0 6655 visningar

11 svar

Kan man lita på denna tryffelolja?

Svampsmurfen

16 nov 2008 kl. 19:21

Enligt boken “Den hemlige kocken” ska det inte finnas någon äkta tryffelarom i butikers tryffeloljor, men nu såg jag på Ica fokus att de sålde en liten flaska tryffelolja som innehöll solrosolja, tryffelarom och hade små bitar vita tryfflar i botten.
Tryffelaromen är säkert syntetiskt framställd, men hur är det med tryffelbitarna? På nätet står det att tryfflar ruttnar på några dagar om de ligger i olja, så hur borde det vara med dessa bitar?

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 20:13

Jag har skrivit det innan. Lita inte på “livsmedelsindustrin” För det första så borde det inte få heta så längre med all skit som de stoppar in i det som borde vara “livsmedel”. Hittar jag en sådan tryffelolja i butiken så skulle jag absolut fråga butiksinnehavaren om han/hon kan garantera att det är tryffelbitar från Vit tryffel i flaskan och då även fråga om aromen är äkta eller syntetisk. Vad kostade flaskan och hur många cl. rymmer den, du har ju sett på nätet vad Vit tryffel kostar kg. och skulle man verkligen använda äkta vara till olja för “vanliga” konsumenter när den kostar tiotusentals kronor per kg. på mataktionerna och de “fina” restaurangerna betalar förmögenheter för att kunna ha denna läckerhet på menyn? Nja, jag är skepptisk:)

0

Svampsmurfen

16 nov 2008 kl. 20:45

Det var en liten flaska, på sådär 200 ml skulle jag tro, och den kostade 30:-
Kändes väldigt billigt.
Tyvärr skrev jag inte ner vad märket hette, så jag skulle kunna kolla upp på nätet. Fråga butikspersonalen litar jag inte på, då de flesta oftast inte haft någon aning om någonting.
En i kassan frågade mig t ex vad det var jag hade på bandet, och jag fick svara “ingefära”.

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2008 kl. 21:07

Nja, det duger inte med annat än Butikschefen eller ägaren så klart. 200 ml. Vit tryffelolja för 30:-. Det låter lika pålitligt som när Truxa påstod sig kunna läsa andras tankar.

0

Svampsmurfen

18 nov 2008 kl. 13:51

Det var tydligen svarta tryffelbitar i, och så här såg flaskan ut:

http://asp.clockwork.dk/zelected/nytweb/upl_images/troeffelolie.jpg

0

Birgitta D

18 nov 2008 kl. 18:18

Fårticka har man ju i leverpastej som tryffelersättning.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2008 kl. 18:37

Jag kollade på “SpiZes” hemsida, de har inte med tryffeloljan där?? Nja jag är fortfarande skeptisk. Och som sagt ofta är svart tryffel = fårticka. jag tror absolut att mitt tidigare resonemang även håller för “Svart tryffel.

0

Dieter Endom

18 nov 2008 kl. 20:19

Det finns inga äkta tryffeloljor i handeln. Tryffelolja som innehåller tryffel har tyvärr mycket kort hållbarhet och är astronomiskt dyra. Finns det ändå tryffelbitar i så är dessa antagligen kokta eller var konserverade. Dessa tryffelbitar avger definitivt ingen smak. Det finns tryffeloljor baserat på Alba- eller Perigordtryffel men de kosta!
Tryffeloljorna har smaksatts med naturidentiska aromer som Bismethan eller Trithiaheptan.
Innehåller olja äkta tryffel så skulle det utan tvivel anges på etiketten.
Läser man tryffeloljornas etiketter upptäcker man ord som “AROMER, NATURIDENTISKA AROMER eller TRYFFELAROMA” som indikera oäkta vara.
Jag gör min egen tryffelolja, tryffelhonung eller tryffelsmör. Köp en liten bit bourgognetryffel (Gotland eller Öland), den räcker länge och till mycket.

0

Värmdöbo

19 nov 2008 kl. 09:42

Jag brukar köpa en liten bit tryffel på nån av hallarna i Sthlm, den brukar räcka länge, man tar en liten, liten bit åt gången som smaksättning och förvarar resten i frysen, funkar jättebra tycker jag.

0

Svampsmurfen

19 nov 2008 kl. 19:41

Nu köpte jag den där lilla flaskan, fastän jag inte litar på innehållet. De skivade tryffelbitarna i oljan var hårda som bark och smakade verkligen ingenting!
Jag ska skriva ett mail till företaget och fråga.

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 20:54

Fråga inte Svampsmurfen, ställ krav på minst 1 kg tryffel för att inte ställa till med trubbel för företaget;) Det är ju så att de bluffar och kör med folks okunnighet angående lagstiftningen. Arom är inte det samma som äkta vara m.m.m.m. Jag har lust att sluta äta deras jävla skit( jag har så gott det går redan gjort det) och det gäller alla “livsmedelstillverkare” Det är dags för ett uppror, dags för oss att säga ” att nu jäv-l är det nog med era skit produkter. Jag som inte är köttätare försöker köpa ett bra pålägg till barnen, en skinka t.ex. Haaaa, försök om ni kan, utan tillsatts utan färgämnen, utan konserveringsämnen osv.———:(( Det är tur att amn äter svamp i stora mängder:)

0

Boman

20 nov 2008 kl. 06:31

Så nu kanske fler än jag börjar läsa på det finstilta, trots att man måste ha pannlampa och förstoringsglas för att klara det.
Oljan såg jag också, men ratade utan att ens titta närmare, som ren bluffprodukt. Tydligen rätt.
Har en lista någonstans, på en Lätt Skagenröra. Den innehåller 22 olika E-nummer!  Listade alla ämnen och det var typ 5 konserveringsmedel, 4 färger etc. Ick!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone