Jag sitter med en bild som jag vill använda i ett projektarbete för svampkunskap I… Missade tyvärr att anteckna vilken art det var när jag höll den i handen. Jag tror det är skrovlig taggsvamp, Sarcodon scabrosus. Finns det något som talar emot det? Arten finns på platsen.
Det är ju inte varje dag man ser dessa taggsvampar. Ibland är det mycket svårt att skilja mellan skrovlig taggsvamp och blåfotad taggsvamp (S. glaucopus). Irene, är de skiljetecken som du anger, rosa ton och nedlöpande taggar något som gör dem enklare att skilja åt? Och den andra bilden som visar en ovansida, är det verkligen S. scabrosus? Det skulle väl lika gärna kunna vara blåfotad taggsvamp?
Den andra bilden visar scabrosus enligt min uppfattning.
S. glaucopus är blekare, mer gulbrun på hatten, utan dragning åt violett eller rosa.
Den rosa tonen gör scabrosus särskilt lätt att känna igen som ung.
Men det finns fler sällsynta arter i gruppen, en med arbetsnamnet “modestum”, t.ex. Någon som vet om den är utredd och har fått något definitivt namn än?
I mitt senaste inlägg här finns lite info. http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115428&fnr=1&sok=slät&Start=0&Offset=50&21
Har inte vidare kontaktat vare sig Ryman eller Nitare, men kommer att göra det!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.