0 632 visningar

20 svar

Årets första toppmurklor

Bengt Sandh

11 maj 2006 kl. 13:14

Vilken start på säsongen!
Förra året hittade jag för första gången i livet toppmurklor. I dag bestämde jag mig för, utan några större förhoppningar, att besöka platsen för fyndet. Till min stora glädje hittade jag summa 15 st i olika storlekar. Dags att skörda om c:a 1 vecka efter det utlovade regnet.
Fyndplatsen är en öppen, sandig plats i gran- och tallskog. Det finns spår efter en gammal, mindre brand i området.

0

bo e

11 maj 2006 kl. 14:00

Tack för informationen!
Har gått och grunnat på i vilken miljö man ska söka toppmurklor. Det låter som ungefär samma som för stenmurklan då.
Den enda toppmurkla jag sett växte på en nedlagd åker invid en sten. Brukade som barn bränna gräs där varje vår. Kanske trivs de på brandplatser, alltså?

0

Lena M

11 maj 2006 kl. 16:30

Grattis Bengt, det låter härligt. det är inte ofta man hittar toppmurklor. Bland stenmurklor har jag hittat och på en gammal ödetomt , i syrenbersån. Lena

0

bo e

11 maj 2006 kl. 16:54

hmm..intressant…
närmaste buske vid mitt barndomsfynd var en stor syrén!

0

bo e

11 maj 2006 kl. 17:39

Toppmurklan verkar alltså inte föredra barrskog utan kanske kan finnas på sandig mark i andra miljöer?

0

Lena M

11 maj 2006 kl. 18:56

Bo
Inte är jag säker, men tror att det är större möjligheter att finna dem i ängs- och hagmarker. Kanske någon har vetskap om detta ? Lena

0

Irene A

11 maj 2006 kl. 22:49

Jag har hört talas om att toppmurklor ofta hittas på marker där det har brunnit, men det är inte sådana ställen jag har hittat dem på. Det har istället varit platser med mycket sten och grus - t.ex. övergivna gruvområden eller kalkbrott som har börjat växa igen, ofta rika på blommor. På ett ställe kommer jag ihåg att det växte mycket förgätmigej. I dessa marker brukade jag hitta andra ovanliga svampar också, bl.a. klormurkla och pokalmurkla.

0

Marita i kallax, Luleå

12 maj 2006 kl. 09:02

Jag hittar dom ofta tillsammans med midsommarblomster på samma marker som stenmurklor. Förra året hittade jag två stycken i mitt rabarberland. Förmodligen finns det trä i backen.

0

Anna

20 maj 2006 kl. 13:02

Hej. Ville bara berätta att min mor som bor på Gotland, plockat ca 1700 toppmurklor i år. Dem växer gärna i gammal ängsmark.

0

Lena M

21 maj 2006 kl. 10:10

Är det med sanningen överensstämmande ?
Det låter onekligen mycket och att räkna dem tillika. Är det någon annan här på forumet som hittat toppmurklor eller någon annan art av ätlig svamp ? Lena

0

Irene A

21 maj 2006 kl. 18:25

1700 toppmurklor låter onekligen mycket, t.o.m. för att vara på Gotland.
Det är annat det än den ensamma klockmurklan jag hittade idag i jordgubbslandet. Den är visserligen ätlig, men anses inte ha något större matvärde. Den ser inte särskilt aptitretande ut heller.

0

Lena M

21 maj 2006 kl. 21:21

Av ditt svar Irene får jag en bild av att Gotland är ett svamprikt landskap.
Är där många olika arter och stora mängder ?  Lena

0

Irene A

21 maj 2006 kl. 22:03

Större mängder av svamp tror jag väl inte att det är på Gotland, men ön har en ganska annorlunda svampflora jämfört med resten av landet. Framför allt finns det rikligt av vissa arter som är både kalk- och värmekrävande, bl.a. de runda toppmurklorna.

0

klas jaederfeldt

22 maj 2006 kl. 00:33

grattis till klockmurklan Irene, jag har bara lyckats få se den en gång, men den kanske är vanligare norrut, eller…..

0

Irene A

22 maj 2006 kl. 09:01

Jag tror inte att klockmurklan är vanligare norrut - enligt Nordic Macromycetes förekommer den sällsynt från södra Sverige upp till Västerbotten.
Det lustiga är att de enda exemplar jag har sett tidigare är sådana som en bekant brukade visa upp från sitt jordgubbsland i Gagnef.
Man kan nästan misstänka att den har blivit spridd från plantskolorna, för i vårt jorgubbsland är miljön inte alls idealisk. Det är alldeles för öppet, torrt och näringsfattigt där.

0

Anna

28 maj 2006 kl. 14:21

Hej igen. Ville bara tala om att igår följde jag med mor och vi plockade 3 fulla kassar med rundade toppmurklor som annars är sällsynta… Så i år är det på Gotland murklorna finns.

0

Irene A

28 maj 2006 kl. 17:26

Det verkar vara ett riktigt bra år för rund toppmurkla - har hört att de har hittats i Borlänge med omnejd också.

0

Per Å

28 maj 2006 kl. 20:16

Har fått toppmurklor i min trädgård växer på en skuggig plats.
Kan jag öka chanserna att jag får murklorna år efter år?????

0

Per-Åke Sandströn

29 maj 2006 kl. 08:28

Jag hittade 48 stycken när jag letade efter stenmurklor
på en singelbelagd skogsväg mellan Saladamm och Jugansbo!
Vill gärna ha recept om någon har!

0

klas jaederfeldt

29 maj 2006 kl. 09:38

per-åke   jag tycker att smaken oftast blir bättre på toppmurklorna om du torkar dem först, ett liknande fenomen som sandsopp altså

0

Irene A

29 maj 2006 kl. 15:40

Per Å,
jag har inte så mycket annan erfarenhet av toppmurklor annat än att de föredrar marker med relativt högt pH.
Om du brukar kalka i trädgården, är det nog bra att fortsätta med det, men säkrast med långsamt verkande material som snäckskal, olivinsand, krossad kalksten eller liknande. Är det kalkrik mark från början, behövs det ju inte.
Råd som jag har sett från sådana som har försökt odla toppmurklor (och lyckats ibland), är att strö ett 3-4 cm tjockt lager på marken med en blandning av sågspån, täckbark och aktivt kol (fråga mig inte varför), och tillsätta kalk för att få ett pH-värde omkring 7-7, 3.

Från kontinenten kommer ofta rapporter om toppmurklor växande i rabatter och planteringar där man har använt träflis som täckmaterial för att bevara fukt och hålla ogräs borta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone