0 879 visningar

7 svar

En Ovanlig en raritet!

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 21:50

Tja, brun brödkorgssvamp eller vad det är, är väl inte så ovanlig och den andra i nästa serie är inte eller helt unik men inte är det vanligt att den påträffas på detta substrat!

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 21:59

Judasöron på Fläder, båda sorterna har jag sett och på Bok och på Alm men idag för första gången på en granlåga! Det skall helt klart sägas att det verkar bli/är ett makalöst Judasöron år/säsong det myllrar av dem så jag tänker faktiskt plocka en del, även om det inte är riktigt ok. men om jag backar, blundar och bara spretar med fingrarna så får jag händerna fulla av dessa svampar. Så när jag pratar med experterna så menar de att ett sådant här år så får man förvänta sig Judasöron på en del substrat där de inte är “vanliga”

0

svampstaff

19 nov 2008 kl. 23:05

Tja? Ett extremt år som i år plockade jag 20L kruskantareller:)
Så plocka lite judasöron du Messias…

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

19 nov 2008 kl. 23:18

svampstaf, Tröööööööööööötttt det är nya/idag, svampar som gäller, gammat skit, bhaa:)

0

svampstaff

"JAS" Helsingborg

20 nov 2008 kl. 17:05

Hej igen svampstaff. Jag ver lite trött i går när jag svarade på ditt inlägg, ber om ursäkt för “tonen” och jag fattade inte det där med kruskantarellerna. Du fick ju rätt mycket skit för det, så om jag plockar lite öron så säger jag inget om det, för de är väl fridlysta? ;)

0

JAS

Helena i Lund

20 nov 2008 kl. 17:44

Är judasöra en god svamp? Jag har för mej att det finns en liknande svamp som används i asiatisk matlagning, har provat och det blev gummibandssoppa! :) Inget för mej alltså, men vad tycker du?

0

Helena

Bo E i Örebro

21 nov 2008 kl. 13:05

Lite broskigare än gummiband tycker jag om den asiatiska “black fungus” som finns att köpa torkad i välsorterade asiataffärer.

De är vanliga i wokrätter.

Tyvärr har jag aldrig hittat vildväxande judasöra, de verkar vara en sydligare art (Skåne).

Men vem vet, jag tyucker att vi fått en viss svängning i svampfloran även häruppe i Närke efter de senaste mildvinteråren.

Vissa tickor har t ex ökat markant.
Kanske dags för judasöra om det håller i sig.

Just nu känns det inte som om det blir nån mildvinter här i år.
Det har redan börjat hålla sig stadigt under nollstrecket här.

0

judasöron

"JAS" Helsingborg

21 nov 2008 kl. 13:18

Smakar inte mycket men jag gillar konsistensen. Inte tycker jag att man kan kalla det för gummibandsaktigt men visst den är ju inte mjäll utan har ett visst tuggmotstånd. Om man torkar den och låter den sedan dra i ett “kryddat” vatten så får den smak av detta om man sedan steker den vilket i och för sig är lite bökigt då den hoppar rundor som om den levde och sprätter och håller på så är den ok tycker jag. Men någon delikatess är den inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone