0 363 visningar

44 svar

Pratämnen "Off season"

Värmdöbo

21 nov 2008 kl. 17:58

Hej alla, jag undrar lite över vad som accepteras att man startar trådar om (eller diskuterar) här, ibland ser jag att någon blir åthutad av annan för att diskussionen inte rör svamp. Jag kan förstå att det är så när det är högsäsong, men under de mörka månaderna kan det vara trevligt att prata om annat. Ni som är “stammisar” här och känner varann lite vill väl inte byta Forum för att det inte passar sig att ta upp andra ämnen? Eller?

0

Pratämnen Off season

Birgitta D

21 nov 2008 kl. 18:21

Vi är faktiskt ett antal “tjejer” som startat en ny tråd för att inte tynga ner forumet. Det är dessutom lättare att vara lite mer privat då.

0

Pratämnen Off season

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 18:27

Jag tog mej friheten att starta en knäcketråd, möjligt att det var helt off, men va fasen då? ;) Vi hittar inte lika mycket svamp, vi behöver inte lika mycket hjälp av våra stjärnor, men vi är ju fortfarande så himla trevliga att prata med, så vad annat göra?

0

Pratämnen Off season

BirgittaD

21 nov 2008 kl. 18:39

jo men Helena alla som svarar på din knäck tråd är ju intresserade. Vi som bröt oss ur snackar barn, barnbarn etc, vilket inte kan intressera guidvännerna.

0

Pratämnen Off season

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 18:48

Jag förstår Birgitta, men jag håller med Värmdöbo lite grann. Inte lika mycket nu när det är lågsäsong, men tidigare i höst blev det lite kommentarer om stulna trådar. Det kan vara så att vi som är lite nyare här är så ivriga, och vi spinner loss utan att tänka oss för. Jag vet att jag gör det i alla fall! Av nyfikenhet undrar jag var ni startat er nya tjejtråd, det kan ju vara en plats att ha våra icksesvampstrådar, för de tar ju plats i vårt kära forum!

0

Pratämnen Off season

Birgitta D

21 nov 2008 kl. 18:51

Det var Helena A som startade upp denna tråd som Hantverksgruppen och dit hör väl du hemma med ditt brödbak. Vi har dessutom träffats och det var tevligt. Den sydligaste i gruppen är grete F från Hälsingborg.

0

Pratämnen Off season

anithau

21 nov 2008 kl. 19:05

Det där lät trevligt.
Kanske vi skulle försöka lite till mans runt om i vårt avlånga land.

Är det någon/några som häruppe i norr som är intresserade av ett separat forum?

0

Pratämnen Off season

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 19:18

Ja att ha en spinoff till svampguiden tycker jag verkar bra! Man lär känna varann efter ett tag, hittar likheter med vissa, olikheter med andra. Och det hade känts bra att ha nån annan stans att prata med er om annat än svamp om andan faller på!

0

Pratämnen Off season

Helena A

21 nov 2008 kl. 19:19

Självklart så är fler välkomna till vår mailinglista.
Från början skulle den handla om hantverk men numer så diskuterar vi allt mellan himmel o jord.
Hantverk, svamp, hundar, barn, barnbarn och massor med annat. Skoj har vi.
Sydligast är Grethe och nordligast en tjej från Öjebyn.
Maila gärna mej för mer info.
vargkramare@hotmail.com

0

Pratämnen Off season

GretheF Skåne

21 nov 2008 kl. 19:19

Jag tyckar det är så trevligt att prata med alla från hela Sverige man lär sig något nytt hela tiden

0

Pratämnen Off season

Tanja i Gagnef

21 nov 2008 kl. 19:25

Hej på er alla o speciellt anithau :-) Visst finns det prata-off-season-intresse även längre norrut! Jag bor i Dalarna, är gärna med i någon diskussionsgrupp/tråd, vet bara inte riktigt hur man gör..!

0

Tanja

Helena A

21 nov 2008 kl. 19:27

Maila mej om du vill vara med på vår lista.
Har medlem i Dalarna också.
Mailadress i tidigare inlägg

0

Pratämnen Off season

Helena A

21 nov 2008 kl. 19:42

Intresserade kan följa denna länk också så hamnar ni på sidan där
medlemskap osv fixas.
http://uk.groups.yahoo.com/group/hantverkare/

0

Pratämnen Off season

Robban O-hamn

21 nov 2008 kl. 20:35

Jag tycker inte det är otyg att
starta en tråd om annat än svamp.
Den som inte gillar behöver inte följa. Om jag lägger ut en tråd och den tar en annan vändning än det jag startade tar jag inte illa upp av. Jag kan ju alltid komma tillbaka i ämnet. Tråden fick ju andra att intressera sig och mötas
och diskutera, sådant tycker jag alltid är roligt.

0

Pratämnen Off season

Sofia, Skåne

21 nov 2008 kl. 20:50

Jag håller med Robban. Men jag tycker att det ska vara en tydlig rubrik som visar att det inte handlar om svamp. Det vore trist om alla lämnade detta forum på vintern, bara för att det inte finns svamp. Micke får gärna säga vad han tycker.

0

Pratämnen Off season

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 21:03

Jag hade inte en tanke att lämna svampguiden! Det Robban sa var trevligt att höra, men inte alla tänker så. Och inget ont i det heller, detta ÄR ett svampforum! Jag har svamp på hjärnan både dygnet runt och året, och kan alltid diskutera det ämnet här. Men om man liksom fattar tycke för en del forumister och vill prata med dem om helt annat? Det kan ju vara så att alla här tycker att det är ok om vi gör avlöpare stup i minuten, men det kan också vara så att någon tycker illa vara.  Det hade varit synd.Då är det bättre att prata någon annan stans om det som inte är mykologiskt.

0

Pratämnen Off season

Helena A

21 nov 2008 kl. 21:20

Den mailinglista som Birgitta D började prata om har ALDRIG varit någon konkurrent till detta forum.
Flera av oss fick kontakt här och sen skapades listan där det pratas om annat.
Ingen har lämnat forumet här till frömån för vår lista.
Tänkte bara som ett klargörande.

0

Pratämnen Off season

Helena i Lund

21 nov 2008 kl. 21:22

Precis så tänker jag också Helena A!

0

Pratämnen Off season

Värmdöbo

21 nov 2008 kl. 23:00

Jag tycker att det bästa vore att dela upp forumet i åtminstone två avdelningar, med en avdelning som heter typ “Snack”, där man kan kan prata om vad precis man vill utan att känna sig som en regelbrytare, och en mera svampinriktad del. På så sätt kunde alla stanna kvar här och prata med varann…och de som inte är intresserade av småsnack kan helt enkelt låta bli att kolla där.

0

Pratämnen Off season

Robban O-hamn

21 nov 2008 kl. 23:44

Är det som det är i dag tror jag att flera stannar kvar, många är säkert kvar, men väljer att inte delta aktivt i inläggen som inte handlar om svamp. Sen borde man nog göra som Sofia skriver att man ger en tydlig rubrik. Då borde det inte vara några problem, var och en väljer själv vad man vill del ta i.

0

Prata på

zingo

22 nov 2008 kl. 00:57

Finns det lagar eller beslutade regler om att en tråd INTE får avhandla knäckebröd, kängor eller hundar???
På något vis vill jag tro att en viss typ av människor har endel gemensamma tankesätt, kunskaper eller intressen.
Jag kan faktiskt se logik i att naturvänner-skogsfolk-svampnördar, hantverkare, odlare
kan ha viss anknytning till hundar, Graningekängor, trädgård och tillverkning av såväl eget bröd som egen likör. Kreativa människor har många finurliga uttryckssätt, man bakar, spelar musik, skriver texter och fåniga formuleringar, syr stickar, fotograferar, syltar svampoch lägger in….. hur länge vill ni att jag ska rabbla på??
Vill jag få tips om bra skogskängor som passar för just
svampturer så frågar jag inte på ett forum för fjällvandrare- vi kommer givetvis att ha helt olika krav på kängorna och pratar inte ens om samma behov. Om man frågar efter svamprecept är steget inte långt att även söka eller tipsa om bra tillbehör - t ex gott hembakat knäcke!
Hundar som är med i skogen behöver jag inte ens kommentera det finns ju t om kurser för svamphundar….
Själv kan jag tycka att det yttersta av livsnjutning är när jag efter en svampdag i skogen-
iklädd ett bra regnställ från ABEKO med ett par torra sköna Lundhagkängor på fötterna -kan komma hem och avnjuta mina gulisar på lite gott knäckebröd med en hemlagad enbärsdricka och avsluta det hela med en truddelutt på mitt 2-radiga spel. Det ni!! ;-)
Är det förresten nån mer som spelar - det kanske är någon som vill ta upp en tråd…..  : )

0

Prata på

zingo

22 nov 2008 kl. 01:09

Skulle även fråga om =varför= folk irriterar sig på trådar som inte direkt berör svamp??
Om vi har 100 trådar om svamp eller om vi har 95 om svamp och 5 om annat kan inte spela någon större roll.
Platsbrist tror jag inte på - då skulle det inte ligga så herrans många gamla inlägg kvar.
Förresten - Man måste inte läsa allt - och om man råkar göra det så varför bränna sin egen tid på att irritera sig och dessutom kommentera det..

0

Prata på

Tina Nordberg Kolsva

22 nov 2008 kl. 02:02

Under den tiden jag varit aktiv här, har vi under svampfattigare perioder surrat runt om lite allt möjligt.Svamprelaterade frågor kommer upp ändå hela tiden.Det är ju så att man vill hålla kontakten. Om man deklarerar i rubriken vad tråden innehåller kan var och en välja, öppna eller ej.

0

Prata på

svampstaff

22 nov 2008 kl. 02:09

Lägg av att vara så pryda!
Är ni med i IOGT oxå eller?
Slappna av lite nu kära medmänniskor.
Spelar ingen roll om det handlar om svampar…

0

Prata på

Lisa

25 nov 2008 kl. 09:28

Jag är med i IOGT. Svampstaff, vill du förklara vad du menar med ditt uttalande?

0

Prata på

Babsan umeå

25 nov 2008 kl. 11:45

Ja zingo, en musiktråd vore väl trevligt att öppna. Alla har väl njutit av musik i olika former. Själv spelar jag gitarr och munspel. Jag kommer från en musikalisk släkt så det ligger i blodet, likaväl som svamp, som jag plockade som barn med min mor.
Så man har väl både svampiga ådror och ådron med noter.

0

Prata på -Zingo

Eva Kr

25 nov 2008 kl. 14:05

Vad är ditt “2-radiga spel”?

0

Prata på -Zingo

zingo

25 nov 2008 kl. 23:16

Eva Kr - Jag tror att du frågar vad det är?
Jag spelar alltså på ett 2 radigt dragspel som är diatoniskt, då kallas det för durspel. Kan jämföras med munspel - en ton in och en annan ut på samma knapp.
Men jag roar mig även med en liten resonatorukulele av stål ibland.

0

Prata på -Zingo

svampstaff

25 nov 2008 kl. 23:40

Hahaha ja jisses vilka olika intressen vi har förutom svampen:)
tycker det bara är kul med plika trådar/intressen…
trots allt är vi bara människor?
Och ganska Osociala av oss??
Eller hur?
Går helst ensamma o lullar i skogen:)
Alla behöver lite uppmärksamhet,och tömma ur sig tankar och ideér..låt det vara så kära människorlver

0

Ämnen i lågsäsong

Bo E

26 nov 2008 kl. 11:25

Kanske kan vi passa på att ställa frågor som vi gått och grunnat på, kan gälla svamp, växter, djur eller fiskar eller närstående inom naturen, det verkar ju finnas en sådan enorm kompetens i detta forum!

0

Prata på -Zingo

Eva Kr

26 nov 2008 kl. 11:32

Javisst Zingo. Jag tänkte till och med vräka ur mig “är det ett durspel” - men jag vågade inte. Jag har bara hört talas om dem, inte sett dem “irl” eller på bild. Nu ska jag googla.

Den där ukulelen lät skoj!

Själv sjunger jag och har spelat lite bas i olika band. Inte så mycket och inte så proffsigt, men oj så kul det varit. Jag är en självlärd basist. Det är väl mest rock omkring mig men just nu lyssnar jag på Jan Johansson och trallar. Vilken talang som försvann, på tok för tidigt.

Annars funderar jag på hur jag ska kunna hjälpa min son med läxläsning. Jag skulle vilja ha en mentor till honom på fritiden, till sånt. Jag fattar ju ingenting av hans matematik tex. Suck!

0

Ovän med kameran

anithau

26 nov 2008 kl. 11:53

Jag är mer arg på min kamera (mig själv) än nöjd. Den jävlas, speciellt när jag tar med blixt.
Men igår var jag ute en sväng och testade när det var mörkt.
De flesta bilder var kassa, men dessa två gillar jag.
Jag ska gå fotokurs efter nyår.

0

Ovän med kameran

Helena i Lund

26 nov 2008 kl. 13:06

Det blir väldigt effektfullt när klick, blixt och ögonblick stämmer överens! Och förresten, så skönt att man inte behöver krypa undan om man vill prata om andra intressen än svamp! :)

0

Ovän med kameran

Jan A, Uppsala

26 nov 2008 kl. 13:08

“Vissna bilder” Anitha!.;)
Jag hinner bara skotta snö - men det är ju inte alls “off season” så det är väl bara att hålla tyst…

0

Prata på -Zingo

zingo

26 nov 2008 kl. 13:38

Eva
Ukulelen ÄR skojig -en litet gullegris från “over there”  Den har till och med fått proffsmusiker att sucka avundsjukt.
Durspel är grymt kul, det går att använda till så mycket mer än den urtraditionella durspelsmusiken som jag ibland tycker är ganska tråkig och enformig.
Nej… lite upphottat ska det va, men vi(spelkompisarna)håller oss inom ramarna för genren ändå.
För övrigt gillar jag min trädgård och växthus som är en enorm livsnjutning på vår och sommar.
Jag gillar ganska jordnära saker -hantverk, kultur i allmänhet, natur, båtliv, fiske, allt från folktro till alternativmedicin. osv osv…
Men musiken är ett åretruntintresse som alltid ligger nära tillhands- instrumenten finns alltid framme och det brukar bli några låtar när jag går och pysslar med annat. Det blir som en rökares rökpauser : )

0

Jan A, Uppsala

Värmdöbo

26 nov 2008 kl. 14:17

Hinner inte heller annat än skotta snö, och du har helt rätt, det är sannerligen inte “off season”:-)

0

Jan A, Uppsala

Mossning

26 nov 2008 kl. 14:27

Skotta snö? Vad är det? Här skiner solen, gröna gräsmattor, fåglarna kvittrar och 4+ ute.

0

Jan A, Uppsala

Bo E

26 nov 2008 kl. 14:32

Här i Örebro är snön på väg att smälta bort, så man kan nog ligga lågt med skottningen.
+4-5 idag och uppåt +8 till helgen enligt prognos.
Ser bra ut men uscjh vad trist det är på vägen till barmarken…slasket alltså!

0

Bo E

Jan A, Uppsala

26 nov 2008 kl. 15:28

Men Bo E, nu kan vi iaf hämta posten – om det kommer nån…
...och det är dags att skotta fram bilen i kväll, så vi kan komma till svampskogen när hösten kommer tebax om nån dag!
Skottningen av postgången under eken gav iaf fina, döda pinnar med lavar och supersmå svampar. Hoppas få fotoljus i morgon, så det går att få med de mindre än halvmm-stora!

0

Bo E

Bo E

26 nov 2008 kl. 15:47

Oj oj!
Den bilen ser ju ut som ett yrvaket snötroll!

Nä, sååå mycket snö har vi inte här i Örebro.
Just nu knappast nån alls…det går snabbare än förväntat med avsmältningen!

0

Du Jan A...

Värmdöbo

26 nov 2008 kl. 15:50

..det där är väl inte handskottat va? Lite fusk med slunga kanske:-)

0

Jodu ,Värmdöbo

Jan A, Uppsala

26 nov 2008 kl. 16:30

...handskottat är just vad det är. Av mig!

0

Jodu ,Värmdöbo

svampstaff

27 nov 2008 kl. 00:19

Ojdå ni gamlingar!
Jag handskotar 150kvm pga att jag fick för mig att det var bra med en stor nerfart till garaget:(
Ska snart sälja huset, orkar inte mera.

0

Jodu ,Svampstaff

anithau

27 nov 2008 kl. 08:22

I bland är du så plump att jag tycker synd om dig.

0

SNÖ å Jan A - å svampstaff

Eva Kr

27 nov 2008 kl. 13:17

Asså... ni har ju mer snö än vad vi har här uppe. Norr om dalälven. En bra bit norr om.
LYCKOSTAR!

Men här singlar nu stora lapphandskar ner så det finns ju hopp och jag hoppas att jag får skotta lite. Jag ser det som ett träningspass :) Då blir det inte roligare. Men nyttigare.
Sedan är det så vackert med all vit snö och alla domherrar i grannens stora björk :)

Jag BER för att det ska få ligga kvar till April. Från hjärtat!
Jag ogillar slask och jag behöver vila från svampplockningen.

Men svampstaff - du kan väl inte “gnälla” på andra om du tänker sälja huset pga att du inte orkar själv längre.  =:o
Du har väl ändå en snöskopa som man skjuter framför sig (eller drar) när du skottar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone