Vilken start på säsongen!
Förra året hittade jag för första gången i livet toppmurklor. I dag bestämde jag mig för, utan några större förhoppningar, att besöka platsen för fyndet. Till min stora glädje hittade jag summa 15 st i olika storlekar. Dags att skörda om c:a 1 vecka efter det utlovade regnet.
Fyndplatsen är en öppen, sandig plats i gran- och tallskog. Det finns spår efter en gammal, mindre brand i området.
Tack för informationen!
Har gått och grunnat på i vilken miljö man ska söka toppmurklor. Det låter som ungefär samma som för stenmurklan då.
Den enda toppmurkla jag sett växte på en nedlagd åker invid en sten. Brukade som barn bränna gräs där varje vår. Kanske trivs de på brandplatser, alltså?
Jag har hört talas om att toppmurklor ofta hittas på marker där det har brunnit, men det är inte sådana ställen jag har hittat dem på. Det har istället varit platser med mycket sten och grus - t.ex. övergivna gruvområden eller kalkbrott som har börjat växa igen, ofta rika på blommor. På ett ställe kommer jag ihåg att det växte mycket förgätmigej. I dessa marker brukade jag hitta andra ovanliga svampar också, bl.a. klormurkla och pokalmurkla.
Jag tror inte att klockmurklan är vanligare norrut - enligt Nordic Macromycetes förekommer den sällsynt från södra Sverige upp till Västerbotten.
Det lustiga är att de enda exemplar jag har sett tidigare är sådana som en bekant brukade visa upp från sitt jordgubbsland i Gagnef.
Man kan nästan misstänka att den har blivit spridd från plantskolorna, för i vårt jorgubbsland är miljön inte alls idealisk. Det är alldeles för öppet, torrt och näringsfattigt där.
Per Å,
jag har inte så mycket annan erfarenhet av toppmurklor annat än att de föredrar marker med relativt högt pH.
Om du brukar kalka i trädgården, är det nog bra att fortsätta med det, men säkrast med långsamt verkande material som snäckskal, olivinsand, krossad kalksten eller liknande. Är det kalkrik mark från början, behövs det ju inte.
Råd som jag har sett från sådana som har försökt odla toppmurklor (och lyckats ibland), är att strö ett 3-4 cm tjockt lager på marken med en blandning av sågspån, täckbark och aktivt kol (fråga mig inte varför), och tillsätta kalk för att få ett pH-värde omkring 7-7, 3.
Från kontinenten kommer ofta rapporter om toppmurklor växande i rabatter och planteringar där man har använt träflis som täckmaterial för att bevara fukt och hålla ogräs borta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.