0 752 visningar

29 svar

Vilka svamparter äter ni?

anithau

21 nov 2008 kl. 13:29

Jag har länge funderat, över vilka svamparter som ni här på forumet äter.
Ids ni rapportera, så skulle det vara intressant.
Själv äter jag:
Alla de traditionella samt att jag nyss har fått smaka på blodsopp - jättegod.
Rökslöjingen och brunsoppen står på tur.

0

Bo E

21 nov 2008 kl. 13:44

Oj…det var en stor fråga som nog kräver gott minne och god eftertanke….

Det blir nog så att man kommer på arter efterhanmd som man läser alla svar.

Om man tar det från början så blev det mest vanlig kantarell, blek taggsvamp och fårticka, för det var de arter mina föräldrar plockade.

När jag sen började läsa svampböcker och leta på egen hand blev det kremlor, stensoppar och strävsoppar, trattskivlingar, rodnande fjällskivling och pluggskivling(!) som i äldre svamplitteratur benämndes som ätlig och som var väldigt vanlig där jag plockade.

Turligt nog fick jag inga skador av den i alla fall.

Numera ratar jag dem, de rodnande fjällisarna (som jag helt enkelt inte tycker är goda), och jättetrattskivlingen.
På senare år har jag även ratat pudrad trattskivling och den häggdoftande därför att jag fått nya favoriter.

Nuvarande favoriter är kungschampinjon, snöbollschampinjon, stolt fjällskivling, kantarell, trumpetsvamp (svart o gul), blomkålsvamp, trattkantarell, rökslöjskivling och torkad stensopp och sandsopp.
Torkad stenmurkla förtär jag gärna ca nån gång per år efter betryggande torkprocess.
Vinterskivling och nejlikbroskskivling tycker jag om fast de är ju så små att de inte är favoriter att samla precis, men har man tålamod så är de goda.

Nu ger jag mig för ögonblicket…

0

zingo

21 nov 2008 kl. 14:59

Jag har plockat gula kantareller länge och längst och tycker fortfarande att de är outstanding.
Jag kan inte så många andra arter än som jag vågat smaka på men trattkantarell är helt Ok och gul trumpet är riktigt, riktigt god.
För längesedan smakade jag svart trumpet och har för mig att de var jättegoda - fortfarande är de min önskan nummer ett att hitta.
Streckmusseron gillade jag konsistensen på men smaken var ingen större sensation för mig.
Jag tycker också att taggsvamp är riktigt bra - fårticka däremot kan jag vara utan.
Jag har också gjort svampblandningar nån gång av ovanstående när jag inte haft så många av varje och det tycker jag blir riktigt gott. Det kanske beror på att de drar åt sig smaken av varandra.
Eller så är det som matlagning i allmänhet att det är alla smakgivare tillsammans som gör en god helhet.
Sen har jag förstås smakat olika köpesvamp och de ser jag bara som utfyllnad.
För övrigt har jag ätit bara pyttesmå bitar av exempelvis strävsoppar och blodriska och väntar på att hitta fler att smaka ordentligt.

0

Irene A

21 nov 2008 kl. 17:49

Anitha, har du hittat brunsopp häruppe? Den borde finnas, men jag tror att den är ovanlig. Jag har inte sett någon i alla fall.

0

Birgitta D

21 nov 2008 kl. 18:03

Jag äter allt jag hittar som är ätligt. I alla fall 1 gång för att prova hur de smakar. Det har blivit många nya sorter i år. Jag hittade ostronskivling för första gången i går. Den har idag ätits panerad i ägg-parmesanblandning. Oj så gott. Däremot har jag i år inte ätit pudrad trattskivling fast det fanns massor, gillar inte äta parfym. Blåmusseroner däremot tycker jag om likaså vinterskivling som jag hittade ett stånd av i september. Streckmusseroner är också goda.
För övrigt alla soppar kantareller trumpetsvampar. Ja faktiskt allt nästan. I måndags plockade vi (Sven och jag) en hel korg med djupfrysta frostvaxingar. Dessa har vi ätit hela veckan. Kunde i och för sig inte rensa dom förrän på tisdagen när de tinat. Hårdstekte allihop och har gjort soppa ,ätit ihop med renskav och på kvällsmacka. Nu har vi fått rejält med snö så får se om det kan bli något mer färskt i år. Fast vi hade ju snö för 3 veckor sedan också lol. Nu åker jag till Maspalomas på fredag får se om jag träffar JAS som tydligen åker i morgon. Ha det bra alla.

0

Birgitta D

21 nov 2008 kl. 18:03

Jag äter allt jag hittar som är ätligt. I alla fall 1 gång för att prova hur de smakar. Det har blivit många nya sorter i år. Jag hittade ostronskivling för första gången i går. Den har idag ätits panerad i ägg-parmesanblandning. Oj så gott. Däremot har jag i år inte ätit pudrad trattskivling fast det fanns massor, gillar inte äta parfym. Blåmusseroner däremot tycker jag om likaså vinterskivling som jag hittade ett stånd av i september. Streckmusseroner är också goda.
För övrigt alla soppar kantareller trumpetsvampar. Ja faktiskt allt nästan. I måndags plockade vi (Sven och jag) en hel korg med djupfrysta frostvaxingar. Dessa har vi ätit hela veckan. Kunde i och för sig inte rensa dom förrän på tisdagen när de tinat. Hårdstekte allihop och har gjort soppa ,ätit ihop med renskav och på kvällsmacka. Nu har vi fått rejält med snö så får se om det kan bli något mer färskt i år. Fast vi hade ju snö för 3 veckor sedan också lol. Nu åker jag till Maspalomas på fredag får se om jag träffar JAS som tydligen åker i morgon. Ha det bra alla.

0

Birgitta D

21 nov 2008 kl. 18:04

Sry tryckte 2 ggr tydligen

0

Boman

21 nov 2008 kl. 18:09

Ny bekantskap blev Blåmusseron i år, den får vara för min del. Om det finns annat vill säga. Har också ätit Blodsopp för första gången, hittade helt enkelt flera exemplar och tog en, tidigare har det varit enstaka bara. Den fick klart godkänt.
Annars äter jag/vi sen länge diverse soppar och kremlor,riskor,  kantarell så klart, trattisar, svart trumpet svamp(och drömmer om röd/gul).
Inte lätt att lista de man äter, lättare lista de andra faktiskt.
Synd att säsongen var fattig på blomkålssvamp här i krokarna, har avundats er som hittat flera fina. Den tycker jag mycket om.

0

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 18:22

Jag testar också alla ätliga jag hittar, och hittils är det nog bara pudrad tratt jag inte tycker om. Den är för parfymerad. Har lärt mej så många nya denna höst tack vare alla hjälpsamma forumister, och varje ny sort blir ny favorit! Rökslöjor, Bomans sotvaxingar, (mitt första knäckebyte), ängsmusseron, blodsopp, frostvaxing, och inte minst smakprovet på Lenas rödgula trumpeter… Gamla favoriter är stolt fjäll, smörsopp, blodriska, äggsvamp, snöbollschampinjon, brunsopp, kj, barndomssvamparna ligger mej varmt om hjärtat! Svart trumpet är en som jag “hittat” helt på egen hand, en av de absolut bästa!Nästa höst ska jag hitta blomkålssvamp, och jag ska bli helt säker på föränderlig tofsskivling.

0

anithau

21 nov 2008 kl. 18:59

Irene!
Nej, jag har inte hittat brunsoppen. Den är ett byte - kommer från Skåne.

Men jag vet att vi vid en av svampkurserna jag gått via Universitet, så har vi hittat brunsopp. Det har varit i trakterna runt Umeå.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 13:39

Ser att streckmusseronen är populär!

God enligt databasen oxå.

Tyvärr okänd för mig.
Har inte sett musseroner i barrskog som liknar den, endast gott om musseroner i parkmiljö som verkligen stank gammal disktrasa!
Såpmusseron avfärdade jag den som.

Kanske man skulle leta streckmusseron mer systematiskt nästa säsong.

Tips?

0

Tina Nordberg Kolsva

27 nov 2008 kl. 13:43

Tips till Bo.
Kom till Orsta Kolsva.De kommer nog igen ....tror jag.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 14:02

Tackar!
Jag ska lägga Kolsva på minnet om jag är ute och far något nästa sommar.
Kanske finns de i mina trakter oxå, så jag tänkte mer på tips om naturtyp lite mer detaljerat än barrskog.
Hur ser era fyndplatser ut, vilken årstid går det till bäst o s v

0

svampstaff

28 nov 2008 kl. 00:08

Äter ingen svamp!
Men är en jä...l på att plocka..Kanske plumt av mig anitahu

0

svampstaff

28 nov 2008 kl. 01:13

fbzdb

0

Helena i Lund

28 nov 2008 kl. 06:06

Jag är också mycket intresserad av att hitta streckmusseron, men den kanske inte finns här nere? 2 gånger trodde jag att jag hade tur, men det var gallmusseron… dom är lite lika, men gallen smakar pyton naturligtvis!

0

Vilka svamparter äter ni? Irene & Anitha

Eva K

28 nov 2008 kl. 09:34

Jag tror mig ha hittat brunsoppen här uppe. Vid vår sommarstuga för 2 somrar sedan. 2006.
Bilderna jag sett på stämmer med vad jag fann.
De var tyvärr lite övermogna men jag tog reda på dem och anrättade.
Just den brunaktiga foten och gulgröna rör och blånade vid tryck.

Mamma hade en ganska mager svampbok i stugan, men i den fanns brunsoppen så det var lätt att identifiera den på en gång.

Ska jag plocka den till er nästa gång den dyker upp? Förutsatt att jag hinner med den..

0

Eva K

28 nov 2008 kl. 09:45

Jag är nog som de flesta här. Smakar alla ätliga jag hittar minst 1 gång.

Återkommande är:
Frost, sot- och olivvaxingar
Kantareller
Trattkantareller (dock inga i år)
Rimskivling
Goliatmusseron
Stensopp, brunsopp, Karl-Johan, smörsopp, tegelsopp m.m.
Alla goda kremlor som egentligen står väldigt högt hos mig.
Jag har inte testat mandelkremlan ännu.
Trumpetsvamp - bara hittat svart än sålänge.´
Vinterskivling och rökslöjdingar..
Streckmusseron (kryllar det av på tallmoheden)
Taggsvamp, blek
och Motaggsvamp

Jag kommer fortsätta jaga Kungschampinjon - den åt jag för 1:a gången i år och MUMS!!! så god.

Blåmusseron var premiär i år och den klarar jag mig utan. Likaså ostronskivling (premiär för 2 år sedan).

Jag har säkert glömt några också.
...å nu vart jag lite hungrig

0

anithau

28 nov 2008 kl. 09:57

Jag har fått den stora lyckan att smaka svart trumpetsvampp. För mig är den helt outstanding. Tillsammans med älgstek och annat gott till. MUMS.

0

Vilka svamparter äter ni? Eva K

Irene A

28 nov 2008 kl. 10:05

Jag har sett fynduppgifter av brunsopp häruppe, så visst finns den, men den verkar vara mycket vanligare söderut.
Den sörjer jag inte så mycket över. Vi har desto mer av goliatmusseron :-)
Den har i alla fall blivit en av mina favoriter, men jag tror inte att den ska ätas för ofta. Då är jag rädd att man kan tröttna på den.

Här hemma plockar vi mest kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp, blek taggsvamp, fårticka, rimskivling, sotvaxing, sillkremlor, streckmusseron, karljohan och tallkalle. Hittar jag fina sotriskor får de följa med i matsvampskorgen. När det är brist på annat plockar vi smörsopp också. Efter att ha testat att tillaga torkad sandsopp, kommer vi att samla mer av den i fortsättningen (i år var det ett ovanligt bra år för den).

Under gotlandsturerna försöker vi bl.a. hitta snöbollschampinjoner, stolt fjällskivling, rödgul trumpetsvamp och mångkransad spindelskivling till middagarna.

0

Brenko

28 nov 2008 kl. 10:16

Jag har i år systematiskt plockat och ätit tratt, kantarell, blomkåls, svart & rödgul, streckmusseron, k-j, blek tagg, rimskivling, sotvaxing och rökslöj. Och 5 fina goliatar. Sen så testar jag det mesta som är ätligt en gång. :)

0

NadaL, Umeå

28 nov 2008 kl. 21:13

Irene,

Jag tror att vi hittat brunsopp här i Umeå i mitten av augusti.

0

Totte Gbg

28 nov 2008 kl. 22:01

Jag äter ....
blomkålssvamp
kantarell
soppar,strävsoppar,smörsopp, blodriska
stoltfjällskivling
blektaggsvamp
olivvaxing
finns säkert fler som jag inte kommer på just nu….

Har smakat kungchampinjon för första gången i år den var god har även testat att äta “häxägg” som smakade nöt…är dålig på kremlor men smakat på en del…stenmukla hittade jag för första gången i år som jag smakat o sen skänkt bort resten.
Trattkantareller byter jag oftast bort för dom tycker jag inte om ...jo som syltade :)

Sen tycker jag väldigt mycket om svarttrumpet
rödgultrumpet
goliatmusseron
mandelriska men har aldrig plockat eller hittat de själv utan fått köpa eller byta till mig.

0

Bo E

1 dec 2008 kl. 12:53

Nu när jag läst alla inlägg fick jag naturligtvis en uppfriskning av “svampminnet” oxå!

Några favoriter jag glömt:

Mandelriska
Började jag hitta för ca 5 år sedan och de kommer igen på platserna…

Rimskivling, lärde jag mig redan som “rynkad tofsskivling” och den är en utmärkt matsvamp!

Mandelkremla
Första helt säkra fyndet gjorde jag i somras, mums vad “mandelgod” den var!

Sillkremlan hade jag en fyndplats för i barndomen, men även den hittade jag ett par ströex. av i somras.
Bra år för kremlor kanske?
Eller rena turen.

0

anithau

1 dec 2008 kl. 13:11

Bo E!
Det fanns mycket sillkremlor i år.
Jag har aldrig hittat så många förut under så lång period.
Jag bor i Umeå.

0

GretheF Skåne

1 dec 2008 kl. 14:59

KJ, Kantarell ,trattk.  osronmusling,stoltfjällskivling och flera som jag inte kommer på just nu

0

Jan A, Uppsala

1 dec 2008 kl. 22:37

I morgon kommer vi att äta kantareller, trattkantareller, blek och rödgul taggsvamp samt röksling - som det var gott om!
Alla plockade av hustrun idag i skog där snödjupet varit klart under halvmetern. Jag fick iaf rensa…

0

gunhild i Kåddis

1 dec 2008 kl. 23:05

Jag börjar höstens frosseri med kremlorna, jag brukar hitta dom första när jag söker hjortron eller fiskar, sen äter jag alla matsvampar jag hittar (det finns ju många goda)favoriten är nog sillkremlan som passar bra till mina fiskar(öring, harr och abborre). Sen skulle jag kunna räkna upp säkert ett 15-tal goda men jag avstår.

0

Tina Nordberg Kolsva

2 dec 2008 kl. 13:03

Gubben och jag satt i går kväll och summerade vad vi ätit för arter det senaste året.Det blev 53
arter. Knappast är någon intresserad av att se dem uppräknade. Men några är ett måste i vinterförrådet:
Torkade: trattisar, rödgul och svart trumpet,sandsopp, brunsopp, stenmurkla och K-J. I år även streckmusseron.
I frysen: K-J och andra soppar,trattisar, mandel och andra riskor (saltade)blommkålsvamp, sotbrun vaxing och taggsvampar.

0

stisse/mjölby

3 dec 2008 kl. 18:27

hej anithau själv föredrar jag helst kungschampinjon,hittar den tyvärr sällan.andra favoriter är kantarell,trattisar,rödgul trumpet,svart trumpet,blek taggsvamp.karl-johan,blomkålssvamp,brunsopp med flera

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone