Jag bakar på känsla, inte med recept! Vill du testa själv så hittar du recept lite här och var i tjockare kokböcker… de funkar men knäcket får ingen själ! ;)
Sätt en liten surdeg dagen innan, bygg vidare på den dag 2, släng i en näve frön, och kavla tills armarna värker, då blir det ett riktigt gott knäcke!
Helena!
JAg vill inte ha kummin, hoppas att Birgitta känner likadant. Det underlättar bakningen.
Själv ska jag gå till bagarstugan två gånger före jul. Jag bakar mjukkakor och säljer till mina kompisar. Ett ganska tunt lite segt bröd. Underbart gott - jag har ju smakat. Tänk Er, alldeles nygräddat och varmt, med smör och ost på.
Jag vet Helena. Visst är det fantastiskt vad det finns mycket bra alternativa varor.
Oatlys - vaniljsås, kan jag äta hur mycket som helst. Det blir man inte som en sytråd av. Men gott är det.
Det jag saknar är ett riktigt gott grovt mjuktbröd som är glutenfritt.
Det är svårt att få rätta “tugget” i glutenfritt bröd… Nästa hur man än gör blir konsistensen som sockerkaka. Jag har flera gluttar på min skola, och jag bakar allt bröd till dom som till alla andra. Jag experimenterar mej fram, riven kokt potatis ger lite segare konsistens, mycket solros o linfrö ger något att tugga på, rivna morötter/äpple ger saftighet o vacker färg, men jag tycker det blir så klistrigt och kort… har ni något tips?
Vem tillverkar Lantknäcke? När jag köper in till mina elever får jag hålla tillgodo med de varor som finns i anbudet. Eftersom jag strävar efter att köpa 100 % ekologiskt försöker jag hitta andra produkter min grossist kan hålla i lager, eller iaf ha som beställningsvara. Ständigt är jag på jakt efter bra varor, till och med en fredag kväll! :)
Jag har mjöl i håret och spisrosor på kind! Knäcket är färdigt, jag packar i påsar för fullt, och funderar över vem som vill ha vad… Boman, dej har jag under kontroll! Nu börjar jag bli gniden… är det någon som vill byta mot svamp så är det rödgul trumpet som gäller! ;) Annars kostar 1 påse 25 riksdaler, porto ca 10 per påse, plus ev. emballagekostnad. Jag ska se om jag kommer på nån patentlösning med kartonger, annars får jag köpa nåt vettigt. Och som jag sa tidigare, glutenfritt kommer vid ett senare tillfälle!
Gulliga"godispåsar” med nyttigt snacks!
Jag håller alltid undan lite för oförutsedda händelser, så det kommer säkert att bli en påse tillsammans med ditt glutenfria! Kanske kanske kanske hinner jag ta det glutenfria redan nästa helg… Ni får kolla in tråden! Och jag har bestämt att det glutenfria blir utan kummin. Punkt slut.
Väl bekomme Boman! Jag väntar på bytepaketet, min postica är INTE känd för sin effektivitet precis… Hoppas avin kommer idag! Begär numera paket-sms från det företag jag beställer ifrån, då kan jag hämta min beställning ibland en hel vecka tidigare än om jag väntar på avin. Men herre gud, de som jobbar i affären har nog häcken full, dubbelt så mycket att göra och färre personal… Så verkar det vara överallt numera, inte minst inom kommunal verksamhet!
Helena!
Tack för ett underbart gott hård bröd. Det glutenfria smakar lite som finn crisp,perfekt. Sedan att det är verkligt tuggmotstånd i dem är bara bra. Tänderna får jobba.
Jag tjyvsmakade det vanliga också, det är lika gott.
Jag kommer att beställa mer av dig.
Du har även mail från mig.
Jea: Klåfingriga arbetskamrater har tagit glutenfritt för vanligt knäcke, köpt, betalt, och ätit upp! Detta innebär tyvärr att jag inte har mer innan jul….. Men jag kommer att börja det nya året med att sätta en glutenfri och en vanlig knäckedeg, och kavla utav bara h@@@@ete! Detta gäller även Marixia, lagret är slut, och jag gör ett nytt anrop efter nyår! Då har jag kanske HOPPAS jag, fått tillbaka min dator så att lugnet kan infinna sej i mitt liv….
Tack jag har också fått brödet. Smakade på bägge sorterna och tyckte nog det utan var godast för jag gillar ju kummin. Det vore bra om du kunde skriva din adress någonstans eller gironummer för jag vill faktiskt knna betala, annars lär jag väl inte få köpa något mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.