0 380 visningar

9 svar

Svårigheter med

Lena M

22 nov 2008 kl. 17:47

musslingar eftersom jag först nu i höst stiftat deras bekantskap.
Den ljust bruna med gulaktiga skivor kan det vara grönmussling ?

Och den grå med ljusare skivor vill jag ha till ostronmussling, båda växande på al. Tyvärr blev bilden på den sist nämda lite dålig då den växte på liggande träd, undersidan.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 13:30

Jag håller med om grönmussling om den har en färgad rand där skivorna övergår i fot, ser lite dåligt på bilden.
Annars kanske mjukmussling, om den går på al.

Gissar även ostronmussling på den andra.

0

Lena M

27 nov 2008 kl. 15:07

Tack Bo E,då vill jag tro att det här också är ostronmussling som jag såg idag växande på ngt. slags lövträd.

Även gott om vinterskivling i år, det som göms i snö.....

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 16:06

Ja det ser ut att vara ostronmussling.

Vinterskivlingen dyker upp ur snön igen!
Så trevligt!
Jo, det verkar kunna bli ett bra år för den, jag har redan hunnit med att äta den och det var mer från den plockningen än vad jag nånsin fick ihop på en och samma dag under förra säsongen!

0

Lena M

27 nov 2008 kl. 16:17

Är den god, jag tittar bara på dem ännu så länge, likaså musslingen.

0

Bo E

27 nov 2008 kl. 16:50

Har du inte ätit vinterskivling alls?
Den är god, lite slemmig kan den vara, men jag tycker den kommer bäst till sin rätt i wokrätter a la kina “stekta blandade svampar”.
Har även testat att smörsteka den separat, och det blev gott, men väldigt lite i pannan så mest har jag blandat dem med trattkantarell eller i wok med grönsaker, ostronmussling och “köpesvamp” som shiitake och black fungus.
Eftersom det sägs att den odlas i asien så har jag valt att oftast behandla den just som “kinamat”.
Då är ju även en slemmig konsistens en fördel, som man i andra sammanhang gärna vill “steka bort” med smörstekning.

0

svampstaff

27 nov 2008 kl. 23:36

Osäker jag:Bild två ser för mig ut som grönmussling(ganska säker)Bild ett tror jag varken är blek eller vanlig ostronmussling…
Men är inge proffs..grönmusslingen är ganska enkel iofs. då den har ganska gulaktiga skivor under, och brun/grön slemmig hatt.

0

svampstaff

27 nov 2008 kl. 23:42

Jämförhttp://svampguiden.com/forum/visa/128773 med äkta ostronmusslingar som jag hittade förra veckan…

0

Irene A

28 nov 2008 kl. 08:07

Jag tror att det är grönmusslingar allihop.
Som svampstaff skrev, är den ganska lätt att känna igen.
Titta noga på foten. Hos grönmusslingen är den prickigt luden och skarpt avgränsad mot skivorna.
Här finns en bild där det syns extra tydligt:
http://www.hlasek.com/panellus_serotinus_aj3577.html

0

Lena M

28 nov 2008 kl. 08:38

Hmm !
Det här var knepigt, måste nog som Irene säger studera foten ordentligt nu när man inte behöver bryta av dem.
Och visst ser svampstaffs ostronmusslingar annorlunda ut mot dem som jag trodde var det, hatten gick åt grått därför mitt antagande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone