0 408 visningar

78 svar

Knäckebrödstråden!

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 13:13

Jag startar denna tråden, för nu får jag leta knäckeinlägg i så många andra trådar att jag blir helt yr i mössan! Så denna tar vid där JAS’ svampsäsongtråd slutar, och förlåt att din tråd spårade ur JAS!

0

Knäckebrödstråden!/Helena

anithau

21 nov 2008 kl. 13:24

Då hoppar jag över hit.
Anmäler mitt intresse av knäckebröd. Mailadressen har du redan.

0

GretheF Skåne

21 nov 2008 kl. 14:11

Jag är en av dom som startede med att fråga dig om knäckebröd,men detta med att där kommer så många nya saker up är ju ett tecken på en levande site!!!!!!!!!!!!!!

Jag vill att du kommer ihåg mig i DEC. när du bakar tack

0

Grethe

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 16:37

Jag ska göra mitt bästa Grethe! Eventuellt bakar jag redan i morgon, vädret lockar mej INTE ut i skogen! Och en dag i taget brukar jag minnas…;)
Detta blir surdegskumminknäcke, så om det är någon som inte gillar kummin får ni vänta till nästa bak.

0

Grethe

Värmdöbo

21 nov 2008 kl. 16:40

Åå, det skulle jag vilja baka själv, är receptet hemligt eller kan du tänka dig att lägga in det vid tillfälle?

0

Värmdöbo

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 17:20

Jag bakar på känsla, inte med recept! Vill du testa själv så hittar du recept lite här och var i tjockare kokböcker… de funkar men knäcket får ingen själ! ;)
Sätt en liten surdeg dagen innan, bygg vidare på den dag 2, släng i en näve frön, och kavla tills armarna värker, då blir det ett riktigt gott knäcke!

0

Värmdöbo

Värmdöbo

21 nov 2008 kl. 17:25

Ok! Jag brukar göra finskt surbröd på enbart grovt rågmjöl, jag testar den surdegen med kummin i så får vi se hur det blir:-)

0

Anitha och Birgitta

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 17:27

Jag bakar inte glutenfritt i morgon, när hela köket dammar av mjöl! Men innan jul så ska det säkert bli av. Hoppas ni kan hålla er!

0

Värmdöbo

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 17:29

ja testa! Kavla tunt som fasen, krusa på slutet, och baka av tills det är helt genomrostat… men ta inte mina eventuella kunder ok? ;)

0

Värmdöbo

Väärmdöbo

21 nov 2008 kl. 17:32

Det är lugnt, jag lovar:-)

0

Grethe

GretheF Skåne

21 nov 2008 kl. 17:38

Dom skulde jag vilja prova och sen dom vanliga när du bakar dom. ja inte kommer jag ut i skogen i morgon heller som det har snöat här i dag och vi ska få frost i natt.

0

Grethe

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 17:46

Alltså Grethe, jag har inget “vanligt” knäcke… det smakar aldrig likadant från en gång till annan! Men som dansk borde du gilla kummin, servera med sill, smör, danbo, och en jubileum!

0

Grethe

Birgitta D

21 nov 2008 kl. 17:51

Bra att du kommer ihåg Sven (mig) och anithau. Vi kan behöva lite i januari när vi skall äta surströmming i umeå.

0

Grethe

Boman

21 nov 2008 kl. 18:02

Jag har redan bokat av kumminknäcket. Få se om det räcker fram till jul. Av nån anledning går det åt….

0

knäcke

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 18:09

Hehehe…. som jag sa till dej innan Boman, det är SVÅRT vanebildande! Undrar om det där pulvret jag strör i påverkar? ;)

0

knäcke

anithau

21 nov 2008 kl. 18:54

Helena!
JAg vill inte ha kummin, hoppas att Birgitta känner likadant. Det underlättar bakningen.

Själv ska jag gå till bagarstugan två gånger före jul. Jag bakar mjukkakor och säljer till mina kompisar. Ett ganska tunt lite segt bröd. Underbart gott - jag har ju smakat. Tänk Er, alldeles nygräddat och varmt, med smör och ost på.

0

knäcke

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 19:07

Alltså Anitha, något av det godaste jag vet i hela världen är varmt nybakat bröd, och så tjockt med kallt salt smör på! Undrar vad Anna Skipper skulle säja… hahaha!

0

knäcke

anithau

21 nov 2008 kl. 19:11

Klart underkänt, i alla fall delar av härligheten.

0

Grethe

GretheF Skåne

21 nov 2008 kl. 19:13

jag tar det du har LOL ja jag tyckar myckett om kommin men inte snabs och öl rör det alldrig

0

Grethe

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 19:20

Men Grethe dog… er du ikke dansk aligevel? ;)

0

Grethe

GretheF Skåne

21 nov 2008 kl. 19:20

Ja inte vet jag min Farmor var Svensk, jag har fått den fråga månge gångar här i landet

0

Anitha

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 19:23

Det finns ju laktosfritt smör Anitha! Hellre bli fet på riktigt smör, än magsjuk på lätt o lagom! ( sa Helena som är tunn som en pinne….)

0

Anitha

anithau

21 nov 2008 kl. 20:47

Jag vet Helena. Visst är det fantastiskt vad det finns mycket bra alternativa varor.
Oatlys - vaniljsås, kan jag äta hur mycket som helst. Det blir man inte som en sytråd av. Men gott är det.
Det jag saknar är ett riktigt gott grovt mjuktbröd som är glutenfritt.

0

Anitha

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 20:54

Det är svårt att få rätta “tugget” i glutenfritt bröd… Nästa hur man än gör blir konsistensen som sockerkaka. Jag har flera gluttar på min skola, och jag bakar allt bröd till dom som till alla andra. Jag experimenterar mej fram, riven kokt potatis ger lite segare konsistens, mycket solros o linfrö ger något att tugga på, rivna morötter/äpple ger saftighet o vacker färg, men jag tycker det blir så klistrigt och kort… har ni något tips?

0

Anitha

anithau

21 nov 2008 kl. 20:58

Det är precis så jag upplever det mjuka brödet. Så då fuskar jag ibland - och magen tar stryk.
Jag köper glutenfritt hårdbröd - Lantknäcke. Otroligt gott.

0

Anitha

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 21:20

Vem tillverkar Lantknäcke? När jag köper in till mina elever får jag hålla tillgodo med de varor som finns i anbudet. Eftersom jag strävar efter att köpa 100 % ekologiskt försöker jag hitta andra produkter min grossist kan hålla i lager, eller iaf ha som beställningsvara. Ständigt är jag på jakt efter bra varor, till och med en fredag kväll! :)

0

Helena!

anithau

21 nov 2008 kl. 21:45

Det är Semper. De har flera olika sorter, men det här brödet är godast. De finns på ICA,COOP¨och Hemköp. Säkert har fler kedjor dessa produkter.
Ett paket kostar mellan 22-25:-.
Allt finns på glutenavdelningen.

0

Nybakat!

Helena i Lund

22 nov 2008 kl. 18:45

Jag har mjöl i håret och spisrosor på kind! Knäcket är färdigt, jag packar i påsar för fullt, och funderar över vem som vill ha vad… Boman, dej har jag under kontroll! Nu börjar jag bli gniden… är det någon som vill byta mot svamp så är det rödgul trumpet som gäller! ;) Annars kostar 1 påse 25 riksdaler, porto ca 10 per påse, plus ev. emballagekostnad. Jag ska se om jag kommer på nån patentlösning med kartonger, annars får jag köpa nåt vettigt. Och som jag sa tidigare, glutenfritt kommer vid ett senare tillfälle!

Gulliga"godispåsar” med nyttigt snacks!

0

Nybakat!

Helena i Lund

22 nov 2008 kl. 18:49

Alternativet är att det hämtas i Lund förståss, men det blir väldigt dyrt för en del av er! ;)

0

Nybakat!

anithau

22 nov 2008 kl. 19:24

Gu, vad det ser gott ut. Jag längtar tills det blir min tur.

0

Nybakat!

Birgitta D

22 nov 2008 kl. 19:25

Oj vad gott det ser ut. Jag vill ha 1 påse glutenfritt och en påse med gluten, så du får spara till mig och skicka samtidigt med det glutenfria.

0

Nybakat! Birgitta

Helena i Lund

22 nov 2008 kl. 19:32

Jag håller alltid undan lite för oförutsedda händelser, så det kommer säkert att bli en påse tillsammans med ditt glutenfria! Kanske kanske kanske hinner jag ta det glutenfria redan nästa helg… Ni får kolla in tråden! Och jag har bestämt att det glutenfria blir utan kummin. Punkt slut.

0

Nybakat! Helena

anithau

22 nov 2008 kl. 19:35

Jag beställer 3 påsar glutenfritt.
Tack för kumminfritt bröd.

0

Nybakat! Helena

Jea

23 nov 2008 kl. 13:38

Tror du att det kan bli lite glutenfritt över till mig också? Det vore toppen i såfall.

0

Nybakat! Helena

Helena i Lund

23 nov 2008 kl. 13:57

Absolut Jea, när jag bakar så bakar jag rejält! Först beställer ni en påse för att smaka, sen känner ni att ni måste ha mer… suget blir så stort att ni vill ha knäcke varje dag! ;)

0

Grethe

Helena i Lund

23 nov 2008 kl. 13:57

Hur många påsar vill du ha Grethe?

0

Grethe

Anna L, Sthlm

23 nov 2008 kl. 14:25

Jag vågar inte beställa.. är redan en sucker på knäckebröd ;-)

0

Anna L

Helena i Lund

23 nov 2008 kl. 16:27

Mmmm då kanske det är bäst att låta bli, men det är roligare att falla för sina frestelser! ;)

0

Grethe

GretheF Skåne

23 nov 2008 kl. 18:04

En till att börja med “måste veta hvad jag kastar mig ut i” LOL

0

Anna L

GretheF Skåne

23 nov 2008 kl. 18:06

Men du Helena det kan sätta sig på höfterna detta att falda för fristelserna

0

Grethe

Helena i Lund

23 nov 2008 kl. 19:20

Vill du ge mej din mailadress Grethe?

0

Grethe

GretheF Skåne

23 nov 2008 kl. 19:37

grethe.fauland@comhem.se

0

Nybakat! Helena

Jea

24 nov 2008 kl. 12:04

Jag sticker och arbetar på onsdag i 2 1/2 vecka. Kommer hem den 15 dec. Jag vet inte om jag har tillgång till internet där jag hamnar. Men av och till kan jag säkert kolla mailen! Min mailadress är jeanette@hamnon.se

0

Nybakat!

Helena i Lund

24 nov 2008 kl. 17:56

Grethe, du har mail!

0

Nybakat!

GretheF Skåne

24 nov 2008 kl. 18:15

Helena du har mail

0

Nybakat!

Helena i Lund

25 nov 2008 kl. 17:57

Ni som vill beställa knäcke, jag har lärt mej en ganska dyr läxa idag! Att skicka 5 påsar i en låda kostade 55. Att skicka en liten fesen påse i en liten fesen låda kostade 35!!! :( Så tänk på det när ni ska beställa… Tur att det är försvinnande gott!

0

Nybakat!

anithau

25 nov 2008 kl. 18:52

Helena!
Då ändrar jag mig till 5 påsar gluten och kumminfritt.

0

Nybakat!

Birgitta D

25 nov 2008 kl. 21:33

Jag vill ha 4 påsar glutenfritt och 2 med gluten.

Anithau har min mailadress. Jag kan skicka henne min hemadress på mail så kanske hon vidarebefordrar den till dig.

0

Nybakat!

Jea

25 nov 2008 kl. 22:05

Jag vill gärna beställa 3 utan gluten och 2 vanliga. Jag ger dig adress om/när du mailar mig. Jag är som sagt borta till den 15/12, men har med mig “bankdosan” och hittar kanske någonstans att bo där jag har internetuppkoppling.

0

Nybakat! /BirgittaD

anithau

25 nov 2008 kl. 22:17

Hej!
Det går hur bra som helst.
Skicka adressen till mig så vidarebefordrar jag till Helena.

0

Nybakat!

Birgitta D

26 nov 2008 kl. 10:19

Skrev fel 4 med och 1 utan. Det blir visst %.Kunde inte räkna igår.

0

Nybakat!

BirgittaD

26 nov 2008 kl. 10:20

Fel igen 4 utan gluten och 1 med. Ha ha

0

Nybakat!

Helena i Lund

26 nov 2008 kl. 13:09

Hahaha Birgitta… jag skriker till när glutenknäcket är färdigt, och så tar jag upp beställning igen! Du kan (om du vill) ändra dej 7-8 gånger till! ;)

0

Nybakat!

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 13:46

Helena du har brev på väg från mig vill du säga till mig när du har fått det????????

0

Nybakat!

Helena i Lund

26 nov 2008 kl. 14:21

Absolut Grethe, du har paket på väg, säjer du till när du fått det?

0

Nybakat!

GretheF Skåne

26 nov 2008 kl. 14:57

ja det ska jag,tror det är här i morgon

0

Nybakat!

Boman

27 nov 2008 kl. 08:32

Mmmmm, gott! Provsmakat senaste paketets innehåll.Tack Helena!

0

Nybakat!

Helena i Lund

27 nov 2008 kl. 08:59

Väl bekomme Boman! Jag väntar på bytepaketet, min postica är INTE känd för sin effektivitet precis… Hoppas avin kommer idag! Begär numera paket-sms från det företag jag beställer ifrån, då kan jag hämta min beställning ibland en hel vecka tidigare än om jag väntar på avin. Men herre gud, de som jobbar i affären har nog häcken full, dubbelt så mycket att göra och färre personal… Så verkar det vara överallt numera, inte minst inom kommunal verksamhet!

0

Nybakat!

GretheF Skåne

27 nov 2008 kl. 16:25

Jag har testat knäckebrödet så gott det är det kom i dag nu hoppas jag du får brevet

0

Nybakat!

Helena i Lund

27 nov 2008 kl. 18:34

Kuvertet har kommit idag Grethe! Jag åt själv knäcke igår, med gulddanbo, det var sgu dejligt! :)

0

Nybakat!

GretheF Skåne

27 nov 2008 kl. 18:58

Kan du få Gulddanbo i Lund????????????

0

Nybakat!

Helena i Lund

27 nov 2008 kl. 19:01

Jag fick en bit av mina föräldrar, de var i Köpenhamn i måndags för att handla lite pilsner! Men på Netto har dom ibland en danbo som är riktigt god!

0

Nybakat!

GretheF Skåne

28 nov 2008 kl. 19:34

Jag har fått mös i knäckebrödet!!!!!!!!!!!!!! där är en som inte kan låte bli dom

0

Nybakat!

Helena i Lund

28 nov 2008 kl. 20:21

Menar du riktiga möss, eller är det en familjemedlem som inte kan hålla tassarna borta? ;)

0

Nybakat!

GretheF Skåne

28 nov 2008 kl. 20:24

Min mand HAHA

0

Nybakat!

Helena i Lund

29 nov 2008 kl. 07:37

Då var det precis som jag trodde, hahaha!

0

Helena i Lund

2 dec 2008 kl. 17:53

På lördag bakar jag sista knäckebrödet före jul. Är det någon som vill beställa? Jag bakar bara så mycket som beställs denna gången.

0

Helena i Lund

10 dec 2008 kl. 13:12

Total datorkrasch gör att jag förlorat min adressbok! Kan ni (Anitha, Birgitta o Jea, Lena M ev mfl) maila mej igen, både vad ni ville ha och era hemadresser? Jag har allt färdigt och ska bara packa och skicka!

0

BirgittaD

10 dec 2008 kl. 16:53

Ok
Ska be Anitha maila. Har inte din mailadress.

0

BirgittaD

16 dec 2008 kl. 18:56

Du glömmer väl inte att skick ditt gironummer så vi kan betala. Nu längtar jag verkligen efter knäcket.

0

Marixia

16 dec 2008 kl. 19:34

Helena!
Har du knäcke kvar? Skulle gärna vilja pröva det!

0

anithau

17 dec 2008 kl. 16:46

Helena!
Tack för ett underbart gott hård bröd. Det glutenfria smakar lite som finn crisp,perfekt. Sedan att det är verkligt tuggmotstånd i dem är bara bra. Tänderna får jobba.
Jag tjyvsmakade det vanliga också, det är lika gott.

Jag kommer att beställa mer av dig.

Du har även mail från mig.

0

Jea

17 dec 2008 kl. 16:52

Min adress står högre upp i tråden, och bestållningen. Tack på förhand!

0

Helena i Lund

17 dec 2008 kl. 17:16

Jea: Klåfingriga arbetskamrater har tagit glutenfritt för vanligt knäcke, köpt, betalt, och ätit upp! Detta innebär tyvärr att jag inte har mer innan jul….. Men jag kommer att börja det nya året med att sätta en glutenfri och en vanlig knäckedeg, och kavla utav bara h@@@@ete! Detta gäller även Marixia, lagret är slut, och jag gör ett nytt anrop efter nyår! Då har jag kanske HOPPAS jag, fått tillbaka min dator så att lugnet kan infinna sej i mitt liv….

0

Knäckebrödstråden! Anitha

Helena i Lund

17 dec 2008 kl. 17:19

Ja ibland flyger bara paketen iväg! Jag postade det bara häromdan! :)

0

Birgitta D

17 dec 2008 kl. 18:17

Tack jag har också fått brödet. Smakade på bägge sorterna och tyckte nog det utan var godast för jag gillar ju kummin. Det vore bra om du kunde skriva din adress någonstans eller gironummer för jag vill faktiskt knna betala, annars lär jag väl inte få köpa något mer.

0

anithau

17 dec 2008 kl. 18:46

Helena!
Om du inte vill ha betalt, fast jag tycker att du ska ha det.
Så kan du få mer mjukkakor av mig, jag ska till bagarstugan 30/12 igen.

Du får välja själv.

0

Marixia

17 dec 2008 kl. 21:33

Baka på du! Gärna med kummin också!
Säg till bara, vill gärna prova!

0

Helena i Lund

18 dec 2008 kl. 17:28

Nu äntligen har ni mail, både Anitha och Birgitta D!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone