På ansvarslösa hundägare!Som släpper hundar lösa i naturen!
Det kvittar hur snäll eller lydig din hund är. Idag vid dalen kom en mamma med barnvagn och en lös hund? Den galopperade mot mig och “ozzy” (min kopplade hund).Och det var en rottweiler! Och min är en “mördarhund” amstaff!! Det funkar inte!! Fick springa för livet för att inte rottisen skulle komma ikapp!! Och då tänker jag inte på skador på mig eller min hund! Utan skadorna min hund kan åsamka andra…Med rubriker som följd givetvis:(
Sen att slå isär 80-90kg muskler har jag gjort 3? ggr. pga attacker från lösa hundar? Senast hamnade jag på akuten själv av ett hundbett från en såååå snäll hund?
Jag tar mit ansvar som hundägare, och har ozzy alltid kopplad.Men hur tänker ni/folk som släpper fram så kallade snälla hundar till min kuse??
Mkt dåligt..
Inget hundforum ja vet!Men om folk bara kunde LÄSA och LÄRA innan gallanrinner ur kroppen.Förutfattade meningar om ditt o datt är väl det värsta vi lider av? Eller hur?
Har haft många hundar, men den här rasen tar priset, som kelgris:) och svampkompis!Rör honom och du rör mig!
Vi trivs ihop i skogen ozzy o ja!
Rör honom och du rör mig?
Du säger att du har en mördarhund. När någon annan rör min hund, en dvärgschnauzer, så blir han stolt och glad och utgör inget hot mot varken mig eller någon annan. Är det likadant med din mördarhund?
Min hund älskar människor, gör din det?
Du missuppfattade mig bengt!Mördarhund är er/massmedias bild av min ras.Givetvis älskar han människor, speciellt barn!Utnämd som en av dom bästa raserna vad beträfar umgänge med barn “american staffordshire terrier”...Grejen var väl att folk släpper sina hundar, och tror att alla hundar acksepterar en attack, framrusning! Det gör inte min “nisse” Han försvarar husse! Så koppla era luddbollar snälla??
Tack zingo!
Dvärgschnauzer typ hnger väl i bakspegeln o torkar efter skogsturen??
Skämt o sido jag älskar alla hundar, men hatar hundägarnördar..lösa hundar för mig är inom brukshundsomrråden.Det är ju så att om en schnuzer hoppar på min kopplade “mördarhund"så är det inte mitt fel!Ni måste fatta att vissa hundar inte är som mummintroll!! utan försvarar!
Dumt att blanda in hungar i ett svampforum iofs.
Men blev så jävla rädd ida när rottisen kom galopperande!!
Vet att min fixat honom ,men det är ju inte grejen…blod, stön och en förtvivlad mamma bl.a +att jag blivit sönderbiten, eftersom jag lägger mig i.
Är det inte enklare att koppla era hundar? Hunden mår inte dåligtMen jag mår dåligt över ert beteende tyvårr..
Jag kanske låter tuff?
Jag är tuff!
Men när det gäller djur så är jag blödig så in i norden.
Värnar om djur o natur.Fiskar mkt. men släpper tilbaka det mesta.
Hunden är en tuffing givetvis, som sin husse..Man väljer ras efter person:)
Han älskar mina svampexursioner typ..
Tycker att du låter väldigt vek!
Har heller aldrig hört att Amstaffen kallats “mördarhund”.
Skulle kanske vara att den till utseendet påminner (enligt okunniga hundvetare) om Pitbullen, som i övrigt inte finns som renrasig i detta land.
Jag håller däremot med dig om att ALLA hundägare, skall hålla sina hundar kopplade!
När våran Smilla (Golden) var yngre, tränade vi vardagslydnad mer eller mindre hela tiden på promenader. När man då möter en lösspringande hund, som springer fram till våran, förlorar hunden all inlärning som den lärt sig, och det är bara att börja om från början.
Detta är ingenting som dessa hundägare förstår sig på, och man funderar på hur deras lydnadsträning ser ut egentligen.
Kicki skrev:
Får man fråga om din Ozzy någonsin får leka med någon annan hund?
Vad har detta med saken att göra!!??
Låter du alltid din hund springa fram till andra hundar eller?
Då hoppas jag att någon i din närhet ringer i varningsklockan, och får din hund omplacerad till en BRA hundägare!
I byn där jag bor fanns det en kaxig tax som skällde och gormade så fort någon gick förbi. Varje dag gick en man med en schäfer förbi. Schäfern var säll, och brydde sig inte så mycket om taxen.
Vid ett tillfälle lyckades dock taxen smita ut från den inhägnade tomten och angreppet schäfern. Schäfern försvarade sig naturligtvis och högg taxen över ryggen med resultat att taxen fick avlivas.
VEK haha..
Ja du “vardagslydnad”:). Vek blir jag när jag VET vad som sker när min hund blir påhoppad av sk.snälla hundar.Det är inte kul att sitta på akuten med sönderbitna händer! Vet inte om det är vekt att slå isär sk.mördarhundar med sina bara händer?vilket jag gjort några gånger.Sen är ju Golden retriver den sk.snälla hund som utför flest attacker i Sverige, och som hoppat på min hund två gånger??
Råkar bara tycka om “amstaffen” för dess attityd och snällhet..Men kanske borde välja en mesig ras istället?
svampstaff:
“Sen är ju Golden retriver den sk.snälla hund som utför flest attacker i Sverige, och som hoppat på min hund två gånger??”
Att Golden och bla schäfern fått stå för mycket skitsnack i media är inte alls konstigt. Den har under många år varit den vanligaste hunden i vårat land.
Du (svampstaff) bidrar ju själv till att nervärdera din hundras, när du gång på gång kallar rasen “mördarhund”!
Äsch skriver bara vad andra anser min hund kallas!
Men inte bryr jag mig om sånt trams…
Tycker väl att det mesta är massmedias fel angående hundar och dess beteende..
Det viktiga är väl att man är ansvarsfull och har sin hund kopplad, oavsett vilken situation man befinner sig i…Hatar lösa hundar som rusar fram.
Häromdan kom en karl och sprang med en lös grand danoisliknande sak mot mig!! Jag ropade och fråade om det var en tik eller hane! En hane skrek han?Men lät den ändå springa fram til ozzy???Dom lktade 5sekunder innan det small!!!Och givetvis fick jag ta jobbet att få isär dom! Gud så trött jag blir..Ojdå var det ända han sa, den där ansvarsfulla löpnissen..
Bra rutet Savmpstaff! Hundar ska vara kopplade, punkt. På egen och/eller inhägnad mark kan de vara lösa. Med koppel kan riktigt bra pli jämföras. Avskyr skälliga “snälla jyckar” som ska fram till vilket pris som helst. Vi har en schäfer i området, lös för det mesta, de ha noll koll på den, den fattar inte stopp, inte stanna eller annat. Men man kan hugga tag i halsbandet och stoppa den, vilket jag gör. Och lämnar den till ägaren(eller ungarna som går med den) och ber att de kopplar upp.
Det finns andra som också går lösa, jagar rådjuren och hararna och “hälsar” på alla andra hundar, vare sig man vill eller inte.
Jag går ju med en stor hund, hane, som inte är min egen. Då är det inte kul med lösa jyckar som rusar fram. Visst är han snäll men kan ju bita ifrån om han känner sig trängd, full normalt. och både Pittbull och Amstaff och den engelska Staffen, är jordens gosegrisar. Människo orienterade och barnkära. Om man inte uppfostrar dem till annat.
Känner många av de raserna, de går fint ihop med min lånehund, trots att en del är hanar, för att de presenterats i lugn och ro.
Raserna har kraft i käkarna och beskyddarinstinkt. Ingen bra kombination om de blir attackerade, vilket det är i hundvärlden, om nån springer fram oväntat när man går med flocken. Det är ett hot mot flocken som hunden då försvarar. Om alla hundägare lär sig lite om hur hundar fungerar så slipper man en massa onödiga olyckor.
Mördarhundar är som nakenchock, påhittade av tidningsfolk. Taxar och andra småhundar biter oftare, skadorna blir bara inte lika allvarliga, alla gånger. De är oftare ouppfostrade och har ägare som tror att de förstår varje ord i människospråket och har därför inte brytt sig om att lära sig något om sin hund. Inte alla är så, men tyvärr väl många.
Snäll hund? Finns snälla hundar? Kan motsatsen vara ond hund tro? Finns onda hundar? Är det någon som kan hjälpa mig angående dessa funderingar.
Dresserad och odresserad hund kan jag tänka mig. Själv har jag flera gånger blivit anfallen av lösspringande hundar. Det är ingen trevlig upplevelse oavsett storleken på hunden.
Boman, du skriver:
“På egen och/eller inhägnad mark kan de vara lösa”
Jag är ofta ute i naturen på andras marker/skogar. Jag tycker du är ute och cyklar med ditt uttalande. Vi har ju allemansrätten så jag är lika rädd om det kommer en hund springandes mot mig oberoende vem som äger marken/skogen.
Må vara att jag cyklar, menade att på egen mark har man lite bättre koll på vilka som rör sig, än vart som helst i övrigt. Där vet man vanligen också var folk brukar gå och vart hunden gärna sticker om den får välja själv.
Allemansrätten innebär en massa skyldigheter också. Bland andra för hundägare. Hund ska hållas kopplad mest hela året, säger jaktstadgan, lokala ordningsstadgan säger hela året i många fall.
Jag växte upp med hund och har levt med hundar större delen av livet , so far, är inte rädd för dem oavsett ras men jag gillar inte heller lösa hundar springande emot mig. Har blivit biten en gång, av en liten terrier, annars nafsad bara. Morrad åt nån gång och har då särat på hundar som slagits bla.
Har min lös på tillåtet område, där jag har uppsikt och kopplar/kallar in, genast om någon närmar sig eller syns i närområdet.
Att kalla en hund för “snäll” är vedertaget, därför använder jag det ordet.
Dressyr har inget med hundens temperament att göra, vissa är mer ilskna än andra, vissa mer benägna att gå till attack, andra att leka med alla. Somliga hundar tål inte vissa andra hundraser, andra går bra med alla. Tikar är ofta grinigare vid löp. Hanar är aggressivare om det finns en tik i området i löp osv. osv.
De är djur, med instinkter som de reagerar på. Springer du är du byte eller vill leka. Att titta direkt på en annan hund, med stel kropp, är en utmaning, -kom an, så låt bli att stirra på hundar.
Så är du rädd, titta inte på hunden utan fortsätt lugnt eller stanna och titta bort. Stoppa händerna i fickorna om du inte vill att hunden sniffar på dem. Lär dig om hundens signaler och språk, så är de inte så farliga.
Min man, som var rejält hundrädd när vi träffades, ligger på golvet bredvid den stora lurviga och gosar, rätt ofta. Eftersom det inte är obotligt kändes det helt onödigt att vara rädd för något som finns så ofta i vår näromgivning. Och det gick lätt att “programmera ” om honom.
Kanske något att testa på?
Intressant diskussion det här!
Är hundrädd, sedan jag i barndomen aldrig fick lära mig vad hundar gillar/inte gillar och blev “ihoptussad” med dem (utan överinseende av vuxna) utan instruktioner. Klart som korvspad att man måste testa att rycka dem i svansen när man är 5 år!! Resten kan ni räkna ut själva…
Idag, 30 år senare, är jag fortfarande livrädd för hundar jag inte känner. Men får vi bekanta oss med varandra på bådas villkor så blir vi ofta goda vänner vänner! Gillar speciellt att gosa med min kompis bullterrier, men om en okänd chihuahua kommer springandes emot mig blir jag livrädd - får hjärtklappning och springer åt andra hållet, gömmer mig i en garderob och grinar! :-/
Kontentan är: tänk på oss hundrädda, även om din hund är “snäll”! Här i storstan finns många som låter hunden styra husse - hunden kommer springandes och hoppar upp på mig och husse kommer efter, dragandes av hunden.
Svampstaff - kan du starta en kurs för dessa? Kanske egentligen borde vara körkort på att få ha hund…
Min tant som heter Svea Silverstolpe-Johansson har både stavar och röd jacka men jag gillar henne ändå...
Men visst skulle jag föredra henne ännu mer utan stavar och med blå jacka.
Dessutom är hon ganska dålig på att stava så jag har bett henne att gå med i en studiecirkel för häromdagen höll hon på att försvinna rätt ner i ett vattenfyllt dike när hon mitt under pågående stavgång plötsligt brast i uppmärksamhet när hon mötte en snygg karl.
F.n. åtnjuter hon husarrest under vilken hon begrundar sitt öde…
Det finns inga onda/goda hundar. Raser är framavlade i ett visst syfte, av oss människor! Skaffar man sig en viss ras utan de rätta kunskaperna kan det gå väldigt illa. Det är många som tror att “jag kan forma min hund, oavsett ras”. Att sedan amstaff med flera fått dåligt rykte beror på ägare som inte vet hur de ska handskas med vad de har i snöret. Nä, håll era hundar i koppel om ni inte har pli på dom. Det finns oxå folk som är hundrädda och som inte känner sig ett dugg mindre rädda när matte ropar “han vill bara hälsa, är så snäll”, när hunden kommer dundrande i 50 knyck mot dem.
Jag tycker att människor bör ta itu med sina fobier, inte lägga över ansvaret på andra. Min hund är snäll och om någon blir rädd för henne är det inte på grund av något hon eller jag har gjort. Som hundägare är jag inte automatiskt medskyldig till dumheter som andra hundägare har begått eller obehagliga hundupplevelser som folk varit med om. De allra flesta sällskapshundar är snälla, vilket man inte kan säga om människor. Jag blir räddare för människor än för hundar som dyker upp oväntat i mörkret.
Det är knappast ngn överdrift att påstå att fler människor årligen i Sverige skadas av andra människor än av hundar. Obefogad rädsla är fobisk. Den oro som vetskapen om att man riskerar att bli utsatt för rån- våldtäkts- eller misshandelsförsök kan ge upphov till är, åtminstone här i Helsingborg, befogad och alltså inte en fobi. Jag ivrar inte för utegångsförbud för människor eller ens koppeltvång för såna människor som jag tycker ser lömska ut, jag bara påpekar att det finns en hel del att vara rädd för när man är ute och går och att hundar nog tillhör det man behöver oroa sig minst för. Man gör sig själv en väldig otjänst genom att vara rädd för sådant som inte är farligt.
Det finns lagar i Sverige som reglerar hundhållning. Du som hundägare har ansvar för din hund och dess beteende, oavsett om du vill det eller inte! Vad sen folk har för fobier eller inte har ingen betydelse!! Gå in och granska vad lagen säger om lösspringande hundar och rätta dig sedan efter det.
Vänligen
Ullis
Vår hund får alltid gå lös i skogen på våra promenader. Hon går aldrig mer än 5 meter ifrån. Om jag ser en annan hund eller en annan människa så självklart kopplar jag upp hunden eller håller fast henne tills de passerat.
Vår grannes ena svärdotter har stor skräck för alla typer av hundar så förr tog vi alltid in vår hund när de kom på besök. I början av sommaren valde den här kvinnan själv att hon ville lära känna vår hund och det har gått hur bra som helst.
Det hjälper aldrig att säga att hunden är snäll. En hundrädd människa måste själv övervinna sin rädsla för varje NY hund de möter.
Själv tar jag fullt ansvar för min hund och hennes handlingar eftersom det är upp till mig som hundägare att fostra henne. Jag låter henne endast gå fram till folk som frågar om de får hälsa.
Jag skulle själv bli fruktansvärt rädd om t.ex en stor lösspringande tjur, eller ko, kom springandes mot mig. Då hjälper det inte att ägaren skriker att han/hon är jätte snäll och bara vill hälsa!
Vi människor är alla olika. Visa respekt och hänsyn till de ni möter och låt varje människa själv besluta om de vill hälsa på hunden.
Låt inte hundarna springa fram till andra hundar utan den andra ägarens tillåtelse. Det är inte heller säkert att den andra hunden är fisk! Vill ni verkligen riskera att er hund blir smittad av ngt bara för att hon/han springer fram till en annan hund? Bara för att er hund är snäll så betyder inte det att alla andra är det. Din hund kan bli svårt skadad.
Hej!
Har med intresse läst ovanstående inlägg om hundar; kopplade eller okopplade, rädsla, fobier osv…
Under många år har jag själv varit panisk rädd för hundar; detta efter ett hundangrepp i barndomen. Numera har vi i familjen en samojedtik; 9 år gammal. Den bästa terapin mot hundfobin var för mej att skaffa en egen hund. Det tog däremot några år innan beslutet mognade fram. Nu har jag lärt mej att tolka hundspråk och “mindre bra ledarskap”.
OCH….....jag säjer aldrig “Hon är så snäll” för det var det värsta jag visste på den tiden det begav sig. Det finns tyvärr många mattar och hussar som abdikerat från ledarskapet och mera ser sina hundar som människor.
Jag var med och lyssnade på en man som var hade kurser i att dressera hundar, det lät i mina öron stämma överrens med hur man uppfostrar barn tyckte jag.
Sedan frågade jag varför hans hund inte fick hälsa på andra hundar och då kontrade han med att “vi människor går väl inte fram till alla vi ser som vi inte känner o hälsar?”.
Han höjde aldrig rösten till sin hund utan viskade och gjorde tecken. Höjde han rösten var det till samtalston för han sa att en hund hör så väldigt bra så när man pratar i samtalston är det som att skrika i megafon till den.
Jag har aldrig någonsin sett en sådan väluppfostrad hund som han hade.
Jag är lagom rädd för hundar och allergisk. Ser jag en hund komma springande mot mig står jag still tills ägaren tagit hand om sin hund. Svär inombords för jag blir rädd och tycker synd om hunden som inte fått lära sig regler, precis som barn utan regler…blir vilsna…
Dumt av mig att svära och stå i. Jag skrev i affekt. Är bara så trött på att hundägare är nonchalanta mot mig/min integritet och tar mig för givet. Om jag någon gång kommenterar detta så får jag höra att jag är en ynklig fan, att jag borde visa respekt för hund/hundägare och att det är upp till mig att ändra på mig. Det är inte ok längre. Jag gör en “falling down” och skickar kemtvättsräkning till nästa hundägare vars bihang solkat min ytterrock. Sen att de är väldigt vackra att titta på....en helt annan biff….och Klas….jag försöker givetvis att följa lag och förordning så långt det går…..det borde man väl göra för att bibehålla ett civiliserat samhälle?
var ute på gig med mitt reggaeband och skulle spela på knutteklubb (snälla knuttar, inga bandidos!) och vår mixare och vår sångare hade stora rastafrisyrer. En knutte kommer fram till turnébilen och kikar in….
-Har ni hundar i bilen? frågar han!
..jag tänker tillbaka ca 2 månader. Pågående älgjakt och jag och min vän rastade min hund utefter vägen där vårt sommarställe ligger. Ca 100m fram ser jag något som rör sig i diket. Håller åt min hund som blev väldigt intresserad och började dra ditåt. Helt plötsligt ser hunden i diket oss och lägger sig ner. Han hade just nosat i en plastpåse som såg ut att innehålla fika eller något liknande. Hunden har ett orange varselband runt halsen och en sändare. Jakthund.
Eftersom den lagt sig ner tänker jag att “fan va najs, den visar sig undergiven” .. jo PYTTSAN!
Helt plötsligt har besten vräkt sig mot oss. Min hund hoppar upp mot min famn och jag får upp honom medans jag försöker platsa den andra odågan som högg efter oss båda. Min vän får hjälpa mig med min hund som vid det här laget kvider av rädsla. Han håller upp min hund och “besten” hoppar upp på mig, jag tappar fotfästet (stod nära en lerig dikeskant). Kommer upp på benen, får tillslut tag på hunden och kikar tillbaka efter vägen. Där kommer en jägare som skrattande kallade på hunden “haha kom hit xxxx” och hojtade ett Gick det bra? till oss.
Jag var så arg, rädd och ja, jävligt förbannad (mina sotvaxingar var som en smet i byxfickan) på gubbjäveln - som var min fars gode vän så jag sa: Jadå! Fan vad skitig hund du har.
Ååå vad jag ångrar att jag inte läst lusen av den arrogante fan.
Ska man inte ta å koppla jakthundarna också - när man lix håller på?!
Nej - jag vill inte starta någon ny debatt om jägare/jakt. Men mina mosade sotvaxingar däremot. Dom DOG ju!! Visst borde man kunna kräva något slags skadestånd?! Dom var dessutom väligt välvuxna och maskfria.
Du har rätt där Micke, många hundägare har så dåligt vett att de borde gå i koppel, faktiskt. Iaf här kring asfalten i stan.
Inte tusan vill man bli påhoppad av smutsiga tassar, fast det “bara” är av glädje,inte heller vill man att vem som helst springer fram och hälsar(hund som människa) det är ägarens ansvar att lära den av med sånt. Noskvalster och andra sjukdomar vill jag inte heller komma i kontakt med, jag vill välja vilka hundar som hälsar nos mot nos när jag går med hunden.
Jag är liksom många rädd för hundar, men det är lättare att acceptera hundar vars ägare jag känner, ett “känner man ägaren känner man hunden”-tänk. Som nämnt i tråden finns det många “dumma” människor i världen och rent logiskt sett måste en del idioter ha hundar, det är av den anledningen jag är rädd för hundar, har hunden en idiot som ägare så är hunden ofta skadad. Sen att de flesta hundägare är hur snälla som helst och har snälla hundar är inte lätt att komma ihåg när en hund kommer emot en i hög hastighet. Dessutom kan en snäll hund med snäll ägare också attackera om den blir fel bemött… Så tack alla ni ansvarsfulla bra hundägare som kopplar era hundar
Jag har inte läst alla inlägg, så jag vet inte att det redan är någon som tagit upp att det vissa tider på året är ett lagbrott att ha hunden lös? Trotts det så möter man lösa hundar under även den tiden på året. Påpekar man att det inte är ett lagbrott så lägger man näsan i blöt. Antingen har husse/matte otrolig pli på hunden, eller så är det något inte jag ska lägga mig i. Många verkar också tycka att det är en rättighet att ha hunden lös, och att bli påtvingad koppel under en del av året är ett intrång i ens privata angelägenheter från statens sida. Undrar då om de som säger så verkligen förstår varför förbudet finns? Eller förstår att en hund är ett djur, som inte alltid lyssnar i alla situationer?
I vilket fall, så anser jag att en hund ska vara kopplad året om, med undantag för jakt. Vill man ha hunden lös ändå, så ska man tänka sig för var man har hunden är lös. Löparspåret eller andra miljöer där det rör sig människor är olämpligt.
Jag är inte hundrädd, har en hund själv, men jag har respekt för dem. Det har hänt att jag mött stora lösa hundar som sprungit rakt emot mig vilket jag kan uppleva som ganska obehagligt. Det har aldrig hänt någonting allvarligt, ännu.
Jag känner till folk i Linköping, hoppas det inte är dit din fina Ozzy ska ... http://archive.corren.se/archive/2008/8/26/jv1hl0zu2i78gc1.xml På tal om att ta dig till dalen kan jag ju tipsa om Lårviken. Där finns också en skreva som kan vara svampbeväxt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.