0 1433 visningar

10 svar

Blomkålssvamp

Gittan

17 nov 2008 kl. 18:34

Hej! Jag har aldrig förstått finessen med blomkålssvamp. Jag tycker aldrig att den blir god. Vad gör jag för fel? Hur kryddar man den bäst? Har en massa i frysen och vill gärna använda den.

0

Lena M

17 nov 2008 kl. 18:49

Vilka bekymmer ! :o)
Själv har jag bar hittat ett ex och det var förra året, stekte den bara i lite smör och saltade en aning.
Men gå in på RECEPT så kanske något faller dig i smaken, friterad säjas vara en höjdare men kanske inte med förvälld, djupfryst svamp?

0

Totte Gbg

17 nov 2008 kl. 19:04

Stek den i smör o salta lite så brukar den bli god, tycker jag iallafall.
Du kan ju även steka den med annan blandsvamp, testa dig fram och se du tycker om.
Jag har bara friterat färsk o det blir oxå jättegott o varför inte prova även om den varit frusen, kan bli lika gott.
Den har en ganska så kryddig stark smak i sig själv tycker jag, antingen tycker man om den eller så gör man det inte. Den är en av mina favoriter :)

0

svamp

zingo

17 nov 2008 kl. 21:08

Jag har också en granne som plockar massor av svamp och låter stå på trappen tills det ruttnar.
Hon vet heller inte vad hon ska göra med det…....

0

svamp

Bo E

18 nov 2008 kl. 12:29

vilket slöseri!

Jag hör snarare till dem som bara plockar det jag behöver.
Har nog aldrig tagit tillvara en frisk svamp som jag kastat, om det inte i så fall varit av tveksamhet till dess matvärde.

Bra då att ha svampguiden tillhands för att ställa frågor.

Blomkålsvamp är gott tycker jag, smörstekt, friterad eller i grönsakswokblanbdningar har jag testat den.

0

svamp

Värmdöbo

18 nov 2008 kl. 12:34

Oj hugaligen! Är inte det en utav dödssynderna att låta finfin svamp förfara sådär…

0

blomkålssvamp

Lilla My

18 nov 2008 kl. 12:56

Grejen med just blomkålssvamp är att den ofta är så blöt… den måste stekas ganska hårt, eller friteras, för att den ska smaka riktigt bra. Kokt är den enligt min uppfattning :P

0

blomkålssvamp

Bo E

18 nov 2008 kl. 14:09

Blöt?

Ja jag brukar lägga den i blöt för att få ut ev. inhysingar inne i krumelurerna.

I mitt tycke är blomkålsvampen mycket fast och broskig och just denna egenskap gör att den funkar att fritera till skillnad från “blöta” svampar som släpper ut vatten som löser upp frityrsmeten!

0

friterad bäst

Hasse

19 nov 2008 kl. 21:34

jag provade den först i år och så värst mycket smak (doft har den dock) har den inte. Men friterad blir den både dekorativt och kinesfrityrsmakande. Ta ganska tunn, kryddig smet och fritera varmt.

0

Nääää!

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 22:13

Är det bara jag som har provat den som, BLOMKÅL. Om man stuvar den, typ blomkålsstuvning så får man faktiskt en blomkålsstuvning som är baserad på svamp, vad nu det skall vara bra för:) men gott är det!

0

stuvad

klas jaederfeldt

19 nov 2008 kl. 23:20

en lätt stekning av den sedan gräddstuva den mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, härligt att frysen är full

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone