Hej!
I vilken terräng hittar man stenmurklor? I Sälenfjällen där jag är uppväxt hittade man murklor på 1 eller 2 år gamla hyggen. Dom som “satte plant” hittade massor.
Men i Stockholmsområden känner jag inte till några “hyggen” om det finns några. Var kan man annars hitta dom? Och när? Är det nån som hittat häromkring?
Jag som bor mitt i Sörmland (Malmköping) hittar murklor på många olika ställen. Ganska nya hyggen, hjulspår och stigar i skogen, vid rotvältor osv. Största förekomsterna brukar vara på “störd” mark men det händer att jag hittar dom även mitt i mossan i djupa skogen. För övrigt så är det i alla fall här gott om dem i år.
Lycka till med letandet!!!
bygg en murkelgrop till nästa år, gräv bort 1x1m x 10 cm skogsmark, kasta bort det det du grävt upp, nytt hål innuti det andra, 60 x60 x60, fyll det hålet med dagstidningar, fyll på med den sand/jord som du grävt upp, nästa år kanske ett 50 tal murklor, vet en som fick 99 st jag fick bara 4 st
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.