Jag arbetar ideellt för Ett klick för skogen. Det som antydes om Ett Klick För Skogen är trams och dumheter!
Illvilliga rykten som sprids och frågan är vem som tjänar på det… Jag tycker DET ska ifrågasättas och inte en stiftelse som arbetar för att rädda den lilla rest av svensk gammelskog som finns kvar.
Jag sätter ut mitt namn och telefonnummer och det går alldeles utmärkt att ringa eller maila mig om det finns frågeställningar.
Vi undanhåller inga fakta. Allt är öppet och redovisas som det.
Jag får en känsla av att här arbetar nättroll för att sabotera. På vems uppdrag?
Med skogliga hälsningar,
Eva Kullenberg, Ängelholm
eva@evaks.se
info@ettklickforskogen.se
0705-22 19 41
Och du, jag finns på hitta.se med öppna telefonnummer. Här är det raka besked och öppna kort som gäller.
Jag har förtroende för Ett klick för skogen och har med glatt hjärta skänkt pengar till Verle gammelskog. Men du kanske kan klargöra hur det är med de 7,5 miljoner som ska betalas, när skogen sägs kosta 6,5 miljoner? Det vore bra för oss att veta om detta är sant och vad den extra miljonen i så fall ska gå till. Vi har spekulerat om kringkostnader, men egentligen vet vi ju inte… Och jag kan faktiskt inte hitta några upplysningar om det på hemsidan.
Sedan skulle det ha varit bra med en ordentlig karta där man kan se områdets avgränsning. Länken till hitta.se ger ju bara en ungefärlig lokalisering. På kartan kunde man med fördel markera vilka delar som är klassade som naturvärdesobjekt av Skogsstyrelsen och vilka delar som uppfyller kraven för nyckelbiotop. Området verkar ju vara ganska välinventerat, men informationen på sidan är faktiskt inte så uttömmande!
Nu har jag läst i SFIs regelverk. Så här står det (KI betyder kontoinnehavaren):
7 §
KI ska vid information till allmänheten klart ange insamlingens ändamål och andra omständigheter av betydelse för bidragsgivaren. Utgångspunkten för bedömningen av förhållandena mellan KI och givare är, att marknadsföringslagens (2008:486) principer ska vara vägledande.
8 §
Av KIs marknadsföring ska framgå om och hur mycket av gåvomedlen som sparas i organisationen för finansiering av tidigare gjorda och framtida åtaganden.
Eva, har du svar på följande;
Hur ser tidplanen ut? Finns det någon möjlighet att ni hinner få ihop alla pengar i tid? Om inte, finns det möjlighet att låna upp pengarna eller hamnar handpenningen på nuvarande skogsägares konto då? Utan motprestation?
Om ni har någon plan för att få ihop pengarna, kan ni inte presentera den då? Nu verkar ni faktiskt inte seriösa. Tror ni har ett uppriktigt gått uppsåt men ett orimligt mål.
Människor blir alltid oroliga när det handlar om deras pengar?
Bara tanken att vi gör något plus rör oss i skogen är väl viktigast eller?
Sen om dom som har hand om det käkar gåslever rör mig inte i ryggen…
Förlorar jag 100spänn (två pizzor) må det väl vara hänt då.
Tycker att vi borde bli betydligt bättre på att försöka sprida intresset om skogen till våra barn m.fl…
En sketen urskog på några kvadrat hjälper väl inte, om vi inte kan se till att framtiden säkras genom våra avkommor eller?
Missförstå mig rätt!
Om några år finns inte jag och ni!Vem ska då ta över?
Det skrämmer mig mest!För kommande generationer har inte samma intresse tyvärr för naturen..Så jag njuter i min egoism nåt 20-tal år till, sen behöver inte jag bry mig mera…Jag har mina URskogar, där inte en käft sätter sina fötter.Skogen är heller inte intressant för avverkning..
“Människor blir alltid oroliga när det handlar om deras pengar?
Bara tanken att vi gör något plus rör oss i skogen är väl viktigast eller?
Sen om dom som har hand om det käkar gåslever rör mig inte i ryggen…
Förlorar jag 100spänn (två pizzor) må det väl vara hänt då.
Tycker att vi borde bli betydligt bättre på att försöka sprida intresset om skogen till våra barn m.fl…
En sketen urskog på några kvadrat hjälper väl inte, om vi inte kan se till att framtiden säkras genom våra avkommor eller?
“
Det handlar inte om att Eva och de andra som drivet EKFS skor sig, det handlar om en handpenning på 740’000 som redan är lagd. Hinner inte EKFS inte få in pengar så hamnar den hos den person/företag som äger skogen idag. Och felet begicks när man överskattade sin förmåga att få in kapital för att köpa skogen. Nu måste mer pengar komma in snabbt om inte förlusten ska bli ett faktum.
Sven-Arne: på hemsidan kan man felaktigt få uppfattningen att handpenningen är 740 000 eftersom det inte redovisas vad skogen kostar. Handpenningen är på 650 000, inget annat. Inte för att det spelar någon roll i stort men det är ytterligare en liten detalj som EKFS har “glömt” att nämna…
För övrigt är det väl mycket vanligt att man lägger en handpenning vid köp av en fastighet. Inte minst om man vill ha ett helt år på sig för att betala. Fastighetsägaren har ju bland annat räntekostnader att ta hand om.
Birgitta, enligt EKFS’ hemsida är den erlagda handpenningen “10% av 7 450 000 SEK”.
Den exakta summan är inte viktig i sammanhanget, men du har alldeles rätt i att det är vanligt att lägga en handpenning för ett kommande köp. Inget fel i det heller - om man räknar med att kunna genomföra köpet!
Frågan är hur EKFS har räknat med att klara det? Inte en chans med den insamlingstakt man har haft. För det skulle det ha krävts en mångdubbling av löpande sponsorpengar, och var skulle de plötsligt komma ifrån?
Jag tror faktiskt att det skulle vara lättare att få in pengar till Verleskogen, om någon/några går in som garanter med lån för att köpet verkligen ska kunna genomföras (kommuner, naturvårdsverk, WWF, postkodlotteriet eller vilka det nu kan vara som har tillräckligt med pengar..).
Maria, då håller jag tummarna för det!
Det skulle inte vara fel om man gick ut med det på hemsidan också, så att bidragsgivare vet att affären verkligen blir av, och att de som “köper” en bit av skogen verkligen har fått göra det, och inte bara gett bidrag till nya handpenningar…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.