0 793 visningar

46 svar

Är svampsäsongen över eller?

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 19:47

Nääääää, det är den inte:)) Inte för oss i Skåne i alla fall. Lite från ett par timmar i “skogsdungarna” runt HBG i dag. Sammanlagt nästan 10 kg. Trattkantareller i bra kondition, Svart trumpet lite blöta, det regnade man annars förvånansvärt bar med tanke på datumet och så det största sjoket Ostronmussling som jag någonsin hittat ca: 5 kg utmärkta svampar:))))

0

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 19:54

Va fina dom är Jas.jag så några fina ostronmusling på crongatan häromdan inte säkar på gatunamnet.
Hur är det med foten

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 19:57

Och så några Ostronmusslingar, jag vet att någon från HBG vet var svamparna är plockade;)

Bild 3 ca: 5kg, badrumsvågen

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 20:00

Det är dig jag syftar på i föregående :) Nja efter rundan idag så haltar jag, vänta på operation.

0

Hasse

19 nov 2008 kl. 20:17

väldigt fin svamp får jag säga Har ni inte haft frost därnere månne?

0

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 20:28

J aså du var där ute i Väla skog fan du tratt där jag hittad några där för år tillbaka

0

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 20:30

Jo vi har men inte så mycket det kommer nu

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 20:42

schyyyyy! GretheF Skåne! Jag förstår inte vad du skriver men, om du känner igen lågan på min bild som kommer nu så har jag lämnat en hel del små som kommer att bli ca: 5 kg om några dagar. Jag åker till Blaha, Blaha holmarna på lördag så åk ut till lågan och plocka dem om några dagar.

0

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 20:46

Det var där vi träffades ja jag ska åke ut där på lördag om det inte har fruset för myckett ,nu vet inte jag var dom “holmarna” finns

0

Usssch...

svampstaff

19 nov 2008 kl. 21:02

Vilken äcklig bild på ostronmusslingar:(
Fan får flytta till skåne…för här går det måååånga mil för en deciliter…tyvärr.

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 21:03

Kanarieöarna Grethe! Grand Canaria/Las Palmas/Mas Palomas, + 25g ingen snö , inget regn och ingen SVAMP :( Mittenstigen rätt upp, tag till höger i t-korset gå 10m. sedan är de där till vänster. Sedan finns det inget mer ;))

0

Sofia, Skåne

19 nov 2008 kl. 21:05

Ett stort grattis, JAS. Dina svampfångster är som vanligt imponerande. Grethe, du får nog plocka dem tidigare, för det ser inte ut som någon skånsk svamp kan överleva denna helg. Tur att Helena i Lund hann få lite trattar i present, för om ett par dagar är det kört.

0

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 21:08

Öj så trevligt för dig men svamp kommer du att sakna

Trevlig tur

0

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 21:12

Ja dom pratar om minus 8 Så jag har myckett att se till dom näste två dagar.Har du hittat mycket svamp sista tiden???????

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 21:12

svampstaff, tyvärr måste jag meddela dig och övriga medborgare att om ni inte har med er mutor i form av svamp, konserverad, torkad eller fryst i ordentligt inneslutna förpackningar eller att ni har med er mycel för inplantering av för oss Skåningar okända och goda matsvampar så är gränsen mot Skåne stängd;) Tja eventuellt kan även kontanter i större mängd oxå accepteras:))

0

svampstaff

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 21:13

Jag hållar med dig Jas

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 21:19

OBS! Ostronmussling har inga problem med - garder, de som var isbitar i måndags var helt ok idag även om en del var södersparkade så var de helt ok. Låt dem bara sitta kvar och skörda när tempen är på + igen! Det gäller ju även en hel del annan svamp oxå, trattisar, trumpet och idag såg jag även riskor, kremlor m.m och de var helt ok, vi hade faktiskt - 4g i måndags och det var inte tö på hela dagen, inte i skogen i alla fall.

0

JAS!

anithau

19 nov 2008 kl. 21:41

Är gränsen stängd även om det kommer “blå mandel” och hjortron?

0

JAS!

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 21:46

Nix! Då möts alla med STORA FAMNEN :)

0

JAS!

anithau

19 nov 2008 kl. 21:50

Tack, det gläder mig.
Förresten ha en trevlig semester, sola, bada och glöm bort all svamp för ett tag.

0

JAS!

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 22:01

NIX! Jag kommer att dyka efter äkta tvättsvamp, och så finns det en massa andra svampar i havet, TJOHOO:)

0

JAS!

anithau

19 nov 2008 kl. 22:29

OK!
Du får väl göra det då...!!!??

0

svampstaff

GretheF Skåne

19 nov 2008 kl. 22:30

Ja jag vet jag var ute i måndags också

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 22:47

Just nu luktar hela lägenheten Hav/svamp/tork/vin/Jag har tagit tillvara på Ostronmusslingens “fötter”. Tvättat noga, ingen tåbira, skivat, och har på tork, skall göra ostronmusslingsfotsvampsmjöl!:)

0

svampstaff

svampstaff

19 nov 2008 kl. 23:26

Jisses Jas??
Ja som tycker svampen satt sig på MIN hjärna!!
Kollegan undrade varför jag tittar mer ut i skogen än på vägen när jag kör ner till oskarshamn???
Jag vet inte??Sa jag?
Fan, visst vet man att man kan RÅKA se en ostronstam nånstans:)
Och inser svampberoendet…

0

svampstaff

Birgitta D

19 nov 2008 kl. 23:31

Hur länge stannar du Jas? Jag åker till Maspalomas nästa fredag den 28:e. För övrigt har Tranås köpt hoppborg är det från dig?

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 23:52

Jag är där då.  tel.nr 0708-872523, Mitt.nr.= 531128-000, tjohooo. Du vet hur man gör:)

0

AEN i Degeberga

20 nov 2008 kl. 09:24

Absolut inte! Dessa bytte jag mot Helena i Lunds knäckebröd i morse och det fanns mer… Trattisar alltså, knäckebrödet vet jag inte!

0

Birgtta D

20 nov 2008 kl. 10:20

Sven o jag skall bo på Blue Star Koala.

0

Bo E

20 nov 2008 kl. 11:09

Jag bor i örebro och här tror jag den sista kantarellfångsten skedde i söndags innan snön kom.
Nu är snön borta men nåt annat än vinterskivling har jag inget hopp om inför kommande lördag.
Inte fy skam heller…

0

Birgitta D

20 nov 2008 kl. 13:41

Det är den definitivt inte här heller, hittade finfina ostronmusslingar, de första här i trakten någonsin för en stund sedan. Hur tillreder man dom?

0

Tina Nordberg Kolsva

20 nov 2008 kl. 14:02

Över??? O nej,o nej har bara gått in i ett annat skede, period 4 den korglösa.
Plockandet är över(tror jag)Skulle jag råka på ostronmusslingar, knyter jag ihop långkallingarna att plocka i.Händerna fria för kamera, stativ och batterier.En härlig period, man är till och med ensam i skogen
och betesmarkerna.
Ha det gott i dag skiner solen och vi har 2 cm snö.

0

Bo E

20 nov 2008 kl. 14:29

Kan man ta tillvara frusna ostronmusslingar så ska jag väl göra det om jag träffar på några.
Nu verkar vintern vara här för i alla fall denna kommande helg…

Apropå tillredning så tycker jag att ostronmussling funkar bra som “blandade svampar” i grönsakswok, gärna ihop med vinterskivling eller vad du nu har tillhands….

0

Birgitta D

20 nov 2008 kl. 15:53

Tack Bo E

0

Helena i Lund

20 nov 2008 kl. 16:20

Jag måste tacka dej AEN, nu ska jag börja rensa mina underbara trattar, och det ska bli ett kärt besvär! Knäckesäsongen är inte slut på långa vägar, det slutar inte växa förrän sommarvärmen kommer! Prova med vällagrad prästost och tex syltade fikon, det smakar! Hade velat prova att sylta trattar, men nä, dessa ska gå till “redig” mat!

0

GretheF Skåne

20 nov 2008 kl. 19:14

Grattis Helena till svampen jag hitade 2 liter själv i dag

Nu undrar jag om jag kan få köba lite knäckebröd av dig det låter så gott

0

Helena i Lund

20 nov 2008 kl. 20:08

Jag ska baka en ny laddning så snart jag hinner Grethe, det jag har kvar av denna är redan tingat! Men i god tid före jul i alla fall kan jag ha ett nytt lager till salu! Jag kommer att meddela när det drar ihop sej, ok?

0

BirgittaD

20 nov 2008 kl. 20:12

Jag är också intresserad av att köpa eller byta knäckebröd till jul. Då får jag hem familjen. I övrigt är det bara jag som äter eftersom gubben är glutenintollerant. Det tar eviga tider att äta upp ett paket. Ha det bra.

0

GretheF Skåne

20 nov 2008 kl. 20:42

Ja det låter bra Tack ska du ha

0

AEN i Degeberga

20 nov 2008 kl. 21:49

Tack själv Helena! Jag funderar på att lägga fram ditt goda knäcke på julbordet, ljuga och säga att jag bakat det själv…
Smakade en bit ikväll med cheddar och havtornssylt…mmmmm….

0

Birgitta D

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 05:45

Faktiskt Birgitta, så bakar jag ca 2 ggr om året glutenfritt knäcke, för jag har några kunder med celiaki! OM du är sugen på att prova så säjer jag till nästa gång!

0

AEN

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 05:57

Så klart du kan ta äran av det AEN! Skulle det mot förmodan komma någon som handlat av mej tidigare, så kommer dom att tänka: pyttsan, detta är Helenas knäcke! ;)Och jag har gjort misstaget att sätta fram för mycket knäcke på julbordet… se till att du spar undan till dej, bröd kan gästerna äta hemma!

0

HELENA

anithau

21 nov 2008 kl. 08:05

Jag är mycket intresserad av glutenfritt knäcke. Köpa av dig.
Kan du inte hojta när du är på gång med nästa bak.

mailadress: anithalundberg@hotmail.com

0

HELENA

anithau

21 nov 2008 kl. 08:06

Glömde en sak, särskilt om det är lactosfritt också.

0

HELENA

BirgittaD

21 nov 2008 kl. 09:54

Hojta för allt i världen. Är jätteintresserad av speciellt det glutenfria.

0

Anitha

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 13:10

Knäcket i sej är helt mjölkfritt, men ibland har jag riven (ekologisk naturligtvis) parmesan i degen, i princip laktosfritt alltså. Om du inte klarar det så får du säja till, det finns så många olika grader av laktosintolerans. Och ja, jag jobbar som kommunal kokerska, jag har 120procentig koll på alla kostavarter! ;)

0

Anitha

anithau

21 nov 2008 kl. 13:22

För min del är det ok, eftersom det inte blir någon mängd.
Jag längtar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone