffel så skulle det utan tvivel anges på etiketten.
Läser man tryffeloljornas etiketter upptäcker man ord som “AROMER, NATURIDENTISKA AROMER eller TRYFFELAROMA” som indikera oäkta vara.
Jag gör min egen tryffelolja, tryffelhonung eller tryffelsmör. Köp en liten bit bourgognetryffel (Gotland eller Öland), den räcker länge och till mycket.
Fråga inte Svampsmurfen, ställ krav på minst 1 kg tryffel för att inte ställa till med trubbel för företaget;) Det är ju så att de bluffar och kör med folks okunnighet angående lagstiftningen. Arom är inte det samma som äkta vara m.m.m.m. Jag har lust att sluta äta deras jävla skit( jag har så gott det går redan gjort det) och det gäller alla “livsmedelstillverkare” Det är dags för ett uppror, dags för oss att säga ” att nu jäv-l är det nog med era skit produkter. Jag som inte är köttätare försöker köpa ett bra pålägg till barnen, en skinka t.ex. Haaaa, försök om ni kan, utan tillsatts utan färgämnen, utan konserveringsämnen osv.———:(( Det är tur att amn äter svamp i stora mängder:)
Så nu kanske fler än jag börjar läsa på det finstilta, trots att man måste ha pannlampa och förstoringsglas för att klara det.
Oljan såg jag också, men ratade utan att ens titta närmare, som ren bluffprodukt. Tydligen rätt.
Har en lista någonstans, på en Lätt Skagenröra. Den innehåller 22 olika E-nummer! Listade alla ämnen och det var typ 5 konserveringsmedel, 4 färger etc. Ick!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.