nu så när man trodde säsongen var slut, springer man på 3 kilo trattis när jag var och pyrsade härförleden. Men nu har fantasin tagit slut, jag har stekt, stuvat, gjort smarriga såser och torkad i mängder, men inte mer av det.
Någon som vet något mer man kan göra med dem? Slänga är inget alternativ tycker jag.
det var många bud om att sylta dem, ska ta och göra, kan jag göra av 2, 3 kilo i ett svep. Soppa är ju bra också, jag tycker de torkade ger mer smak. Men några färska i förgyller definitivt.
Vad hade Per Morberg i sin soppa? Jag såg honom på TV häromdan, han var i afrika tror jag visst. Han verkar lite roligt bortkommen.
Denna? http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=317
låter väldigt gott, ska testa den.
Men vad sjuttsingen är det för konstiga recept med blatte osv, någon barnunge som är inne och skämtar på receptsidan.
Kan det vara ett problem att ha mycket svamp på lager?
Javisst, ge bort dem om du inte vill ha själv.
Men annars ser jag ingen direkt gräns för hur mycket som kan torkas.
Torkade trattisar håller sig väl länge och kan som sagt även ges som presenter.
Kanske det blir svårt att få burkar så det räcker eller…?
jo, jag brukar ge bort i present, till de som uppskattar det iaf. Burkar är dock ett problem, jag försöker samla dem, men min sambo tycker att det är för mycket burkar och slänger dem innan jag hinner torka ur dem. Sen har jag sett att många man gett dem till aldrig använder dem, kan vara ett kulturellt problem. En del kommer från länder där det av tradition inte förekommer så mycket svamp i maten och då fattar de inte riktigt. Verkar inte hjälpa att förklara heller.
Men soppa låter som en i dubbel bemärkelse god idé, ska prova det med lite nybakt bröd.
Man behöver massor av burkar under bär- och svampsäsongerna, jag samlar tomma glasburkar i en dynbox på balkongen. Dynboxen är också väldigt bra att förvara färska trattkantareller i - de har ju säsong när det oftast är kallare utomhus än i kylskåpet. Jag har även äpplen där.
Jag har också sparat burkar men tycker inte att jag får bort lukten från det som varit i från början, typ saltgurka, salsa och sånt. Har diskat för hand, i maskin, låtit stå länge i vatten osv. Känns luktfritt ett tag men sen när man öppnar burken efter ett tag är lukten tillbaks.
Testa att lägga in burk och lock i frysen några timmar, det hjälper på en del lukter! Är det “fettlösliga” lukter, så kan det kanske hjälpa att gnugga med något som innehåller lite fett. Tex om jag hanterat lax eller sill, så gnuggar jag händerna med kaffesump, ( kaffebönor innehåller lite oljor), och sen tvättar jag med vanlig tvål. Har inte testat på burkar, kom bara på att det kanske går bra. Det funkar faktiskt när man luktar lax om tassarna!
Det är det gummiliknande tätningsskiktet på insidan av locket som tar åt sig lukten. Glas är ett inert material som inte luktar något om det är väldiskat. Jag försöker spara glasburkar efter t ex sylt, de brukar inte lukta så mycket. Däremot lägger jag inte torkad svamp i burkar som tidigare innehållit något med ättika, t ex sill eller inläggningsgurka.
Det kan vara besvärligt att få bort klisterrester efter etiketter. Ibland går de bort med vanlig tejp. Klisteresterna fastnar på tejpens klister, men ibland funkar det inte. Då tar jag till aceton.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.