I helgen 15-16 nov. hittade jag ett par svampar som jag behöver lite tips om.
1. En vaxskivling, olivgrön till brungrön hatt, mycket tydligt blank, slemmig hatt.
Något oljig smak typ olivolja!
Är det frostvaxskivling eller olivvaxskivling?
Annat?
2. En kremla, smutsgul hatt, gråaktig fot.
Växtplats mellan ek och rönn i blandskog med mest björk och mindre grupper av unggran.
3. En mussling med grönaktig till grönbtun hatt, ljusa skivor med lite rosa anstrykning och en tydlig svart “sotring” mellan skivor och fot.
Grönmussling?
Annat?
Tack Irene!
Vaxskivlingen hade blekgula skivor och lite mer brunblek fot.
Det som fick mig att undra var smaken, eftersom det nu finns en “olivvaxing”.
Kremlan förvånade mig mest genom sin sena förekomst, samt att den såg så smutsig ut i färgnyanserna trots att det var ganska unga i övrigt fasta och friska exemplar.
Grönmusslingen var trevligt att få bekräftad.
Är den ätlig?
Jag hittade också kremlor när jag var ute i går, blekt smutsgulgröna, grå i foten, nästan som tegelkremlan, friska o fina om än lite vattenstinna. De växte i bland/tallskog. Jag blev också förvånad att hitta kremlor efter frost! Hoppas någon vet vad vi har hittat Bo, för det verkar som om det är samma. Jag har inte heller något foto, för just då öste regnet ner…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.