Hur mycket svamp/gr/hg/kg går det båt för att färga ett hg. ullgarn.? Färgar ni på gråa eller blekta/vita garn? Jag har på 80talet växtfärgat garn från ? jösses? Arbrå/Järbrå? Sålde på marknader. Inköp då ca: 8 - 14kr/hg ut på marknad 45/65kr/hg.. Jag köpte garnet ofärgat så klar, olika grå nyanser och sedan plockade jag allt som behövdes och kokade, betade, sköljde, sköljde, sköljde, och sålde. På marknaden i Hudik gick det så där, ca 15 000: - men i Rättvik lossnade det ordentligt, sålde för 36 000 utan att stiga ut ur bilen? Första kunden frågade efter ett garn och jag klev in där bak, polaren, och när jag klev ur 45 min. senare så var allt sålt. Jag skulle tro att om ni/vi organiserade en “svampfärgning” av garn och la en försäljning i ex. STHM/Mlmö/GTB/ tja det är bara svamptillgången orken och lusten som sätter begränsningarna. Jag ordnar kontakterna m.m.
Det är lite olika vad som går år. Men till ex Blodspindling går det åt 30 g svamp/100g garn och då kan man ha efterbad som ger mer färg i ljusare nyanser. Kanelspindlingarna är ju härliga färgsvampar överlag. Den illaluktande busksvampen ger blått och lysticka ger lila. Bara en sån sak. :o)
Kolla in Hjördis hemsida hon har lärt många färga garn med svampar. Hon och Hans Marklund skulle ge ut en bok om svampfärgning, ngn som vet om den kommit?
http://hem.passagen.se/hjordis/
Soory Totte trodde att den länken var bättre…
Här är några jag som nybörjare tittat på:
http://www.svagan.se/forums/f%C3%A4rga-med-svamp-och-lav-p11872.html
http://school.chem.umu.se/Experiment/103
http://www.bioresurs.uu.se/bilagan/pdf/Bilagan2_2004_augusti.pdf
Tack! Jag vet inte vad jag sökte på förut men nu har även jag hittat några bra sidor…bla på Klas sida :)
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001AD42/?OpenItemURL=S000BBABE
Hej Nilla!
Kommer du ihåg vad du betade med?
Sammetsfotad pluggskivling är en av de mest fascinerade svamparna att färga med, den innehåller flera sorters färgämnen.
Ibland får man med samma betning zink, gulgrönt i första badet och violett i efterbadet,Andra gånger får man skogsgrönt eller violett- violettgrå med vilken betning som helst.
Om du har boken skapa av svampfärgat garn av Carla och Erik Sundström och Miram Rice kan du på sidan 42-43 läsa mera.
Att du fått en rödviolett färg beror på att det finns flera färgämnen i svampen.
Vilken färg var det på garnet från början? Vitt grått????
När jag färgat med alunbetat garn så har jag fått gråviolett när det torkat och i badet ser det mycket mer violett ut.
Gulskivig kanelspindelskivling Cortinarius croceus, den har gula skivor under hatten när den är ung, det är också en sådan svamp som innehåller flera färgämnen,betat med alun vinsten så blir det i första badet brungult för att i andra badet bli den vackraste klargula färgen.
Första gången jag färgade med den svampen så trodde jag att det var en annan sort,men jag har färgat med den flera gånger.
Jag har hört att om man färgar med björknäver längst nere vid stubben på björken,det ska vara på våren när trädet savar så ska man få skarprosa färg.
På vissa stora björkar som är nedtagna på våren kan man se hur det rinner och droppar rosa “saft”
Jag har aldrig testat själv.
Rapportera gärna om du får någon häftig färg!
Hej Nilla Elisabeth J mfl!
Bor en bit norr om Ske-å (se Elsy’s bilder på “Jag hittar inte svampen”) så förstår ni att man längtar till lite varmare tider.
Här kommer några bilder från hösten -07 då jag och min syster färgade med rödskivig kanaelspindelskivling
svamp färgning aug-07
Hej!
Vad roligt med en till som gillar att färga med svampar.
Hur fick du så stark rosa av kanelspindelskivlingen? Betning?
Här i Södra Råda Gullspång är det också snö vi har fått cirka 1½ dm men idag har det börjat att bli plusgrader.
Tyvärr han jag aldrig ut med kameran och ta några vackra vykortsbilder,med snö på träden.
Jag har också fått ett nytt diskbråck i ländryggen eller så är det spinal stenos,jag ska på akut magnetröntgen i mellandagarna.
Min svampsäsong tog hastigt slut i september då det var som mest med färgsvampar,då kunde jag inte röra tre tår och ännu mindre ta på mig strumpa eller promenera med idiotsmärtan,diskbråck läker som bekant men nu har det kommit tillbaka på annat vis.
Jag hoppas att 2009 blir ett bättre år i svampskogen för mig!
Jag har massor med torkad färgsvamp, så det finns resurser och kompisen har får och så har vi kontakter på Gotland med de som har får.
Ha det gott i snöskogen.
tiden går så fort, hustrun å jag åkte till Orsa, allt var torrt som fan, taskigt med svamp, vi åkte in på någon skogsbilväg, och plötsligt var det sammetsfotad pluggskivling överallt, jag bar på en 70 liters ryggsäck, med några mackor å en öl i, det var bara att äta upp, ryggsäck, 2 korgar fylldes med färgsvamp som skulle tas hem, mitt minne av det var att det var tungt att bära
Just det garnet var betat med tenn och det var naturvitt. Jag har också fått lila nyanser av sammetsfotad och gröna ja det är helt otrolig. Om man upptäcker mitt i badet att garnet har en fin färg kan man flytta över garnet till en annan kastrull med 90 gradigt rent vatten och fortsätta tills en timma gått. Då avbryter man färgningen och den stannar vid den färgen man valt. Det har jag gjort just med sammetsfotad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.