Nääääää, det är den inte:)) Inte för oss i Skåne i alla fall. Lite från ett par timmar i “skogsdungarna” runt HBG i dag. Sammanlagt nästan 10 kg. Trattkantareller i bra kondition, Svart trumpet lite blöta, det regnade man annars förvånansvärt bar med tanke på datumet och så det största sjoket Ostronmussling som jag någonsin hittat ca: 5 kg utmärkta svampar:))))
schyyyyy! GretheF Skåne! Jag förstår inte vad du skriver men, om du känner igen lågan på min bild som kommer nu så har jag lämnat en hel del små som kommer att bli ca: 5 kg om några dagar. Jag åker till Blaha, Blaha holmarna på lördag så åk ut till lågan och plocka dem om några dagar.
Ett stort grattis, JAS. Dina svampfångster är som vanligt imponerande. Grethe, du får nog plocka dem tidigare, för det ser inte ut som någon skånsk svamp kan överleva denna helg. Tur att Helena i Lund hann få lite trattar i present, för om ett par dagar är det kört.
svampstaff, tyvärr måste jag meddela dig och övriga medborgare att om ni inte har med er mutor i form av svamp, konserverad, torkad eller fryst i ordentligt inneslutna förpackningar eller att ni har med er mycel för inplantering av för oss Skåningar okända och goda matsvampar så är gränsen mot Skåne stängd;) Tja eventuellt kan även kontanter i större mängd oxå accepteras:))
OBS! Ostronmussling har inga problem med - garder, de som var isbitar i måndags var helt ok idag även om en del var södersparkade så var de helt ok. Låt dem bara sitta kvar och skörda när tempen är på + igen! Det gäller ju även en hel del annan svamp oxå, trattisar, trumpet och idag såg jag även riskor, kremlor m.m och de var helt ok, vi hade faktiskt - 4g i måndags och det var inte tö på hela dagen, inte i skogen i alla fall.
Jisses Jas??
Ja som tycker svampen satt sig på MIN hjärna!!
Kollegan undrade varför jag tittar mer ut i skogen än på vägen när jag kör ner till oskarshamn???
Jag vet inte??Sa jag?
Fan, visst vet man att man kan RÅKA se en ostronstam nånstans:)
Och inser svampberoendet…
Över??? O nej,o nej har bara gått in i ett annat skede, period 4 den korglösa.
Plockandet är över(tror jag)Skulle jag råka på ostronmusslingar, knyter jag ihop långkallingarna att plocka i.Händerna fria för kamera, stativ och batterier.En härlig period, man är till och med ensam i skogen
och betesmarkerna.
Ha det gott i dag skiner solen och vi har 2 cm snö.
Kan man ta tillvara frusna ostronmusslingar så ska jag väl göra det om jag träffar på några.
Nu verkar vintern vara här för i alla fall denna kommande helg…
Apropå tillredning så tycker jag att ostronmussling funkar bra som “blandade svampar” i grönsakswok, gärna ihop med vinterskivling eller vad du nu har tillhands….
Jag måste tacka dej AEN, nu ska jag börja rensa mina underbara trattar, och det ska bli ett kärt besvär! Knäckesäsongen är inte slut på långa vägar, det slutar inte växa förrän sommarvärmen kommer! Prova med vällagrad prästost och tex syltade fikon, det smakar! Hade velat prova att sylta trattar, men nä, dessa ska gå till “redig” mat!
Så klart du kan ta äran av det AEN! Skulle det mot förmodan komma någon som handlat av mej tidigare, så kommer dom att tänka: pyttsan, detta är Helenas knäcke! ;)Och jag har gjort misstaget att sätta fram för mycket knäcke på julbordet… se till att du spar undan till dej, bröd kan gästerna äta hemma!
Knäcket i sej är helt mjölkfritt, men ibland har jag riven (ekologisk naturligtvis) parmesan i degen, i princip laktosfritt alltså. Om du inte klarar det så får du säja till, det finns så många olika grader av laktosintolerans. Och ja, jag jobbar som kommunal kokerska, jag har 120procentig koll på alla kostavarter! ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.