Det har varit många frågor om murklor på kort tid.
Se Ullas, Annes inlägg 2:dra och 3:dje denna månad, samt Bo e:s ” “andra vårsvampfyndet”.
Själv hittade jag ett fyrtiotal idag där de fällt granar och alla växte i hjulspåren efter skogsmaskinen.
Inom parantes: det ser ut att bli gott om blåbär om inte det blir en frostknäpp eller extrem torka.
Till sist, såg jag första ormen för säsongen. Mörkgrå/svart med två ljusa fläckar på huvudet, men den hade fasligt bråttom.
Regnet hänger i luften f.n Lena
så bra då!
regn brukar vara bra för svamptillväxten.
Här i mellansverige har vi en riktig torrperiod nu, men jag har ändå hittat stenmurklor vid två tillfällen just i hjulspår efter skogsmaskiner, och det var i kanten av ett sankt område så det stod vatten och fukt upp i hjulspåren här och där.
I andra liknande miljöer emndast några hundratal meter bort har jag dock inte sett en enda murkla, så de verkar komma väldigt sporadiskt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.