Nu när vintern har gjort sitt intåg här i Dalarna börjar man desperat titta efter svampar på konstiga ställen… Var in till min granne igår och på hennes yttertrappa (av trä förstås!) växte en rad med små fina tickor.. jag hann inte fota dem innan snön kom men de såg tunna ut, några mm bara och kanske 4-5 cm som bredast och i färg ungefär som tårticka, mörkbrun med en vit kant. Nån som har ett förslag? Antar att trappan är byggd av furu.
Blödskinn (Stereum sanguinolentum) kanske?
Nu har jag kollat i min svampbok och jag tror att det kanske inte alls är en ticka utan en mussling, nämnligen Vedmussling. Och jag skrev fel att den var i färg som tårticka, jag menade ju klibbticka… Färgen stämmer rätt bra med dem du föreslog Irene, men med tanke på hur de växer tror jag att det är Vedmussling. http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Gloeophyllum%20sepiarium&Category=Svampe Men de jag såg växte “på rad”. Jag ska försöka pillra loss en i helgen så jag ser undersidan riktigt!
hur konstigt det än låter så räknas Vedmusslingen till tickorna, i många ticksläkten finns det svampar som har skivor och taggar, en del andra musslingar hör till andra släkten, allt går i varandra, det finns tilloch med en “ticka” med porer, som är en slemsvamp
Tack, det var intressant! Jag var över till grannen och lyckades bryta loss en liten frusen bit (-5 grader här) och visst var det en Vedmussling, men alltså en ticka ändå! :-) Jag har inte brytt mig alls om tickor förut, men jag kanske ska börja titta lite mer på dem..
Ju mer du kan dessto mindre vet du. Fy 17 vad mycket det finns att lära om svamp. jag är i alla fall tveksam om jag skall gå kursen i vedlevande svampar, men det av privata skäl. Försöker att lära mig ändå via mina underbara kamrater i Linköpings svampklubb. Jag tycker tickor är jättesvårt alla ser likadana ut lol eller också är de jätteolika men lika för b…. klibbtickor. Andra går inte att se, tex de som växer resupinat under lågor. Hoppas din granne tar bort vedmusslingen annars kanske hon inte har någon trappa eller fönsterbågar till slut.
Jag har alltid misstänkt att tickor är knepiga så jag har inte heller gått kursen om vedlevande svampar! Tycker att de flesta tickorna här i Dalarna verkar vara björktickor eller klibbtickor ;-) Jag ska börja titta på dem med nya ögon o ge dem en chans i alla fall!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.